Przeniesienie ED74 do Intercity było decyzja odgórną i teraz może być podobnie.W sumie kluczowa może być cena, jak PR-y dostaną je w prezencie od ARP, to chyba by było warto?
Rozkładowiec -Usunięty- Gość
Wysłany: 14-04-2017, 23:27
Ja uważam że nowym właścicielem ED74 powinna zostać trójmiejska SKM-ka. Po pierwsze transakcja by się odbyła wewnątrz grupy PKP, a po drugie te jednostki mogłyby się sprawdzić do obsługi choćby "Sprinterów" do Słupska. Mam nawet znajomego z Pomorza, który chętnie by je widział właśnie na liniach SKM.
Wasze życzenia mogą się spełnić, bo SKM T była wymieniana w spekulacjach na temat przekazania ED74.
A na razie to sobie możemy pożyczyć udanych Świąt Wielkanocnych
Rozkładowiec -Usunięty- Gość
Wysłany: 26-04-2017, 12:28
Porzucone pociągi nadal niszczeją na bocznicy. PKP IC odrzuciło ofertę Kolei Małopolskich
PKP odrzuciło ofertę Kolei Małopolskich w sprawie zakupu kilkunastu pociągów, które od miesięcy niszczeją na bocznicy kolejowej w Bieżanowie. Przewoźnik regionalny chciał wyremontować tabor i jesienią wstawić go na tory. Plany zablokowała jednak PKP Intercity.
Jeżeli nie będzie zielonego światła "z góry" to te składy trafią co najwyżej na złom.
Myślę, że przytoczono dobre argumenty, czyli za wysoka wartość księgowa do wartości rynkowej. A ten problem może rozwiązać jedynie właściciel PKP Intercity, ale trzeba do tego mieć jaja i powiedzieć po co to się robi.
Drugim rozwiązaniem jest przeniesienie do innej spółki PKP z taką dużą wartością księgową, a przez to spowodowanie pogorszenia jej sytuacji finansowej. A może jakiś projekcik unijny na adaptację składów może by się wtedy znalazł?
Rozkładowiec -Usunięty- Gość
Wysłany: 26-04-2017, 13:17
DarekP, nie wiem jakimi kategoriami myślą ekonomiści w PIC, ale z takim myśleniem nigdy się tego balastu nie pozbędą, chyba że tak jak piszesz na złom. Przecież nikt o zdrowych zmysłach nie kupi taboru, którego cena za zakup + niezbędna naprawa, żeby doprowadzić to do stanu używalności będzie zbliżona do ceny fabrycznie nowego składu. Jeśli w PIC-u liczą, że trafi im się taki naiwny, to tylko pogratulować.
DarekP napisał/a:
Drugim rozwiązaniem jest przeniesienie do innej spółki PKP z taką dużą wartością księgową, a przez to spowodowanie pogorszenia jej sytuacji finansowej. A może jakiś projekcik unijny na adaptację składów może by się wtedy znalazł?
Jedyną spółką w grupie PKP która mogła by to kupić, jest trójmiejska SKM-ka. Wiele już nawet wskazywało, że tak się stanie, ale ostatnio sprawa ucichła. Jak widać, nawet tej spółce bardziej opłaca się modernizować stare EN57, niż zakup + moderna ED74.
Rozkładowiec, myślę, że beton PKP IC boi się sprzedać te składy zbyt tanio, żeby nie być posądzonym o działanie na szkodę spółki (choć dostali wszystkie ED74 za darmo od PR).
Na kolei rządzą stare postkomunistyczne układy, które boją się "siepaczy" Ziobry. Dlatego te nieszczęsne składy prędzej zgniją w krzakach niż trafią do innej spółki kolejowej.
Przypominam, jeden przekręcik na 2 mln zł z szemraną firmą ochroniarską i z hukiem poleciał cały zarząd PKP SA. Teraz trzepie ich prokurator.
_________________ "Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
Rozkładowiec -Usunięty- Gość
Wysłany: 26-04-2017, 13:53
Beatrycze napisał/a:
Rozkładowiec, myślę, że beton PKP IC boi się sprzedać te składy zbyt tanio, żeby nie być posądzonym o działanie na szkodę spółki (choć dostali 11 sztuk ED74 za darmo od PR).
Sprzedać tanio to działanie na szkodę spółki, ale odstawienie stosunkowo nowych jednostek w krzaki i pozostawienie na pastwę losu naturze i graficiarzom już nie? Przecież to jest chory system. Te pociągi powinny dawno wozić pasażerów, nieistotne w jakiej spółce. I właśnie tym powinien się zająć prokurator. Osoby odpowiedzialne za ten stan rzeczy, powinny ponieść wysokie konsekwencje dyscyplinarne i prawne, bez względu na to czy się wywodzą z partii "X" czy partii "Y".
Operowanie mienem beton mnie nie przekonuje, podobnie jak stwierdzenie, że dostali za darmo, bo niby jak?
Nie jestem księgowym, ale sprzęt nie pojawia się w firmie z nikąd. Prawdopodobnie PKP SA wniosło ten tabor do spółki za wartość księgową, jaką miał ten sprzęt w momencie przeniesienia z PKP PR. A więc to, że Intercity za niego nie zapłaciło nie oznacza, że on nic nie kosztuje. Po prostu sfinasował to ktoś inny.
Po drugie, załóżmy, że jest on wart aktualnie 80 mln, a KMŁ chciały dac 40 mln, to jak się wytłumaczysz ze straty tych 40 mln, bo taka ona księgowo będzie? Jak Ci ten, co Ci to dał nie pozwoli, to sprzedasz to taniej, niż masz w papierach? Intercity ma właściciela i nie może sobie tak po prostu zrobić z tym, co mu się wydaje za lepsze. To, że stoją ich kosztuje kilka-kilkanaście tysięcy miesięcznie, bo tory i tak są ich.
Zdaję sobie sprawę, że to jest marnotrastwo, ale kilkaset wagonów i lokomotyw tez stoi na bocznicach i czeka na swój los. W czym ED74 sa lepsze? Bo nowsze? Ale za to bardziej awaryjne i kosztowne w utrzymaniu.
Rozkładowiec -Usunięty- Gość
Wysłany: 26-04-2017, 15:35
No to Panie i Panowie trzymajcie się mocno foteli, krzeseł, taboretów, czy na czym tam siedzicie
Cytat:
PKP Intercity jednak nie sprzeda ED74. Przywróci je do ruchu
No to mamy wyjście nr 3.
Mamy podkładki, ile warte są rynkowo ED74, a wiemy ile są warte księgowo, więc będzie podstawa do wyciągnięcia ręki po środki na naprawy, by nie marnować publicznych środków utopionych w niesprawny tabor.
Czekam z ustęsknieniem, czy sprawa rozwinie się w stronę taka, że pójdą na to środki przewoźnika, czy pojawi się nowy projekt na dofinansowanie.
Trzeba brać pod uwagę to, że podstawowa strategia Intercity, polegająca na modernizacji wagonów i lokomotyw idzie po grudzie, bo kwoty w przetargach przekraczają budzet na to przygotowywany.
Po drugie, załóżmy, że jest on wart aktualnie 80 mln, a KMŁ chciały dac 40 mln, to jak się wytłumaczysz ze straty tych 40 mln, bo taka ona księgowo będzie? Jak Ci ten, co Ci to dał nie pozwoli, to sprzedasz to taniej, niż masz w papierach? Intercity ma właściciela i nie może sobie tak po prostu zrobić z tym, co mu się wydaje za lepsze.
Słyszałeś o czymś takim jak amortyzacja? To a propos wartości księgowej.
Jeśli kupisz samochód przykładowo za 20 tys. zł to za 10 lat jego wartość nie będzie wynosić 20 tys. zł tylko odpowiednio mniej. Poza tym ceny kształtuje rynek i samochodu nie sprzedasz za więcej niż klient będzie chciał ci zapłacić. Więc albo sprzedaż za cenę rynkową (po negocjacji), albo odstawka w krzaki by tam zgnił.
Analogicznie rzecz ma się z tymi ED74, które PKP IC chciałoby sprzedać za jak najwyższą cenę, która najpewniej jest oderwana od rynkowej rzeczywistości. Zamiast więc PKP IC zarobić cokolwiek na czymś co i tak dostali w prezencie od PKP PR, stracą krocie z powodu postępującej dewastacji nieużytkowanego taboru, który na siebie nie zarabia.
Żadna prywatna firma nie pozwoliłaby sobie na taką niegospodarność!
_________________ Gdyby głupota umiała latać, LOT miałby poważnego konkurenta w postaci PKP.
Rozkładowiec -Usunięty- Gość
Wysłany: 26-04-2017, 19:01
Ralny, absolutnie się z Tobą zgadzam. Amortyzacja, amortyzacją, ale te pojazdy wymagają gruntownych i kosztownych napraw, za które kupujący by musiał zapłacić, więc i te 40 mln jest ceną dość mocno wygórowaną.
Tak się zastanawiam, co dalej IC będzie chciało z tymi jednostkami zrobić, po ewentualnej naprawie na ich koszt. Jak chyba każdy wie, obecny standard tych pojazdów w żaden sposób nie nadaje się do obsługi połączeń dalekobieżnych. Można jak najbardziej ten standard podczas napraw podnieść, ale wówczas cena za taką usługę będzie o wiele wyższa i nie sądzę żeby się im to kalkulowało.
Do głowy przychodzi mi jeszcze inna opcja, a mianowicie że IC będzie chciało je naprawić i dopiero wtedy sprzedać już jako sprawne. Jednak nie mając z góry zaklepanego odbiorcy, także i ta opcja jest skazana na niepowodzenie. Żeby się nie okazało, że zmodernizowane za grubą kasę ED74 dalej będą grzać krzaki i stanowić kąsek dla graficiarzy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum