PKP Intercity oszczędzało na remontach lokomotyw i wagonów. – Latem ich zabraknie – alarmują eksperci.
Flagowy przewoźnik w marcu skieruje wprawdzie na tory kolejne dwa pendolina i przeznacza 10 mln zł na kampanię reklamową, ale boryka się z brakami taborowymi. – To kumulacja trudnej sytuacji finansowej, objawiającej się kłopotami z płynnością, z ewidentnymi błędami polityki taborowej – twierdzi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Nasza polityka taborowa uwzględnia założenia aktualnego rozkładu jazdy, w tym niezbędną rezerwę, oraz możliwości firm realizujących naprawy – odpowiada Zuzanna Szopowska z PKP Intercity.
Zaczęło się od lokomotyw. W lutym na portalach społecznościowych pojawiły się pierwsze zdjęcia wagonów PKP Intercity ciągniętych przez lokomotywy Vectron w barwach DB Schenker. Jak się dowiedzieliśmy, lokomotywy dzierżawione od DB są co najmniej dwie, a koszt wynajęcia każdej to 33 tys. euro miesięcznie. PKP Intercity nie potwierdza tych informacji.
Brakuje kuszetek, wagonów sypialnych i restauracyjnych. Co z taborem PKP Intercity?
PKP Intercity uszczuplają zestawienia swoich pociągów. Na dwa miesiące przed Światowymi Dniami Młodzieży i z momentem startu sezonu letniego, w pociągach przewoźnika brakuje kuszetek, wagonów sypialnych, wagonów barowych a nawet wagonów drugiej klasy o odpowiednim standardzie. Ze względu na brak ważnych rewizji wagonów przewoźnik wycofał się z oferty „Tania Kuszetka”.
Zgodnie z przewidywaniami, Koleje Czeskie wygrały postępowanie na wypożyczenie wagonów pasażerskich PKP Intercity na okres wakacji. Podobnie było już w ubiegłym roku.
PKP Intercity przyspieszyło naprawy wagonów, by zdążyć na sezon letni.
Na początku czerwca informowaliśmy, że PKP Intercity ma tuż przed sezonem letnim bardzo duże problemy z zapewnieniem odpowiedniej podaży miejsc w wagonach sypialnych, kuszetkach, a nawet w wagonach drugiej klasy. Czy sytuacja poprawiła się w przeddzień otwarcia sezonu letniego?
Czyli te wagony, które stoją na bocznicach kolejowych i niszczeją lub są dewastowane przez wandali, to niektóre z nich mają być w najbliższym czasie sprawdzone technicznie i zmodernizowane, aby były w ruchu pasażerskim?
Bo tylko niektóre z tych wagonów będą się nadawały do modernizacji? Tylko to jest sytuacja patowa, bo skoro te wagony są odstawiane i oczekują na przeglądy i modernizację, a jeżeli wiele z tych wagonów jest regularnie demolowana przez patologię, to PKP intercity będzie musiało od podstaw je modernizować, skoro tam jest wszystko poniszczone, powyrywane.
Są to dużo większe koszty napraw i modernizacji, a nie byłoby takich kosztów, gdyby ta spółka zabezpieczała i pilnowała swoje mienie.
Ja naprawdę tego nie rozumiem, po co oni chcą ponosić takie koszty ze środków unijnych i nie dbają o "ochronę" tych wagonów, odstawionych? Unia Europejska nie będzie taka rozrzutna na kolej w Polsce, bo te wszystkie środki z Unii muszą być wydane prawidłowo na potrzeby kolei. Nic się nie może niepotrzebnie marnować.
Podobno PKP Cargo przekaże do końca sierpnia PKP Intercity 5 sztuk lokomotyw EU07 o numerach 019,033,034,041 oraz 065. Dodatkowo kilka sztuk lokomotyw PKP Cargo będzie prowadzić pociągi pielgrzymkowe które będą kursować z okazji ŚDMów.
Diken, te wagony, które stoją w krzakach, potrzebują naprawy na tzw. poziomie piątym (P5). Naprawa tego typu wiąże się i tak z wywaleniem wszystkiego ze środka, bo ze starego wagonu zostaje pudło i wózki. Najgorsze, co może spotkać takie wagony, to pożar, który może naruszyć konstrukcję nośną wagonu.
Sprawa druga to koszty. Modernizacje wagonów na poziomie P5 sięgają milionów za sztukę, to nie jest tania zabawa, dlatego czekają na odpowiednie programy, pozwalające na dofinansowanie tych inwestycji z UE.
Co do kuszetek, sypialnych, gastronomicznych, to cóż. Przez wiele lat sądzono, że EZT zastąpią wagony, dlatego takich nowych wagonów przybywało mało, bylo też dużo starszych wagonów, które zaspokajały potrzeby. Ale nic nie jest wieczne i nagle się okazało, że trzeba odstawić ze względu na wiek całe serie wagonów, np. 113A (barowe) i 110Ac (kuszetki). Całe szczęście że jeszcze niemieckie sypialne były modernizowane systematycznie, dzięki temu choć tych wagonów jest kilkadziesiąt.
Polski przewoźnik połączeń dalekobieżnych ogłosił właśnie przetarg na wydzierżawienie aż 50 wagonów osobowych. Postępowanie przetargowe prowadzone jest w dwóch częściach.
Dzierżawa 50 wagonów osobowych jest przedmiotem aktualnie prowadzonego przez PKP Intercity zamówienia. Przetarg podzielono na dwie części, z czego w pierwszej wydzierżawionych ma zostać 20 wagonów osobowych na okres 90 dni, zaś w drugiej części – 30 wagonów osobowych na okres 79 dni.
Trzeci sezon letni z rzędu PKP Intercity pożyczać będą od Kolei Czeskich wagony pasażerskie. Zasoby własne PKP Intercity są niewystarczające, aby zapewnić odpowiednią podaż miejsc w sezonie letnim.
Wynajmowane wagony mogą być w zamian za te, którym trzeba zrobić przegląd na poziomie P4.
W ostatnim przetargu, który niedawno Intercity rozstrzygnął, zaproponowane ceny takiego przeglądu wyszły za wagon 404,4 do 406,3 tys. za sztukę.
Dodam, że taki przetarg pozwala na 3 lata używania wagonu, ale trzeba doliczyć jeszcze koszt naprawy P3 po półtora roku eksploatacji.
Przyjmując tylko koszty P4 to koszt dla 50 wagonów to ponad 20 mln złotych, a więc na rok 6,7 mln. Czesi wypożyczają nam te wagony za 4,7 mln.
A więc, jak widać, skoro wagony są potrzebne tylko na sezon, to wyszło taniej wynająć od Czechów i jeszcze 2 mln zostały.
A więc, jak widać, skoro wagony są potrzebne tylko na sezon, to wyszło taniej wynająć od Czechów i jeszcze 2 mln zostały.
Ale pociągi jeżdżą cały rok. To w ciągu roku likwidują połączenie nie tylko że mało ludzi jeździ, ale dla tego też że nie ma taboru. Nie można być takim dziadą i rok w rok pożyczać bo i kiedyś nie będzie takiej już możliwości. Warto też nadmienić że dodatkowe kursy są w ferie czy święta.
W ciągu roku są ferie, długi weekend majowy, święta, przełom roku itp. i tu ludzi dużo. Cały rok zawsze jest jakiś temat że taboru brakuje. Jak jeszcze inne wagony polskie nie przejdą rewizji to następne w krzaki mogą iść. Niegospodarność na kolei uderza po oczach aż przykro.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum