Prezentacja odmłodzonego pociągu Przewozów Regionalnych serii EN57AL w Pile. Prezentacja nowego „kręgosłupu” niemieckich przewozów dalekobieżnych serii ICE4 w Berlinie. Prezentacja nowego DVD niemieckiej produkcji filmowej CFT o kolei na Śląsku, który powstał w współpracy z KOLEJWIZJĄ.
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Przy okazji otwarcia nowego regionalnego peronu na berlińskim dworcu Ostkreuz udało nam się nagrać z kabiny maszynisty jazdę składem Talent 2 do dworca głównego stolicy Niemiec.
_________________ Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
W pilskim warsztacie Interlok zakończyła się budowa nowego kotła dla francuskiego przewoźnika AJECTA. To już drugi kocioł tego typu produkowanego w Pile dla - potocznie mówiąc - "parowozu Fantomasa". Skąd taka nazwa? Kocioł jest przeznaczony dla parowozu z 1916 roku o numerze 140C231. A do serii 140C liczy się również parowóz, którym w nakręconym w 1964 roku francuskim filmie sensacyjnym uciekał przed policją przestępca Fantomas. Przedstawiamy naprawę tego kotła oraz całą historię tytułowej serii parowozów. Przy okazji dowiadujemy się nieco więcej o filmowej postaci Fantomas, która po raz pierwszy pojawiła się na kinowych ekranach już w 1913 roku, i już wtedy - z parowozem.
_________________ Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Relacjonujemy dzień roboczy na granicznych stacjach kolejowych Tornio (Finlandia) i Haparanda (Szwecja). Most graniczny między tymi miastami to jedyne kolejowe połączenie między Finlandią i Szwecją. Przedstawiamy ważne dla Finlandii i Szwecji serie lokomotyw oraz zagadnienie, jak przekroczyć granicę koleją, skoro prześwit toru w Szwecji jest ten sam jak w Polsce, a w Finlandii - szeroki jak w Rosji.
_________________ "Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
Jazda w dniu 02.03.2015r. elektrycznym zespołem trakcyjnym ED 72 A - 007 z Bydgoszczy do Piły. Część pierwsza naszego zapisu pokazuje trasę Bydgoszcz - Samostrzel. Przewoźnikiem jest spółka Arriva, która obsługę tej trasy musiała oddać Przewozom Regionalnym w grudniu ub. roku. Przedstawiamy związany z tym spór między przewoźnikami oraz Urzędem Marszałkowskim, informujemy o remontach dworców w obu końcowych miastach oraz o miejscowościach leżących po tej trasie.
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Historia modernizacji przez pilski warsztat INTERLOK lokomotyw spalinowych serii Lyd2 dla kolejki turystycznej na karaibskiej wyspie St. Kitts. Drugi temat to kolejowe połączenia TGV-ICE między Paryżem i Francją. Trzecim tematem jest prezentacja muzeum wąskotorowego oraz kolejki Blonay-Chamby w Szwajcarii.
Hałas przejeżdżających pociągów towarowych sięga do 120 dB. Dla mieszkańców domów przy trasie kolejowej to wartość zagrażająca ich zdrowie. Przedstawiamy różne techniczne środki skuteczne w walce z hałasem kolejowym: Ekrany akustyczne, hamulec "LL", hamulec "K", amortyzatory przyszynowe...
Od 2011 roku niemiecki entuzjasta kolejowy Daniel Bär wraz ze swoim parowozem O&K bywa gościnnie na polskich kolejkach wąskotorowych w Białośliwiu oraz w Żninie. Przedstawiamy ciekawe momenty tych "występów gościnnych", ale przede wszystkim - jazdę po kolejce, którą Daniel położył wokół własnego ogrodu. Ma tam "wszystko co trzeba": lokomotywownię i warsztat, tory boczne, czynny żuraw wodny, lokomotywy spalinowe, wagony towarowe i osobowe oraz nawet - własną kopalnię.
_________________ "Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
Jak co roku przegląd z tegorocznych marcowych Międzynarodowych Targów Turystycznych ITB w Berlinie: Czym Polska wabi turystów, jak wyglądają oferty skierowane do turystów chcących spędzać urlop koleją? Przedstawiamy kolejowe oferty z Szwajcarii oraz Japonii. W ostatniej części prezentujemy nowe pozycje wydawnictwa LITERACKA PKP JAZDA i rozlosujemy kilka książek tej oficyny.
_________________ Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
1. 23 kwietnia 2016r. w Berlinie odbędą się V Mistrzostwa Europy Motorniczych. Impreza na terenie berlińskiej zajezdni Lichtenberg stoi pod tytułem "Dzień bohaterów tramwajowych". Od 10.00 do 18.00 17 dwu-osobowych drużyn z 27 krajów będzie walczyć o tytuł najlepszego motorniczego, bądź też najlepszej motorniczej, Europy. Wśród uczestniczących jest też drużyna polska - MPK z Krakowa.
2. Stolica Niemiec dostała setni pociąg tramwajowy typu FLEXITY oraz nową linię tramwajową prowadzącą z Dworca Północnego do Dworca Głównego. Jedziemy po nowej linii tramwajem nowoczesnym oraz zabytkowym T 24 z 1925 roku. Prezes producenta Bombardier wyjaśnia nam szczegóły konstrukcji swojego pojazdu.
3. W 1865 roku swoją działalność rozpoczęło przedsiębiorstwo "Berliński tramwaj konny". Tak zaczęła się historia tramwajów w Berlinie, którą śledzimy w odrębnym krótkim filmie.
4. Objeżdżamy trasę z Alexanderplatz przez Bernauer Strasse do Nordbahnhof historycznym tramwajem serii T24. Motorniczy pozwala nam pokazać widok przez przednią szybę. Przy okazji wyjaśnia nam osobliwości sygnalizacji tramwajowej Berlina.
Ostatnie, nie opublikowane dotąd, filmowe nagrania z 2003 r. z hali montażowej b. ZNTK w Pile. Naprawiony przez INTERLOK parowóz serii Riebeck (Henschel 1911) przemieszcza całą halę pod parą na przesuwnicy. Ujęcia jazdy tego parowozu po zewnętrznym terenie zakładu (z 2003 r.) skonfrontowane z archiwalnymi ujęciami zakładu z 2010r., kiedy tam już działała drukarnia. Archiwalny film TV ASTA z 2003 r. pokazujący jazdę próbną tego parowozu na szlaku Piła-Ujście-Mirosław.
_________________ Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Dzięki uprzejmości nowego właściciela, grupy ARCHE, nam udało się poszukać i odnaleźć na normalnie zamkniętym terenie cukrowni w Żninie pozostałości po dawnej kolejce cukrowniczej. Czy kiedyś możliwe będzie połączyć się ponownie ze Żnińskiej Kolei Powiatowej z cukrownią i nawet prowadzić tam pociągi turystyczne? Niewykluczone!
W dniach 26-29 maja br. na kolejce w Zninie i Wenecji odbędzie się II Międzynarodowy Zlot miłośników kolejek o prześwicie toru 600 mm. Informujemy o zaplanowanym programie. A potem pokazujemy przepiękne ujęcia z ubiegłorocznej imprezy.
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Wizyta w Wolsztynie w przeddzień tradycyjnej, XXIII, Parady Parowozów, w której udział miała rekordowa ilość 12 czynnych parowozów, w tym serdecznie powitany Pt47-65. Opowiadamy o naprawie głównej tej pięknej maszyny w Chabówce oraz w Pile. Organizatorami wolsztyńskiej imprezy były PKP CARGO, wolsztyński Dom Kultury oraz Urząd Miejski w Wolsztynie. Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni zaprosiło nas na wyprawę historycznym wagonem motorowym serii SN 61. Na zakończenie przedstawiamy zdjęcia z nocnej parowozowni i informujemy o planach PKP CARGO dot. przyszłości tej unikalnej placówki.
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Ostatnio zmieniony przez Pirat dnia 10-05-2016, 21:21, w całości zmieniany 1 raz
Zwiedzamy zakład napraw parowozów w Meiningen oraz Muzeum Kolejnictwa w Norymberdze z okazji odbytych tam konferencji organizacji Austriackich oraz Niemieckich Zrzeszeń Kolei Muzealnych i Turystycznych. Przedstawiamy zwiedzane placówki i informujemy o naprawie kotłów parowozów w Niemczech oraz w pilskim warsztacie Interlok.
_________________ "Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
18.000 widzów kibicowało w Berlinie, kiedy pod koniec kwietnia 2016 roku 27 drużyn z 17 europejskich krajów walczyło o tytuł najlepszych sterników miejskich pojazdów szynowych. Po raz kolejny Polskę reprezentowała dwuosobowa selekcja MPK z Krakowa. Kraków plasował się na dobrym górnym, bo ósmym miejscu, a w zawodach indywidualnych nawet na szóstym miejscu. Gratulujemy i życzymy motorniczym z dalszych polskich miast, żeby mogli promować swój kunszt kierowniczy oraz swoje miasta przy kolejnych edycjach tej wesołej imprezy!
W dalszej części naszego programu pokazujemy wyprawę zabytkowym tramwajem wzdłuż Berlina, opowiadamy historię berlińskiej sieci tramwajowej od jej założenia do 1953 roku oraz zwiedzamy depozytorium, czyli "przechowalnię" muzealnych obiektów historii transportu Berlińskiego Muzeum Techniki.
_________________ "Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum