Wysłany: 24-01-2015, 22:12 Kolejowe plany Podkarpacia
Wojewódzki fundusz kolejowy, podmiejska kolej aglomeracyjna oraz wspólny bilet na pociąg i komunikację miejską w Rzeszowie – to pomysły zarządu województwa podkarpackiego na ożywienie ruchu kolejowego w regionie. Konsensus w tej sprawie jest wypracowywany z samorządami, Przewozami Regionalnymi oraz Polskimi Kolejami Państwowymi.
_________________ "Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
Trochę skandal!
O pociągach naszych, Krośnieńskich raz jeszcze.
Do Regionalnego Programu Operacyjnego w ostatnich kilku latach udało się prawie na siłę wepchnąć budowę łącznika kolejowego Turaszówka-Przybówka, ponadto ostatnio wspólnie z Jasłem w ramach zwiększania dostępności komunikacyjnej naszych terenów złożyliśmy zamówienie na opracowanie koncepcji programowo przestrzennej łącznicy między liniami kolejowymi 106 (Jasło-Rzeszów) i 108 (Jasło-Zagórz), wraz ze wskazaniem wariantu optymalnego. Opracowanie przygotowuje firma PPiPST ALTRANS z Krakowa. Nie jest jeszcze gotowe ale po jego przygotowaniu dowiemy się gdzie taką łącznicę najlepiej wybudować i czy odpowiedniejsza będzie trasa Turaszówka-Przybówka, czy może Jedlicze Męcinka-Szebnie (ilość wyburzeń, koszty wykupu gruntu, topografia terenu i tak dalej…).
TYMCZASEM
Nasze kochane władze województwa, w swojej nieomylności, odpowiedzialni przed Bogiem i historią wybrali już „korzystniejszą” opcję. Jedlicze-Szebnie. Fakt, na mapie w linii prostej to około 2,5 kilometra, a Turaszówka-Przybówka to aż 8 km. Dłuższa linia - droższa linia, pomyśleli w Rzeszowie i zlecili Polskim Liniom Kolejowym przygotowanie projektu trasy właśnie w wariancie Jedlicze-Szebnie. Swoją decyzją podważyli sens przygotowywania przez Krosno i Jasło wymienionego wyżej opracowania, bo wiedzą lepiej.
Chyba nigdy w Męcince nie byli.
Żeby za przystankiem Jedlicze-Męcinka linia kolejowa mogła odbić w prawo konieczne jest wybudowanie TUNELU już po pierwszych kilkuset metrach. Po wyjściu z tunelu konieczne jest postawienie kilku kolejnych mostów i nasypów. Na tych 3 krótkich kilometrach widzianych z lotu ptaka mamy potencjalnie kilka skomplikowanych i kosztownych obiektów inżynierskich. No ale jest BLIŻEJ! Tymczasem jak wszyscy wiemy Turaszówka-Przybówka to teren prawie płaski, gdzie linia kolejowa może biec prosto jak strzała i pozwala na osiągnięcie wysokich prędkości (jakieś 100-120 km/h), tymczasem już z Krosna do Męcinki trasa jest kręta i nawet po rewitalizacji pozwala na osiągnięcie maks. 80 km/h. Poprowadzenie linii przez Jedlicze to także wydłużenie czasu przyjazdu do Krosna o jakieś 10-15 minut. Nie jest to dużo w perspektywie kilkugodzinnej podróży, ale w przypadku wyjazdu do Rzeszowa czas 1 godzina i 5 minut, a 1 godzina i 15 minut to już różnica ogromna.
Jeżeli chcemy poprawić „dostępność komunikacyjną” Krosna, to musimy to zrobić w najlepszy możliwy sposób, a nie najtańszy/najkrótszy poparty widzimisię kogoś w Urzędzie Wojewódzkim. Dróg nie buduje się „ot tak”, one pozostają na setki lat. Koleje jeżdżą po tym samym śladzie przez bardzo długi czas. Ta nasza linia do Jasła ma już 131 wiosen. Za kilkanaście lat doczekamy się zapewne S19 do Miejsca Piastowego i wtedy linia Krosno-Jedlicze-Rzeszów będzie zupełnie niekonkurencyjna, a już nikt nie wybuduje drugiej, równoległej oddalonej o kilka kilometrów, przebiegającej w bardziej zurbanizowanym niż dzisiaj terenie nowej linii Turaszówka-Przybówka.
Tutaj prośba do osób które „dużo mogą”, bądź znają tych, którzy mogą: przekonajmy decydentów do budowy nowej drogi żelaznej z Turaszówki do Przybówki, bo inaczej na bardzo długie lata zostanie nam prawie bezużyteczny bubel.
W skrócie:
Krosno wydaje pieniądze na opracowanie dobrej koncepcji łącznika do Rzeszowa, tymczasem Władze Województwa przygotowują budowę w najgorszym możliwym wariancie mając nasze zdanie i opinie ekspertów daleko z tyłu.
PKP PLK po raz drugi przedłużyli termin składania ofert w postępowaniu na dokumentację przedprojektową dla projektów z RPO do 23.09.2015. Zmienili również zapisy w OPZ dotyczącym łącznicy Szebnie - Jedlicze (pisownia oryginalna):
Cytat:
[...]
4. W OPZ dla projektu "Budowa łącznicy kolejowej Jedlicze - Szebnie" Zamawiający wprowadza następujące zmiany:
[...]
2) w ustępie 1.3 OPZ dopisuje się na końcu treść następującą: "Obecnie w trakcie opracowywania przez jednostki samorządu terytorialnego jest "Koncepcja programowo-przestrzenna łącznicy kolejowej pomiędzy linią nr 108 Stróże - Krościenko a linią kolejową 104 Jasło - Rzeszów.
3) w ust. 1.4 pkt. 4. po słowach łącznicy kolejowej wykreśla się słowa "Jedlicze - Szebnie".
4) W ust. 1.4 pkt 3 a zamiast treści dotychczasowej "Budowę łącznicy kolejowej Jedlicze Szebnie" wprowadza się treść następującą "Budowę łącznicy dla połączenia linii kolejowych nr 108 i nr 108 z pominięciem stacji Jasło."
5) W ust. 3.5.2 zamiast treści dotychczasowej:
"Po zidentyfikowaniu wszelkich uwarunkowań i wymagań, Wykonawca zdefiniuje w Etapie II co najmniej 2 warianty inwestycyjne połączenia linii kolejowej nr 106 i 108. W proponowanych wariantach do analiz wykonawca przedstawi również inne lokalizacje łącznicy spełniającej warunki połączenia linii nr 106 i 108 z pominięciem stacji Jasło."
wprowadza się treść następującą:
"Po zidentyfikowaniu wszelkich uwarunkowań i wymagań, Wykonawca zdefiniuje w Etapie II co najmniej 3 warianty inwestycyjne połączenia linii kolejowej nr 106 i 108. W proponowanych wariantach do analiz wykonawca przedstawi również inne lokalizacje łącznicy spełniającej warunki połączenia linii nr 106 z linią 108 z pominięciem stacji Jasło. Powyższe warianty powinny spełniać oczekiwania konsultacji społecznych i uwzględniać m.in. maksymalne skrócenie czasu jazdy z Rzeszowa do Krosna."
- W ust. 4.3.1.2 pkt 1) b zamiast treści "Jedlicze - Szebnie" wprowadza się treść "linii nr 106 i 108". [...]
Druga sprawa to Wojewódzki Fundusz Kolejowy. Ma ruszyć wg planów od początku 2016 r.
Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna ma ruszyć w 2020 r.
Zainteresowane podmioty przygotowują się do uruchomienia w rejonie Rzeszowa kolei aglomeracyjnej. Jak informuje samorząd województwa podkarpackiego, jeszcze w tym miesiącu planowane jest ogłoszenie przetargu w celu pozyskania studium wykonalności dla tego projektu.
Wysłany: 11-02-2016, 07:27 Rzeszów - Gorlice już od marca
Od 13 marca br. między Rzeszowem i Gorlicami pomknie nowoczesny szynobus. To efekt wspólnych starań burmistrza Gorlic Rafała Kukli, starosty gorlickiego Karola Górskiego oraz burmistrza Biecza Mirosława Wędrychowicza. Zgodę na uruchomienie połączenia wyraził dziś (10 lutego) Marszałek Województwa Małopolskiego Jacek Krupa. Wcześniej propozycja zyskała akceptację władz Województwa Podkarpackiego.
Ciekawe, co z tego wyniknie? Mam nadzieję, że ta linia się rozrusza. Przydałaby się elektryfikacja, zwiększenie prędkości pociągów i skrócenie czasu przejazdu. Wtedy może pasażerowie wrócą.
Podkarpacie dostanie od PR nowe pociągi. Będzie kolej aglomeracyjna i połączenie ze Słowacją.
6 maja w podkarpackim urzędzie marszałkowskim odbyła się konferencja „Rozwój Transportu Kolejowego w Województwie Podkarpackim”. Była ona okazją do określenia celów dla rozwoju połączeń, infrastruktury i potrzeb taborowych wschodniego województwa.
Podczas prelekcji „Zamierzenia rozwojowe Przewozów Regionalnych w województwie podkarpackim” obecny na spotkaniu prezes PR Krzysztof Mamiński omawiał szczegółowo sytuację związaną z procesem restrukturyzacji, planowanych kierunkach rozwoju mających na celu podniesienie standardu i przyciągnięcie nowych podróżnych. Wspomniał też, że planowanych przez spółkę zakupach taboru.
– Z zakupionych pojazdów 3 trafią do województwa podkarpackiego. W porozumieniu z samorządem województwa zdecydujemy na jakie linie ten tabor trafi – powiedział prezes Przewozów Regionalnych.
– Modernizacji mieleckiej kolei już nic nie zatrzyma – mówi europoseł PiS Tomasz Poręba po rozmowach z wicemarszałkiem województwa podkarpackiego i władzami PKP PLK. Jak dodaje, pociągi pasażerskie pojawią się w Mielcu w niedalekiej przyszłości.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum