Ulgi dla uczniów i studentów. Nowe przepisy o transporcie zbiorowym wejdą rok później?
Przesunięcie o rok - czyli do 1 stycznia 2018 r. - wejścia w życie części przepisów dotyczących ulg ustawowych m.in. dla uczniów i studentów zakłada projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, który w czwartek zaproponował Senat.
Sejmowa komisja za odroczeniem zmian w ulgach ustawowych.
Przesunięcie o rok - czyli do 1 stycznia 2018 r. - wejścia w życie części przepisów dotyczących ulg ustawowych, m.in. dla uczniów i studentów, zakłada projekt noweli ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, który we wtorek pozytywnie zaopiniowała sejmowa komisja infrastruktury.
Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Najważniejszym punktem jest przesunięcie – znanego od kilku lat – terminu zmian w systemie zniżek ustawowych na przejazdy.
Jak informuje kancelaria prezydenta, ustawa ma na celu przesunięcie terminu wejścia w życie niektórych przepisów przejściowych i końcowych ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym na dzień 1 stycznia 2018 r., wydłużając tym samym – co do zasady do 31 grudnia 2017 r. – okres stosowania obowiązujących obecnie zasad prowadzenia działalności w zakresie regularnego przewozu osób w krajowym transporcie, w tym przekazywania przewoźnikom dopłat do utraconych przychodów z tytułu stosowania ustawowych ulg.
Problemu z ulgami nie będzie. Przepisy w zamrażarce na kolejny rok.
W 2010 uchwalono przepisy, które spowodowałyby od 1 stycznia brak refundacji zniżek np. dla studentów i seniorów w niedotowanych połączeniach – głównie autobusowych, ale też w części kolejowych. Jednak ich wejście w życie przełożono – znów – o rok.
Honorowi Dawcy Krwi z ustawową ulgą na przejazdy pociągiem
W przypadku wprowadzenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, honorowi dawcy krwi będą mogli podróżować pociągami ze zniżką. Nowelizacja obowiązuje od 26 stycznia.
W listopadzie premier Morawiecki ogłosił, że ozdrowieńcy mogą podróżować transportem publicznym i koleją ze zniżką 33%. Nie było jednak żadnej podstawy prawnej do zniżki, a informacja zniknęła potem ze strony rządu. Stosowna ustawa weszła w życie z dnia na dzień. Brak jakiegokolwiek vacatio legis spowodował, że biletów u większości przewoźników nie można jeszcze kupić; zniżka musi zostać wprowadzona do archaicznego systemu KURS-90, co potrwa.
Legitymacje studenckie ważne na dotychczasowych zasadach
Legitymacje studenckie z roku akademickiego 2019/2020 pozostają ważne. Pasażer, który posiada bilet ulgowy i podczas kontroli okaże legitymację studencką bez ważnego hologramu na 2021 r., nie poniesie z tego tytułu konsekwencji.
_________________ ⚠ Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
Ulga dla honorowych dawców krwi w PKP Intercity do końca roku
Ulga dla honorowych dawców krwi, w wysokości 33%, wprowadzona została w styczniu 2021 roku, w środku pandemii koronawirusa. Miała ograniczony zakres obowiązywania i zdarzało się, że wprowadzała pasażerów w błąd. 1 lipca zniesiono stan zagrożenia epidemicznego COVID-19, kończy się więc obowiązywanie ulgi dla pasażerów, chociaż są pewne wyjątki.
Bilet na pociąg z ulgą lub bezpłatny – komu przysługuje?
Pasażerowie kolei mogą skorzystać z dwóch rodzajów ulg: ustawowych i handlowych. Jeśli należysz do grupy, której przysługuje przejazd ze zniżką, musisz mieć przy sobie dokument, który potwierdzi to uprawnienie. Przygotowaliśmy przewodnik po zniżkach, które obowiązują na polskiej kolei.
System obowiązujących w Polsce ulg za przejazdy publicznym transportem zbiorowym wymaga uporządkowania i ujednolicenia. Korzyści odniosą przede wszystkim pasażerowie, którzy będą mogli skorzystać ze wspólnych biletów i z większej liczby połączeń kolejowo-autobusowych, ułatwiających pokonanie „ostatniej mili” – apelują przedstawiciele branży. W Ministerstwie Infrastruktury trwają prace nad taką reformą.
Najlepiej zlikwidować wszystkie ulgi. Kolej regionalną zrobić za minimalną symboliczną opłatą (przecież i tak utrzymujemy ją z podatków. Wtedy by było sprawiedliwie. A dystrybucja ulg to przecież ogromny wydatek. A jeszcze trzeba przecież zatrudniać konduktorów co stanowi też dodatkowy koszt. WKD jeździ tyle lat bez konduktorów/kier. poc. i nie jest źle. WKD jest najbardziej opłacalną koleją ale też dlatego, że jeździ po swoich torach a nie PLK.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum