Wysłany: 01-03-2016, 12:37 Czy w Polsce koleje powinny być całkowicie państwowe?
Założyłem temat, gdyż bardzo mnie ciekawi sytuacja kolei w Polsce.
Oglądałem w jakimś programie rozmowę w sprawie: obecnej sytuacji kolei w Polsce.
Była tam rozmowa również na temat: upaństwowienia kolei i rezygnacja ze spółek kolejowych.
I ja również jestem za tym, by w "polskich kolejach" takie zmiany zaszły.
Żeby wróciła kolej państwowa, jak to było kiedyś, jeszcze w latach 90-tych.
Czy jest możliwe, żeby upaństwowić polską kolej w całości?
Diken, co rozumiesz przez pojęcie "kolej"? Infrastrukturę, przewoźników (pasażerskich i towarowych) czy jedno i drugie? A co z kolejowymi firmami budowlanymi? To też "kolej"?
W Polsce mamy wiele prywatnych firm kolejowych, w tym z kapitałem zagranicznym. Jak wyobrażasz sobie ich upaństwowienie i wcielenie, jak domniemam, do jednego państwowego PKP? To jest science-fiction! Mikologia - jak ktoś gdzieś określił mikolskie mrzonki.
A co z zagranicznymi przewoźnikami, którzy zechcą wozić pasażerów po polskich torach (np. czeski prywatny LEO Express)? Upaństwawiamy czy zakazujemy wjazdu, żeby chronić jedno, niewydolne, ułomne, nieruchawe, zabetonowane państwowe PKP?
Pytań jest mnóstwo... Odpowiedź jedna - mikologia!
Państwowa powinna być infrastruktura (w tym PKP Energetyka sprywatyzowana przez balcerowiczowskie banksterzątka). A na torach konkurencja: państwowa, samorządowa, prywatna. Przy czym im mniej państwa na torach tym lepiej dla pasażera i klienta.
bzdury piszesz kolej powinna byc jedna i panstwowa a nie 500 spolek i spoleczek prywatnych samorzadowych czy nie wiadomo co tam jeszcze,nie wszystko mozna rozpatrywac w kategoriach rynkowych zwlaszcza słuzby publicznej....dobrze napisal to Tony Judt w jednej ze swych ksiazek
Powrotu do jednej kolei jak kiedyś już niema, za dużo się zmieniło i za dużo majątku dawnej PKP zostało sprywatyzowane. Wg mnie całe zarządzanie infrastruktura powinno zostać połączone w jeden organizm, tylko jak to zrobić jak Energetyka już jest sprywatyzowana? Wykupić? Wykupić sieć trakcyjną i sieciowców i włączyć do PLK-i? Trakcja też powinna być jako jedna grupa, tylko znowu Cargo częściowo sprywatyzowane, jak doprowadzić do przeniesienia części majątku w inne ręce ręce? Jeszcze przed prywatyzacja Cargo była taka sytuacja, że Cargo państwowe i IC państwowe, w Cargo maszyny stały dniami bezczynnie a my nie mieliśmy czym jeździć, Cargo woziło maszyny po kraju na przeglądy a u nas w szopach wolnych mocy przerobowych w brut.
_________________ Ignorancja znacznie częściej wywołuje uczucie pewności siebie niż wiedza.
Borys_q, sieć trakcyjna nigdy nie należała i nie należy do PKP Energetyki. Jest ona własnością PKP PLK, czyli Skarbu Państwa. PKP Energetyka posiada "tylko" infrastrukturę zasilającą sieć trakcyjną (tj. podstacje trakcyjne, kabiny sekcyjne, kable zasilaczy i - tutaj nie jestem pewna - LPN, czyli linię potrzeb nietrakcyjnych 20 kV, która biegnie po słupach sieci trakcyjnej.
Wracając do tematu, powrót do jednego, państwowego PKP, jak było za komuny i w pierwszej dekadzie postkomuny, jest nierealny. Do państwa powinna należeć tylko infrastruktura kolejowa (ze względów strategiczno-obronnych), czyli tory i cała otoczka, od której uzależniony jest ruch pociągów. Do państwa mogą należeć, ale nie widzę takiej konieczności, przewoźnicy kolejowi, tak pasażerscy jak i towarowi. Skarb Państwa posiada w tej chwili dwóch przewoźników: PKP IC i PKP LHS, a także WARS (100% akcji lub udziałów). Częściowo państwowe są: PKP SKM, PKP Cargo i PR plus spółki kolejowe należące do KGHM, Orlenu, Lotosu.
Wszystkie spółki typu KD to też własność publiczna, ale nie państwowa tylko samorządowa.
Jedno PKP już mieliśmy. Pamiętam te czasy, bo w czymś takim zaczynałam pierwszą pracę na przełomie wieków. Był to niewydolny, komunistyczny moloch (do dziś tak jest w przypadku Grupy PKP, co potwierdzą szeregowi kolejarze z PKP PLK, PKP IC czy PKP SA), na który wszyscy narzekali. Nie wyobrażam sobie powrotu do tego stanu. Obecny stan też nie jest idealny, bo spółek jest za dużo, szczególnie w sektorze pasażerskim. Ale to nie wina państwa tylko lokalnych kacyków partyjnych, z których każdy marzy o swojej kolejce i o swoim lotnisku. Bo to są lukratywne posadki dla kolesi i pociotów, na których można kręcić lody. Choć trzeba przyznać, że samorządową konkurencję na torach wyhodowały sobie znienawidzone swego czasu PKP PR, przynajmniej jeśli chodzi o KD.
Dla zwolenników jednej, wielkiej państwowej kolei, jak było za komuny, mam konkluzję. Własność państwowa to łup partyjny. I dyktat związków zawodowych. I monopol na torach. Czyli szerokie pole do nadużyć, złodziejstwa itd. Pasażer nie liczy się w ogóle. Chcecie tego? Gratuluję głupoty!
_________________ "Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
Dlatego zapytałem. Wiele osób zapewne chciałoby, aby nasza kolej była sprywatyzowana i, żeby wróciła w końcu normalna kolej, jak to było dawniej.
A teraz, wszędzie biurokracja na kolei, ponieważ, odkąd powstały spółki, każdy chce rządzić koleją w Polsce.
Oglądałem jakiś program chyba w regionalnej, warszawskiej telewizji na temat kolei. Nawet ktoś tam zadzwonił do studia i wypowiedział się "kolej w Polsce powinna być upaństwowiona lub, żeby istniejące spółki zostały upaństwowione, jeśli już te spółki istnieją".
Gdyby dało się wrócić do kolei państwowej w Polsce, sytuacja by się poprawiła na kolei.
Przecież w wielu krajach Europy, kolej jest nadal państwowa?
[ Dodano: 03-03-2016, 21:44 ]
Nie wiem dokładnie w jakich krajach, zachodniej Europy kolej jest państwowa, ale myślę, że w wielu, zachodnich krajach ta kolej jest państwowa.
Nie ma w tych krajach takiej biurokracji, jaka jest w Polsce. Dlaczego czeskie koleje są w dobrej sytuacji?
Tam również nie ma na kolei takiej biurokracji, jak w naszym kraju.
A są w ogóle jakieś kraje w Europie ( nie tylko Polska ), gdzie jest jeszcze gorsza sytuacja na kolei niż w Polsce?
Np. taka Ukraina, Białoruś, Litwa?
Diken, przecież kolej w Polsce jest państwowa (patrz: post Beatrycze). Państwowe są tory i państwowe (ewentualnie samorządowe) są pociągi pasażerskie. Nawet Arriva RP jest państwowa (należy do DB czyli do federalnego rządu Niemiec). Więc co chciałbyś upaństwawiać na polskiej kolei i po co? Rozumiem, że PKP Energetykę, jako ważny element infrastruktury kolejowej. Co jeszcze?
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
No nie, o komunę to akurat mi nie chodzi.
Bardziej chodzi mi o "dobre funkcjonowanie polskiej kolei".
Niech już sobie będą te "kolejowe spółki", byleby one dobrze funkcjonowały na polskich torach.
Jak na razie Piracie - jest ciekawie. Każda ze spółek powstałych po podziale PKP - odtwarza administrację porównywalną organizacyjnie z dawną Dyrekcją Generalną. Starają się i im wychodzi.
Ja pracuję w IC - i tam to wyszło wspaniale. Kilkadziesiąt Biur w Centrali - tyle to nie było nawet w śp. Dyrekcji Generalnej jeszcze jednej PKP.
Tak że nie jest to takie czarno-białe ta ponowna nacjonalizacja, jak ty to nazywasz komunistyczna...
beton44, PKP IC jest spółką w 100% państwową, więc tutaj nie ma co nacjonalizować. Rozumiem, że chodzi ci o to, żeby Grupa PKP stała się PKP, jak było do 2000 roku? Zmartwię Cię - nie ma takiej możliwości. W Unii Europejskiej zarządca infrastruktury kolejowej musi być oddzielony od przewoźników kolejowych. W Polsce zrobiono to połowicznie, gdyż mamy spółkę PKP PLK i np. PKP IC, ale obie należą do PKP SA. I w maju 2010 roku mieliśmy sytuację, gdy PKP PLK faworyzowało PKP IC dążąc do uwalenia konkurencji w postaci interREGIO:
A połączenie przewoźników pasażerskich z towarowymi w jedną spółkę to ekonomiczny absurd! Więc sorry, taki mamy klimat, że powrotu do jednej kolejowej firmy pod postacią PKP nie ma. Jeśli komuś marzy się jedna państwowa kolej to proponuję emigrację np. do Korei Północnej. Bo chyba nawet w Chinach nie ma komunizmu na kolei.
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum