Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5  Następny
Połączenia kolejowe Lubuskiego z Niemcami
Autor Wiadomość

melocot Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 30 Mar 2006
Skąd: Żary

PostWysłany: 04-06-2009, 12:15   Połączenia kolejowe Lubuskiego z Niemcami Odpowiedz z cytatem

Plany transgranicznych połączeń kolejowych

Uzupełnieniem dla lubuskiej koncepcji transgranicznych połączeń kolejowych łączących nasz region z Niemcami, a tym samym zachodem Europy, będzie wielkopolski projekt uruchomienia bezpośredniego i taniego połączenia aglomeracji poznańskiej i berlińskiej szybką koleją.
Projekt ten utworzony przez przed czterema laty przez Województwo Wielkopolskie, w niczym nie zagraża koncepcji połączenia lubuskich miast z niemieckimi, a wręcz przeciwnie – jego realizacja będzie dla podróżnych stanowić alternatywne połączenie. Według pomysłodawców wielkopolski pociąg kursowałby najkrótszą drogą, tj. zmodernizowaną magistralą E20 dostosowaną do prędkości 160 km/h.
Zasadniczym celem połączenia ma być większa dostępność mieszkańców województw wielkopolskiego i lubuskiego oraz Brandenburgii, Berlina i Poczdamu do połączeń kolejowych pozwalających optymalnie planować podróż przy odpowiednich skomunikowaniach z pociągami pośrednimi. Poza tym realizacja tego projekt uaktywni ruch turystyczny z Berlina i Poczdamu w kierunku województw wielkopolskiego i lubuskiego oraz Poznania.
Do korzyści należeć będzie także ułatwienie kontaktów gospodarczych przedsiębiorcom podróżującym w interesach oraz usprawnienie dojazdu osobom pracującym w Niemczech i studiującym na Uniwersytecie Viadrina.
Szybka i tania możliwość połączeń transgranicznych zwiększa również konkurencyjność pod względem cenowym z przewoźnikami autobusowymi oraz wykorzystaniem własnego samochodu.
Projekt zakłada uruchomienie dwóch par pociągów, które na terenie województwa lubuskiego zatrzymywałyby się na stacjach w Zbąszynku, Świebodzinie i Rzepinie. Czyniono starania, aby pociągi obsługiwał niemiecki autobus szynowy VT642 Desiro, których pięć sztuk uzyskało niedawno dopuszczenia do ruchu po polskich torach. Jednakże ostatecznie pojazdy te skierowano do obsługi trasy Wrocław – Drezno. Do uzgodnienia pozostaje ponadto kwestia dofinansowania połączeń zarówno po stronie niemieckiej jak i polskiej. Województwo Wielkopolskie opowiedziało się nad kontynuacją prac nad tym projektem w celu jak najszybszego uruchomienia takiego połączenia.


Źródło: www.lubuskie.pl

[ Dodano: 13-11-2009, 21:37 ]
Dziś w Urzędzie Marszałkowskim w Zielonej Górze podpisano porozumienie o współpracy w zakresie komunikacji, między Urzędem Marszałkowskim a Landem Brandenburgii. Lubuskie reprezentował wicemarszałek Tomasz Hałas a Brandenburgię minister infrastruktury i planowania Reinhold Dellman.

Obie strony zadeklarowały, że będą współpracować i pomagać sobie przy:
1. uruchomieniu bezpośredniego połączenia kolejowego Zielona Góra - Guben - Cottbus,
2. uruchomienia bezpośredniego połączenia kolejowego pomiędzy Berlinem a Gorzowem,
3. uruchomienia bezpośredniego połączenia z Zielonej Góry do Berlina przez Frankfurt
4. odbudowy linii Cottbus - Żary - Legnica i wprowadzenia tam pociągów pospiesznych łączących Wrocław z Berlinem przez Ziemię Lubuską.

Najszybsze i najbardziej realne jest uruchomienia połączenia z Gorzowa do Berlina oraz z Zielonej Góry do Cottbus. Chociaż tu obaj panowie a więc wicemarszałek Hałas i minister Dellman podali zupełnie inne daty. Hałas wymienił nawet pierwsze półrocze 2010 roku a Dellman nie później jak do końca 2011 roku. Asekuracja ministra zza Odry czy realizm.
Co stoi na przeszkodzie, by te oba połączenia, o których piszemy od chyba dwóch lat, zaczęły funkcjonować.

Wicemarszałek Hałas wymienił konieczność uzyskania przez polskie szynobusy certyfikatów niemieckich oraz zmianę przepisów polskich. Obecne nie pozwalają, by marszałkowie, a raczej samorządy wojewódzkie uruchamiały połączenia międzynarodowe. Ta druga przeszkoda ma zniknąć niebawem, bo pracuje się nad nowymi przepisami. Natomiast jeśli chodzi o certyfikaty, to minister Dellman obiecał tu pomoc.
- Być może urzędnicy niemieccy nieco przesadzają i tą sprawą się zajmiemy. Chociaż dostosowanie naszego szynobusu a także polskiego, do przepisów w poszczególnych krajach kosztuje około 200 tys. euro. Chodzi głównie o systemy sygnalizacji oraz bezpieczeństwa, dodał Dellman.

Większe problemy mają do pokonania oba regiony jeśli chodzi o uruchomienie połączenia z Zielonej Góry do Berlina oraz pociągów pospiesznych z Wrocławia do Berlina przez Żary. Dlatego w pierwszym przypadku założono, że na początku nie będzie to połączenie bezpośrednie, ale z dogodną przesiadką we Frankfurcie. To może się stać już w przyszłym roku.
Natomiast uruchomienie pociągów pospiesznych przez Żary jest uwarunkowane wcześniejszą rewitalizacją linii kolejowych czyli dostosowaniem torów do dzisiejszych wymogów. A stanie się to nie wcześniej jak po 2012 roku. Dopiero wtedy, po nowych torach, będą mogły mknąć pociągi pospieszne.


Źródło: Urząd Marszałkowski Zielona Gora
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

pospieszny Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 21 Wrz 2008

PostWysłany: 23-03-2011, 13:11    Odpowiedz z cytatem

Jaka przyszłość Kolei Wschodniej?

Dużo ostatnio dzieje się na linii kolejowej Berlin-Gorzów: rewitalizowane są dworce, trwają intensywne prace nad infrastrukturą kolejową. Teraz w ciągu dwóch lat polskie i niemieckie powiaty położone wzdłuż linii chcą nawiązać współpracę w ramach EUWT.
W ub. tygodniu po niemieckiej stronie granicy odbyła się międzynarodowa konferencja na temat Ostbahnu. Do Küstrin-Kietz przyjechało ponad 100 przedstawicieli samorządów położonych na trasie Berlin - Gorzów - Piła. To ważna linia dla północnej Polski. Codziennie pociągami granicę przekracza około sześć tysięcy pasażerów.

Uczestnicy konferencji rozmawiali o perspektywie utworzenia europejskiego korytarza modelowego w formie Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej (EUWT). Polskie i niemieckie gminy oraz powiaty położone wzdłuż linii kolejowej chcą teraz wspólnie wypracować założenia i dokumenty modelowego korytarza. Dały sobie na to dwa lata.
Kolejną dużą konferencję zaplanowano na sierpień b.r. W Kostrzynie przeprowadzone zostaną konsultacje. Wtedy powstanie też grupa robocza, która będzie pracować wedle ustalonego kilka dni temu harmonogramu. Grupa wypracuje wytyczne rozwoju modelowego regionu. Rok 2012 ma być wykorzystany na rozmowy z samorządami wzdłuż linii kolejowej i określenie, które z nich przystąpią do Ugrupowania jako członkowie założyciele. Samo utworzenie modelowego regionu przewidziane jest na początku 2013 r.

- Kolej Wschodnia daje szansę stania się unikalnym wyróżnikiem regionu - stabilnym ogniwem łączącym obszar metropolii berlińskiej z regionem granicznym. Również polska strona rozwija się dynamicznie i nasz region między dużymi ośrodkami może na tym skorzystać, jeżeli infrastruktura kolejowa będzie nadal rozwijana. Dzięki korytarzowi modelowemu możemy osiągnąć polityczne korzyści, nasz region mógłby stać się znacznie lepiej widoczny, prawdziwa wartość dodana będzie osiągnięta jednak dopiero wtedy, kiedy dzięki temu polepszą się warunki rozwoju gospodarczego - mówił podczas konferencji Gernot Schmidt, starosta powiatu marchijsko-odrzańskiego.


Źródło: Gazeta Wyborcza Gorzów
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

sympatyk Płeć:Mężczyzna
Sponsor


Dołączył: 14 Lip 2008

PostWysłany: 26-11-2013, 20:10    Odpowiedz z cytatem

Guben: Na razie nie będzie reaktywacji połączenia.

Na razie nie zostaną wznowione międzynarodowe połączenia pasażerskie na trasie Zielona Góra – Czerwieńsk – Guben. Reaktywacja tego połączenia (która byłaby związana ze wznowieniem przewozów pasażerskich na trasie Czerwieńsk-Guben) jest awizowana w opublikowanym przez PKP PLK rozkładzie rocznym, który wchodzi w życie 15 grudnia. Jeszcze kilka dni temu pociągi te były także awizowane w rozkładzie okresowym, obowiązującym od 15 grudnia do 8 marca 2014 r. (do momentu pierwszej rocznej korekty rozkładu). Biorąc pod uwagę, że do wprowadzenia rozkładu pozostały niespełna 3 tygodnie, rozkład okresowy należałoby już traktować jak wiążący. Połączenia do Guben zostały jednak z niego wycofane; pozostają natomiast w rozkładzie rocznym.
Czemu tak się stało? Odpowiedź na to pytanie uzyskaliśmy w oświadczeniu przygotowanym przez Departament Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego. – Istnieje możliwość rozszerzenia zamówienia o te przewozy, pod warunkiem pozyskania dodatkowych środków finansowych na ten cel. O możliwości realizacji opcjonalnej części zamówienia powiadomimy przewoźnika w terminie co najmniej 40 dni przed jego planowanym uruchomieniem w trybie indywidualnego rozkładu jazdy, lub korekty rocznego rozkładu jazdy. Na chwilę obecną nie mamy możliwości uruchomienia tego połączenia od 15 grudnia 2013 r. Do wyjaśnienia z PKP PLK pozostaje również istniejący stan infrastruktury na dworcach i przystankach – czytamy w oświadczeniu.
Należy jeszcze zauważyć, że godziny kursowania przewidziane w rocznym rozkładzie (odjazdy o godz. 4.43, 15.00 z Guben; 12.25, 21.10 z Zielonej Góry) w żadnym wypadku nie zaspokoją oczekiwań podróżnych chcących dojeżdżać pociągami do pracy czy szkoły.

http://www.rynek-kolejowy.pl/49510/guben_na_razie_nie_bedzie_reaktywacji_polaczenia.html
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

konik23 Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 20 Gru 2010
Skąd: Żagań

PostWysłany: 29-11-2013, 23:38    Odpowiedz z cytatem

Ze strony Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego :

".............wojewoda Jerzy Ostrouch zwrócił uwagę na przyjęte już w 2009 r. przez Urząd Marszałkowski zobowiązania zawarte we wspólnym liście intencyjnym podpisanym z Brandenburgią. - Głęboki niepokój budzi fakt, że zadanie w nim zawarte, a mianowicie uruchomienie bezpośredniego pasażerskiego połączenia kolejowego na linii Zielona Góra – Krosno Odrz. – Gubin/Guben – Cottbus pozostaje nadal tylko w sferze planów. Uruchomienie, proponowanego przez mieszkańców regionu, częściowego połączenia Zielona Góra – Krosno Odrz. – Gubin wychodziłoby naprzeciwko oczekiwaniom – podkreślił wojewoda.

Wojewoda Lubuski wyraża nadzieję, że zaproponowane zmiany spotkają z zainteresowaniem władz województwa i od grudniowej korekty rozkładu jazdy sytuacja w regionalnej pasażerskiej komunikacji kolejowej województwa lubuskiego zostanie poprawiona zgodnie z oczekiwaniami pasażerów."

_________________
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

sympatyk Płeć:Mężczyzna
Sponsor


Dołączył: 14 Lip 2008

PostWysłany: 24-02-2014, 14:34    Odpowiedz z cytatem

Bezpośredni pociąg Gorzów – Berlin? Jeszcze nie teraz.

Termin uruchomienia bezpośrednich pociągów łączących woj. lubuskie z Brandenburgią zależy od tego, kiedy uzyskają one homologację pozwalającą na wjazd na teren Niemiec.
W listopadzie 2013 r. Pesa Bydgoszcz dostarczyła 4 autobusy szynowe zamówione przez Województwo Lubuskie. Ich zakup pozwolił m.in. na uruchomienie bezpośrednich pociągów łączących stolice województwa – Zieloną Górę i Gorzów Wlkp. Władze woj. lubuskiego informowały, że celem jest także uruchomienie pociągów do Niemiec (m.in. na trasie Gorzów Wlkp./Krzyż – Berlin) obsługiwanych nowym taborem.
Kiedy to nastąpi? Wszystko zależy od tego, kiedy zakończy się proces homologacyjny. Michał Iwanowski, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Woj. Lubuskiego, informuje „Rynek Kolejowy”, że odpowiedzialna jest za to Pesa. Zgodnie z kontraktem, ma na to czas w ciągu 2 lat od momentu dostarczenia pojazdów, czyli maksymalnie do listopada 2015 r. Iwanowski dodaje jednak, że zgodnie z ostatnimi informacjami od bydgoskiego producenta, proces homologacyjny zakończy się szybciej.
Na razie autobusy szynowe kursują na trasach wewnątrz woj. lubuskiego. Koszt zakupu czterech dwuczłonowych pojazdów to 41,8 mln zł.

http://www.rynek-kolejowy.pl/50918/bezposredni_pociag_gorzow_berlin_jeszcze_nie_teraz.htm
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

pacy Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 11 Lip 2011
Skąd: Gorzów

PostWysłany: 25-03-2014, 12:21    Odpowiedz z cytatem

Chcecie korzystać z bezpośredniego pociągu do stolicy Niemiec? Takie połączenie z Gorzowem chce uruchomić największy niemiecki przewoźnik kolejowy.

- Deutsche Bahn zwróciło się do nas z zapytaniem, ilu pasażerów jeździłoby bezpośrednim pociągiem z Gorzowa do Berlina. Pytają o to, bo chcą uruchomić takie połączenie w weekendy - mówi nam Jacek Jeremicz, sekretarz miasta. W każdym kierunku jeździłby jeden pociąg rano i wieczorem. Niemiecki przewoźnik decyzję o uruchomieniu połączenia podejmie po ocenie potencjalnej liczby pasażerów. Jeremicz liczy, że pociąg mógłby wyjechać na tory jeszcze przed wakacjami.
Całość plus ankieta :
http://www.mmgorzow.pl/artykul/czy-potrzebny-jest-wam-pociag-do-berlina

_________________
2016 - 15995 km, 2017 - 12197 km, 2018 - 9460 km, 2019 - 8278 km, 2020 - 9476 km,
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

wodkangazico Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 14 Sie 2010

PostWysłany: 06-04-2014, 12:40    Odpowiedz z cytatem

Lubuskie ściemniacze puściły dziś w eter jakże intencyjną i żalu pełną informację, że i owszem, bardzo, ale to bardzo chcieliby jak najszybciej uruchomić połączenie, ale coż, kiedy przeszkadza - i to nie żart - stan gorzowskiej estakady...
Cóż, trzeba wierzyć. Panzertriebwagen, któren trzeba by tam postawić, dla powstrzymania dalszego helmutów drang(u) nach osten (gdyby przyszło im to do głowy), trochę waży - mogłaby się zarwać.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email

rail_user Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 02 Lis 2012

PostWysłany: 06-04-2014, 14:13    Odpowiedz z cytatem

Może ten pociąg miał jechać "okrężnie przez Poznań ? Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

sympatyk Płeć:Mężczyzna
Sponsor


Dołączył: 14 Lip 2008

PostWysłany: 08-04-2014, 11:05    Odpowiedz z cytatem

Bezpośrednie połączenie Berlin - Gorzów w 2015 r?

Niemiecki prywatny przewoźnik kolejowy NEB (Niederbarnimer Eisenbahn AG) obsługujący linię Berlin – Kostrzyn zadeklarował współpracę ze stroną polską w uruchomieniu wspólnego połączenia z Gorzowa Wielkopolskiego do stolicy Niemiec. Mogłoby to się ziścić już w rozkładzie jazdy 2014/2015.

Więcej:
http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/19014/Bezposrednie-polaczenie-Berlin-Gorzow-w-2015-r.html
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 11-04-2014, 15:23    Odpowiedz z cytatem

Władze woj. lubuskiego planują uruchomienie bezpośrednich pociągów Gorzów Wlkp. – Berlin, powrót pociągów na trasę Zielona Góra – Guben oraz wzrost liczby połączeń kolejowych na trasie Zielona Góra – Frankfurt n. Odrą.

Plany władz tego województwa ściśle wpisują się zatem w zapowiedzi prezesa Przewozów Regionalnych, który stwierdził niedawno, że jednym z celów spółki powinno być zwiększenie liczby połączeń międzynarodowych.

Więcej:
http://www.rynek-kolejowy.pl/51778/lubuskie_stawiamy_na_rozwoj_polaczen_transgranicznych.html

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

wodkangazico Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 14 Sie 2010

PostWysłany: 13-04-2014, 07:50    Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Władze woj. lubuskiego planują...

Posadzić swoich na stołkach w Brukseli - głosujcie, a będzie wam/im* dane.


* - po wyborach niepotrzebne skreślić.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 09-05-2014, 09:41    Odpowiedz z cytatem

Niemcy nie zawiozą nas z Gorzowa do Berlina. Bilet na pociąg musiałby kosztować 110 euro!

Deutsche Bahn najpewniej nie uruchomi bezpośredniego połączenia kolejowego z Berlina do Gorzowa - dowiedziała się "Wyborcza". I nie chodzi tylko o zaplanowany na 17 maja pokazowy przejazd. Ten właśnie został odwołany. Wszystko wskazuje na to, że nie pojadą też zapowiadane przez władze Gorzowa weekendowe pociągi do stolicy Niemiec.

Cały tekst: http://gorzow.gazeta.pl/gorzow/1,36844,15928781,Niemcy_nie_zawioza_nas_z_Gorzowa_do_Berlina__Bilet.html

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

sympatyk Płeć:Mężczyzna
Sponsor


Dołączył: 14 Lip 2008

PostWysłany: 18-09-2014, 09:55    Odpowiedz z cytatem

Jak rozwinąć przewozy na zachodzie kraju?

Dziś w Kostrzynie nad Odrą odbywa się konferencja „Polityka transportu kolejowego makroregionu w świetle Strategii Rozwoju Polski Zachodniej”. Podczas spotkania omawiane są bariery w rozwoju przewozów kolejowych między województwem lubuskim i województwami sąsiednimi oraz regionem Berlina i Brandenburgii.
Samorząd województwa prowadzi negocjacje z VBB w sprawie rozwoju połączeń. Rozmowy dotyczą też wdrożenia wspólnego dla Polski i Niemiec systemu informacji pasażerskiej.

W planie transportowym województwa lubuskiego jest uruchamianie wspólnie z niemieckim przewoźnikiem VBB połączeń na trasach Zielona Góra – Berlin, Gorzów Wielkopolski – Kostrzyn nad Odrą – Berlin, Zielona Góra – Guben – Cottbus, Frankfurt – Rzepin – Zbąszynek – Poznań i Legnica – Żagań – Forst – Cottbus.

Więcej:
http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/21194/Jak-rozwinac-przewozy-na-zachodzie-kraju.html
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Arek Płeć:Mężczyzna
Junior Admin


Dołączył: 05 Mar 2007
Skąd: Szczecin

PostWysłany: 04-03-2015, 12:20    Odpowiedz z cytatem

Połączenie Frankfurt (O.) Pbf – Rzepin – Zielona Góra obsługiwane przez DB Regio.

Oddział Lubuski Przewozów Regionalnych z siedzibą w Zielonej Górze podpisał umowę z DB Regio AG o współpracy w zakresie transgranicznych kolejowych przewozów pasażerskich na odcinku Frankfurt (O.) Pbf – Rzepin – Zielona Góra – Rzepin – Frankfurt (O.) Pbf. Połączenie jest i nadal będzie obsługiwane na terytorium zarówno państwa polskiego, jak i państwa niemieckiego według uzgodnionego rozkładu jazdy, spalinowymi pojazdami trakcyjnymi – autobus szynowy serii VT 646, będącymi własnością niemieckiego przewoźnika. Za korzystanie z ww. jednostek Przewozy Regionalne zapłacą 449 375,47 euro za rok.

Źródło:
http://www.inforail.pl/text.php?id=69678

_________________
Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

sympatyk Płeć:Mężczyzna
Sponsor


Dołączył: 14 Lip 2008

PostWysłany: 25-03-2015, 18:09    Odpowiedz z cytatem

Jest szansa na bezpośredni pociąg Gorzów-Berlin.

Władze województwa lubuskiego odbyły serię spotkań ws. przyszłości lubuskich połączeń kolejowych. Dotyczyły one umów z Przewozami Regionalnymi oraz uruchomienia bezpośredniego pociągu Gorzów-Berlin. – Takim połączeniem jest zainteresowana strona niemiecka i polska, ale wiele zależy od homologacji pojazdów oraz rachunku ekonomicznego – mówi Alicja Makarska, członek zarządu województwa.

Więcej:
http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/23725/Jest-szansa-na-bezposredni-pociag-Gorzow-Berlin.html
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 5 Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5  Następny
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl