Wysłany: 18-02-2011, 13:29 Modernizacja linii kolejowych
Witam, wczoraj usłyszałem podczas rozmowy pracowników PKP, że "... szyny są już zamówione i w pierwszej kolejności będą modernizować niezelektryfikowane linie..." ale nie dosłyszałem o jaka trasę chodzi. Może ktoś coś wie na ten temat?
_________________ Przejechane koleją:
2012 r. 748 km (!!!)
2011 r. 15 635 km
2010 r. 8 272 km
Dwa projekty modernizacji linii kolejowych w województwie wielkopolskim otrzymały dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Przebudowane zostaną odcinki Poznań Wschód – Gołańcz oraz Wolsztyn – Luboń.
Pierwsze zadanie dotyczy modernizacji linii kolejowej nr 356 Poznań Wschód – Bydgoszcz na odcinku Poznań Wschód – Gołańcz. Prace są częścią większego zadania inwestycyjnego mającego duże znaczenie w obsłudze połączeń małych miejscowości z aglomeracja poznańską. Roboty będą się odbywać na linii kolejowej nr 356 Poznań Wschód – Bydgoszcz na odcinku Poznań Wschód – Wągrowiec od km 0,488 do km 52,370.
Projekt obejmuje m.in. wymianę nawierzchni torowej na bezstykową (na części trasy), naprawę istniejącej nawierzchni torowej w torach głównych dodatkowych stacji Wągrowiec, wymianę rozjazdów na torze głównym zasadniczym na stacji Wągrowiec, budowę kilku peronów, modernizację tunelu na stacji Wągrowiec oraz montaż samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (SSP) na kilku przejazdach kolejowych na modernizowanym odcinku.
Realizacja powyższych zadań zapewni poprawę bezpieczeństwa zarówno użytkowników transportu kolejowego jak również podróżujących samochodami. Poza tym znacząco zwiększy się komfort podróży poprzez budowę dodatkowych przystanków oraz peronów na stacji Wągrowiec. Zwiększy się również dostępność do transportu kolejowego dla osób niepełnosprawnych.
Drugie zadanie również stanowi część większej inwestycji. Cel jest taki sam jak w przypadku poprzedniego projektu: poprawa połączeń małych miejscowości ze stolicą Wielkopolski. Prace prowadzone będą na odcinku Wolsztyn – Luboń na linii kolejowej nr 357 Sulechów – Luboń i będą polegać na regulacji niwelety torów, wymianie nawierzchni torowej na bezstykową (na części trasy), robotach ziemnych i odwodnieniowych (na wybranym odcinku trasy) oraz modernizacji układu torowego na stacji Rakoniewice. Ponadto zmodernizowane zostaną wybrane przystanki osobowe, wyremontowane lub zlikwidowane zostanie 15 przejazdów a jeden most i jeden wiadukt przejdą remonty. Wybrane przystanki osobowe zyskają też oświetlenie na peronach oraz specjalne podjazdy dla osób niepełnosprawnych.
Oba projekty realizowane przez poznański oddział PKP Polskich Linii Kolejowych opiewają na kwotę 57, 8 mln zł. Dofinansowanie przyznane zostało w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, priorytet II „Infrastruktura komunikacyjna”, działanie 2.3 „Modernizacja regionalnego układu kolejowego” i wyniesie 36,1mln zł.
Przy współudziale finansowym Unii Europejskiej, ma zostać zmodernizowana linia kolejowa łącząca Poznań ze Szczecinem. Prędkość na niej zostanie podniesiona do 160 km/godz.
Odcinek ten jest fragmentem międzynarodowej magistrali Malmoe/Ystad – Wiedeń/Budapeszt/Praga, w Polsce przebiegającego w relacji Świnoujście – Chałupki. Bogusław Liberadzki, europoseł SLD i były minister transportu i gospodarki morskiej, potwierdził (w rozmowie z Radiem Szczecin), że trasa pomiędzy Poznaniem i Szczecinem będzie modernizowana przy współudziale unijnych pieniędzy.
– 80% kosztów modernizacji trasy Poznań-Szczecin zostanie pokryte z UE. Bruksela wyraziła na to zgodę, teraz wystarczy przygotować projekt, ogłosić przetargi i robić – powiedział Liberadzki.
Były minister dodał, że mimo realizacji zarówno tej inwestycji, jak i spodziewanej w najbliższych latach modernizacji trasy łączącej Szczecin z Berlinem, stolica woj. zachodniopomorskiego wciąż jest bardzo słabo połączona z innymi regionami, co skazuje ja na marginalizację. – Szczecin, pomimo iż znajduje się blisko granicy z Niemcami, czyli prawie przy samej „starej” Unii Europejskiej, a także przecież niedaleko Szwecji i Danii, nie jest dobrze połączony z żadnym z tych państw. Nie jest też zresztą, mówiąc w przenośni, dobrze połączony z Polską: z Poznaniem, Warszawą czy też Wrocławiem – ocenił Liberadzki.
Europoseł zauważył, że po ubiegłorocznym wyjazdowym posiedzeniu Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego (w ramach którego zorganizowano m.in. przejazd pociągiem ze Szczecina do Berlina) „padła konkluzja, że trzeba zwiększyć dostępność Szczecina”, właśnie m.in. poprzez podniesienie do 160 km/godz. prędkości na trasie do Poznania. Dodał też, że rząd polski miał nie być szczególnie zainteresowany tą inwestycją, a zgoda Brukseli na dofinansowanie tego działania jest efektem m.in. determinacji europosłów.
Czy mógłby ktoś podpowiedzieć, gdzie poczytam o stacji Gorzów Wlkp.? Zaciekawiła mnie ta stacja, a zwłaszcza jej przebudowa/modernizacja z lat 90. Wpierw były dwa tory na estakadzie, teraz jeden i nie wiadomo czy w ogóle coś zostanie. Część północna i południowa i inne wątki. Z góry dziękuję.
Oczywiście mój błąd. Weekend spędziłem w Wielkopolsce i dlatego tutaj "szperałem" i błędnie zamieściłem post. Przeglądnę więc i lubuskie. Ciekawy opis Gorzowa Wlkp. znalazłem na stronie "pod semaforkiem".
Podbijam....podkłady już leżą podejrzewać że lada w moment tor nr 2 będzie czynny. Czy planowane są dalsze prace od Wronek w kierunku Krzyża? Czy skrócony czas jazdy od Poznania do Wronek zostanie zniwelowany obniżeniem prędkości od Wronek do Krzyża? efekt taki że jadąc do Szczecina będę jechał tyle samo, albo i dłużej......
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz załączać pliki na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum