Wysłany: 07-10-2015, 11:40 Zarobki nie zachęcają młodych do pracy na kolei
Kolej boryka się z problemem luki pokoleniowej. Średnia wieku w PKP Cargo wynosi około 50 lat. Między innymi na temat niedoboru młodych pracowników wypowiadali się uczestnicy panelu dyskusyjnego "Szkolnictwo zawodowe dla potrzeb kolei" podczas Europejskiego Kongresu Logistycznego OneCargo.
- W najbliższych latach z naszej spółki odejdzie około 5 tys. osób, z czego około 3,5 tys. osób bezpośrednio związanych z ruchem. Nawet w starej kolei ciężko byłoby zapełnić tę liczbę, a teraz pozyskujemy niewielką liczbę absolwentów. Stanowią oni kroplę w morzu naszych potrzeb - zaznacza Andrzej Pawłowski, wiceprezes i dyrektor ds. eksploatacji PKP Polskie Linie Kolejowe.
Nie wszystkie decyzje o zwolnieniach były trafne
- Zwalnialiśmy ludzi. Pozbyliśmy się potrzebnych pracowników - przyznaje Pawłowski. - Teraz doszliśmy do wniosku, że lepiej zatrudniać, niż płacić za nadliczbowe godziny, których są tysiące. Jest jednak pewien kryzys na rynku pracy i nowych pracowników raczej udaje nam się pozyskać. Gdybyśmy mogli pokonać barierę niskich wynagrodzeń, nie mielibyśmy żadnego problemu - dodaje.
Brakuje młodych, a przeszkleni odchodzą do lepiej płatnych zajęć
- Średnia wieku kadry jest wysoka, trzeba ją obniżyć. W warsztatach pracują osoby w wieku przedemerytalnym. Staramy się zatrudniać młodsze osoby, które przejęłyby tę wiedzę i umiejętności. Ale często zdarza się, że pracownik po przeszkoleniu znajduje lepiej płatną pracę, a my nie mamy możliwości zatrzymania go. Wynagrodzenia w warsztacie nie są tak atrakcyjne jak zarobki maszynistów - mówi Dariusz Browarek, członek zarządu, przedstawiciel pracowników PKP Cargo.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum