Funkcjonowanie niejednolitego rynku kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce, na którym działa kilkunastu już w tej chwili przewoźników, jest w większości przypadków korzystna dla pasażera. Równolegle jednak jednym ze skutków tej sytuacji jest brak wspólnego biletu, integrującego wszystkich przewoźników. Ta sytuacja jest obecnie jednym z największych mankamentów polskiej kolei. (...)
Kluczową sprawą przy wdrażaniu „nowego” wspólnego biletu jest wprowadzenie wspólnych rozwiązań taryfowych pomiędzy PKP Intercity i przewoźnikami regionalnymi i aglomeracyjnymi, gdyż brak współpracy właśnie na tej linii jest obecnie największą taryfową bolączką polskiej kolei. Wspólny bilet powinien również uwzględniać obecnie funkcjonujące w aglomeracjach rozwiązania w zakresie integracji taryfowej kolei z komunikacją miejską.
Dziś (15 lipca) w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa odbyło się pierwsze posiedzenie Komitetu Sterującego do spraw projektu „Wspólnego Biletu”.
Komitet Sterujący został powołany zarządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 30 maja 2016 r. Przewodniczącym komitetu został wiceminister Piotr Stomma. Oprócz niego ministerstwo reprezentuje czterech członków komitetu (Stefan Jarecki, Adrian Mazur, Monika Bieniaszewska oraz Tomasz Warchoł). W komitecie jest też Ignacy Góra, p.o. prezesa UTK, dyrektor Instytutu Kolejnictwa dr inż. Andrzej Żurkowski i Jarosław Kossowski z Agencji Rozwoju Przemysłu. Grupę PKP reprezentują Cecylia Lachor z zarządu PKP SA, Zbigniew Cieślak z PKP SA, Marzanna Tchórzewska z PKP PLK, prezes PKP Informatyka Tomasz Miszczuk, Artur Resmer z zarządu PKP Intercity, Bartłomiej Buczek z PKP SKM w Trójmieście. Przewoźników reprezentuje też Anna Lenarczyk z Przewozów Regionalnych. Członkom Komitetu nie przysługuje wynagrodzenie z tytułu uczestnictwa w jego pracach.
Bez kluczowych wniosków zakończyło się spotkanie w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa z przewoźnikami samorządowymi w sprawie wspólnego biletu, można oceniać na podstawie komunikatu biura prasowego.
Działania związane z wprowadzeniem wspólnego biletu nie mogą spowodować wylania dziecka z kąpielą, czyli doprowadzenia do sytuacji, w której zaprzepaszczone zostaną pozytywy wynikające z dużej liczby organizatorów i przewoźników w transporcie kolejowym – pisze Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.
MIB: jeden bilet na całą kolej będzie miał jak najprostszą formę.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zdaje sobie sprawę, że wspólny bilet to projekt potrzebny polskim pasażerom i przewoźnikom. – Jest on jednak bardzo złożony i wymagający – tłumaczą urzędnicy. Dlatego prace projektowe są realizowane etapowo, tak aby kluczowe kwestie zostały dokładnie przeanalizowane i skonsultowane ze wszystkimi interesariuszami. – Pierwszeństwo będą miały działania ułatwiające wygodne zaplanowanie podróży oraz stopniowy zakup biletu na całą podroż w możliwie jak najprostszej formie – poinformowało nas biuro prasowe ministerstwa.
W celu motywowania przewoźników do podnoszenia standardu obsługi pasażerów, prezes Urzędu Transportu Kolejowego organizuje spotkania przewoźników w sprawie nawiązania współpracy dotyczącej wzajemnej sprzedaży biletów.
Takie spotkania odbyły się np. pomiędzy przedstawicielami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej a PKP Intercity. Efektem tego było nawiązanie pomiędzy nimi współpracy w zakresie wzajemnej sprzedaży biletów – poinformowało nas biuro prasowe UTK, w odpowiedzi na pytanie o rolę urzędu w tej, newralgicznej dla pasażerów, sprawie.
UTK: Nie wykluczamy zmiany przepisów, by wymusić wspólny bilet
Brak wspólnego biletu jest problemem, który trzeba koniecznie rozwiązać. Takiego zdania jest Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Jak wyjaśnia, obecnie prowadzone są działania o charakterze miękkim. Jeżeli przewoźnicy nie będą w stanie doprowadzić do porozumienia, to prezes UTK nie wyklucza, że trzeba będzie uciec do kroków prawnych.
Wspólny Bilet? Najpierw w ramach Grupy PKP i z PolRegio
Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity, uchylił rąbka tajemnicy na temat zaawansowania prac nad wspólnym biletem na różnych przewoźników kolejowych w kraju. Jego zdaniem możliwe jest uruchomienie ograniczonej platformy sprzedaży jeszcze w tym roku. Kupno biletu według wspólnej oferty wpłynęłoby na ich potanienie.
Do wspólnego biletu kolejowego dołączą autobusy i taksówki?
Dobra wiadomość dla wszystkich pasażerów, którzy podróżują koleją. Są pierwsze szczegóły dotyczące wspólnego biletu. Niewykluczone, że do programu oprócz przewoźników kolejowych dołączą również przewoźnicy autobusowi, a nawet taksówkowe korporacje.
Trwają prace nad stworzeniem (a właściwie przywróceniem) wspólnego biletu na podróż pociągami. Nie należy jednak zapominać, że spółki wykonujące transport osób w regionach często honorują bilety Przewozów Regionalnych, w tym wiele ofert promocyjnych. Jak zapewnia przedstawiciel największego przewoźnika pasażerskiego w kraju, doświadczenia w tym zakresie mogą być wykorzystane przy tworzeniu systemu obejmującego cały rynek kolejowy.
Idą zmiany na kolei. Trzech przewoźników, wspólny bilet.
Do końca roku powinien zostać wprowadzony wspólny bilet na przejazdy pociągami PKP Intercity, Przewozów Regionalnych i SKM Trójmiasto - poinformował prezes PKP SA Krzysztof Mamiński.
Po roku prac: Wspólny blankiet zamiast wspólnego biletu.
Prace nad wprowadzeniem wspólnego biletu na przejazdy kolejowe posuwają się w ślimaczym tempie. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa planuje zakończyć je wkrótce… wprowadzeniem erzacu wspólnego biletu w formie biletu na przejazd różnymi kategoriami pociągów na jednym blankiecie. Tyle tylko, że obecnie taki produkt już oferuje, bez żadnych prac zespołów ekspertów i wszystko-wiedzących specjalistów, firma Koleo.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum