Modernizacja Dworca Świebodzkiego na razie tylko na papierze
Być może do końca tej kadencji rady miejskiej (czyli do 2014 r.) uda się przygotować plan zagospodarowania terenów wokół Dworca Świebodzkiego. - To jednak bardzo optymistyczna wersja - mówią wrocławscy urzędnicy.
Minął już rok, odkąd pokazano mieszkańcom miasta projekty przebudowy zabytkowego dworca i jego okolic. Biuro Rozwoju Wrocławia zapewniało wówczas, że dokument jest już na ukończeniu. To miało oznaczać - podkreślał wtedy wiceprezydent Wojciech Adamski, że w wakacje 2011 r. mają się nim zająć radni.
Tak się nie stało i szybko nie stanie. Tomasz Ossowicz, dyrektor Biura Rozwoju Wrocławia tłumaczy, że plan, owszem, powstał i został zaprezentowany miejskiej komisji urbanistyczno-architektonicznej. Zrobiono to jednak nieoficjalnie.
- Przedyskutowaliśmy go i mamy kolejne wersje rozwiązań w tej części Wrocławia - mówi Ossowicz.
Okazuje się, że nowych pomysłów na Świebodzki z przyległościami powstało w mieście już kilkanaście.
Jednym z nich jest stworzenie niewielkiego parku na terenach kolejowych, od miejsca, gdzie dzisiaj kończy się targowisko.
Kolejny pomysł zakłada, że tuż przy budynku dworca (gdzie jest teatralna Scena na Świebodzkim) ma się zaczynać przebudowana ul. Robotnicza z dwoma pasami ruchu w każdą stronę.
- Chcemy ją wyprostować i połączyć ze Strzegomską. Będzie połączeniem pl. Orląt Lwowskich z wylotem na autostradę - wskazuje Ossowicz. I dodaje, że okolice Świebodzkiego powinny też zostać wpięte w tzw. śródmiejską trasę południową, biegnącą od ul. Pułaskiego, przez Dyrekcyjną, Szczęśliwą, Zaporoską, Szpitalną, Smolecką, do pl. Strzegomskiego.
Mimo że urzędnicy planują, rysują i wytyczają trasy, place, biurowce i miejsca pod mieszkaniówkę koło Świebodzkiego, wszystko i tak utknęło w martwym punkcie. I to nie przez PKP, właściciela większości terenów.
- Interesy miasta i PKP są w tej sprawie sprzeczne i nie ma w tym niczyjej winy. PKP chce jak najdrożej sprzedać nieruchomości i naciska na pilne uchwalenie planu. Zaś nam zależy, by jak najlepiej zaprogramować ten niezwykle ważny obszar miasta, więc wolelibyśmy, by PKP szybko sprzedały grunty deweloperom. To pozwoliłoby nam prowadzić rozmowy o planie zagospodarowania przestrzennego z podmiotami zainteresowanymi kształtem tego obszaru - podkreśla Paweł Czuma, rzecznik wrocławskiego magistratu.
Władze PKP miały się zastanowić, czy podzielić teren na kilka działek i sprzedać inwestorom, aby przyspieszyć całą sprawę.
Tadeusz Szulc, dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP we Wrocławiu, mówił, że jest też druga opcja - zawiązanie spółki celowej.
Co z tych deklaracji zostało po roku? Nie wiadomo. PKP mówi jedynie o ruchu kolejowym, który ma ponownie zostać przywrócony na Świebodzki.
- W tej chwili są prowadzone prace geodezyjne, których celem jest wydzielenie z nieruchomości pasa komunikacyjnego, które w przyszłości umożliwi uruchomienie ruchu kolejowego - podkreśla Bartłomiej Sarna, rzecznik PKP SA we Wrocławiu. - W tej sprawie jesteśmy już po uzgodnieniach z miastem i Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego.
Sarna dodaje, że według informacji z urzędu marszałkowskiego uruchomienie ruchu kolejowego będzie możliwe w 2014 roku, sam dworzec Wrocław Świebodzki będzie pełnił rolę kompleksu handlowo-usługowego.
Rok temu pokazywano, że w starym budynku powstanie galeria handlowa (w miejscu, gdzie zaczynają się tory, całość ma być przykryta szkłem), centrum SPA czy eleganckie restauracje.
Obok zostanie ustawiona scena Centrum Sztuki Współczesnej i Teatru Polskiego. Przy obecnym gmachu dworca powstanie nowy, dla obsługi podróżnych.
Bez pociągów
Życie na Dworcu Świebodzkim zmarło w 1991 roku. Wtedy przestały jeździć tam pociągi. Kolej wydzierżawiła pomieszczenia Teatrowi Polskiemu, klubowi nocnemu muzycznemu, różnym firmom usługowym.
Na torach i rozjazdach dworca urządzono plac targowy, który działa w każdą niedzielę i przyciąga tłumy mieszkańców Wrocławia. Zwłaszcza przed świętami. Handlowcy o swój los przez najbliższe parę lat martwić się nie muszą. Nikt ich stamtąd nie usunie. Mówiło się, że znikną stamtąd dopiero wtedy, gdy ponownie ruszą pociągi, które miały wozić pasażerów do nowego terminalu na lotnisko. To też były plany, z których ostatecznie nic nie wyszło, mimo że nowe lotnisko już działa i obsługuje pasażerów.
Sam Dworzec Świebodzki to późnoklasycystyczna perła, wybudowana w 1842 roku, którą warto uratować przed ruiną.
Na Dworcu Świebodzkim parkują obecnie jeden parowóz i dwa ryflaki, gdzie w jednym z nich jest jakiś bar. Ciekawe jak z toaletą - tradycyjnie, na tory? ;D
Wysłany: 04-03-2013, 16:57 dworzec Marchijski koło Świebodzkiego
Cześć Nie jestem z Wrocławia i ciągle poznaję maisto. Niedawno dowiedziałem się, że bydynek położony na placu Orląt Lwowskich, nie jest częścią dworca Świebodzkiego, tylko zabytkowego dworca Marchijskiego [!], który znajduje się naprzeciwko dworca Świebodzkiego i powstał w 1844 roku. Do tej pory budynek niszczał, ale teraz powstanie tam biekt usługowo-handlowy (wizualizacje, swoją drogą bardzo ciekawe , można zoabczyć na stronie gazety wrocławskiej: http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/774101,wroclaw-zabytkowy-dworzec-przy-pl-orlat-lwowskich-do,id,t.html). A macie może zdjęcia, jak ten dworzec wyglądał, w czasach swojej świetności?
Zarówno władze miasta Wrocławia, jak i władze województwa dolnośląskiego popierają inicjatywę przywrócenia na stacji Wrocław Świebodzki funkcji pasażerskiej. Oba samorządy zwracają jednak uwagę, że decydujący głos w tej sprawie w tym momencie ma PKP.
Centrala Przewozów Regionalnych oraz wrocławski oddział tej spółki mają odmienne spojrzenie na kwestię ponownego zaadaptowania stacji Wrocław Świebodzki do celów pasażerskich. Regionalne władze PR są „za”, Warszawa patrzy na to sceptycznie.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum