Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Przytwierdzenia K
Autor Wiadomość

Jarul Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 08 Maj 2010
Skąd: Wrocław Główny

PostWysłany: 18-10-2015, 22:39   Przytwierdzenia K Odpowiedz z cytatem

Ostatnio czytałem sporo o nawierzchni, torze klasycznym i bezstykowym, i nurtuje mnie jedna kwestia. Tor bezstykowy jest przytwierdzony łapkami sprężystymi z dużą siłą i nie odkształca się - zmiany temperatury wywołują tylko naprężenia w szynie. W torze klasycznym zaś między szynami są przerwy, na rozszerzalność szyny. Tylko jak ta szyna ma się rozszerzać? Czy przytwierdzenie K daje szynie możność ruchu wzdłuż?

_________________
PLK - Pazerne Likwidatorstwo Kolei
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

kubanowy Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 29 Gru 2009

PostWysłany: 23-10-2015, 22:02    Odpowiedz z cytatem

sposób przytwierdzenia szyny a to czy tor jest bezstykowy czy klasyczny, to dwa odrębne zagadnienia. W torze klasycznym szyny mają zazwyczaj po 30 metrów, pomiędzy nimi są luzy, więc przy wyższej temperaturze szyny się wydłużają, a więc luzy są małe, a przy niskiej temperaturze szyny się kurczą, więc luzy są większe. Oczywiście wszystko regulują przepisy. A szyny w torze bezstykowym mogą być zarówno przytwierdzone przytwierdzeniem sprężystym typu SB (tylko podkłady betonowe) jak i pośrednim typu K (podkłady betonowe lub drewniane).
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

EU07-469 Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 29 Lip 2010
Skąd: Polanów

PostWysłany: 24-10-2015, 04:33    Odpowiedz z cytatem

Albo SKL (śrubowo-sprężyste), ale na kolei to tylko na drewnie. Choć na torowisku tramwajowym we Wrocławiu spotkałem się z zastosowaniem połączenia podkładu żelbetonowego z szyną za pomocą połączenia SKL. SB tylko na strunobetonowych.

_________________
Gdyby cały beton PKP przerobić na podkłady, to można by zmodernizować wszystkie czynne szlaki Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

kubanowy Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 29 Gru 2009

PostWysłany: 24-10-2015, 09:59    Odpowiedz z cytatem

Fakt, o przytwierdzeniu bezpośrednim (już w ogóle nieużywanym) oraz o SKL (dość rzadko używanym) nie wspomniałem w swoim wywodzie Wink
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

bXter Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 06 Cze 2012

PostWysłany: 24-10-2015, 12:43    Odpowiedz z cytatem

EU07-469, podkładu żelbetowego* jeśli już a poprawną nazwę napisałem poniżej.

na SKL są przytwierdzane nowo układane rozjazdy na podrozjazdnicach strunobetonowych, jak i drewnianych.

Jarul, przytwierdzenie K daje możliwość przesuwu podłużnego szyn, ale jest to zjawisko niepożądane i nazywa się to pełzaniem szyny. przy wbudowywaniu wstawki szynowej w torze klasycznym o długości szyny 25 czy 30 metrów jest określona w przepisach szerokość luzów na stykach przy ich łączeniu w zależności od temperatury szyny podczas montażu (im cieplej, tym luz mniejszy i odwrotnie)
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Jarul Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 08 Maj 2010
Skąd: Wrocław Główny

PostWysłany: 24-10-2015, 21:04    Odpowiedz z cytatem

Dobrze. Tylko jeśli przytwierdzenie K jest poprawnie wykonane i szyna nie pełza (piszesz, że jest to niepożądane), to w jaki sposób wykorzystuje zostawiony jej luz, skoro jest mocno trzymana przez przytwierdzenie - a podkłady przecież się nie przemieszczają. Z tym mam problem. Szyna rozszerza się lub kurczy, więc zakładając, że przytwierdzenie jest silne, odległości między podkładami powinny minimalnie rosnąć lub maleć - a tak się nie dzieje chyba.

_________________
PLK - Pazerne Likwidatorstwo Kolei
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

wodkangazico Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 14 Sie 2010

PostWysłany: 24-10-2015, 23:12    Odpowiedz z cytatem

Pisząc o pełzaniu, miał na myśli sytuację, kiedy szyna wydłuża się w jedną stronę a kurczy z drugiego końca..
Bo szyna - co oczywiste - pod wpływem temperatury swą długość zmienia. Łapki przytwierdzeń typu K dociskają ją do płyt z pewną siłą, wywołując tarcie statyczne, ale jeśli naprężenia wewnętrzne przekroczą to tarcie, szyna przesunie się.
Wracając do pełzania.
Wibracje podczas przejazdu pociągu ułatwiają przesuwanie szyn podobnie jak uderzenie młotkiem pomaga w zdjęciu łożyska, kiedy mamy na nie założony i napięty ściągacz.
Problem pełzania powstaje, kiedy po danym torze odbywa się ruch w jednym kierunku. Zjawisko wzmaga częste hamowanie. Sprzyja mu także pochylenie toru w profilu - szyny po prostu zjeżdżają.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email

Jarul Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 08 Maj 2010
Skąd: Wrocław Główny

PostWysłany: 25-10-2015, 02:37    Odpowiedz z cytatem

Dziękuję rzeczowe wyjaśnienie i zainteresowanie tematem.

_________________
PLK - Pazerne Likwidatorstwo Kolei
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl