Koleje wietnamu VNR to typowe klasyczne koleje, spalinowe lokomotywy, klasyczne wagony, nie znają tam szynobusów czy składów wysokich prędkości. Prędkość poruszania nie jest szybka w granicach 40 – 100. Pociągi podobnie jak w Rosji im niższy numer tym lepszy pociąg. Pociągi SE o niskich numerach np. SE04 mają klimatyzowane sypielne, kuszetki i wagony osobowe. Pociągi SE o wyższych numerach np. SE22 mogą mieć starsze wersje sypialnych czy kuszetek dodatkowo posiadają wagony ostatniej klasy z drewnianymi ławkami, z wiatrakami zamiast klimatyzacji. Pociągi TN zatrzymują się na większej ilości stacji a większość wagonów stanowią takie z drewnianymi ławkami. Są 4 klasy Soft Berth, sypialne 4 łóżkowe, Hard Berth, kuszetki 6-cio łóżkowe, Soft Seat, lotnicze fotele i telewizory z Wietnamskimi serialami, Hard Seat klimatyzowany, drewniane ławki plus klimatyzacja lub nawiew, Hard Seat, wagony jak w Indiach czy Bangladeszu, z wiatrakami na suficie a w oknach zamiast szyb krata lub pleksa ( z możliwością podniesienia do góry). Mając bilet na wyższą klasę np. sypialny nic nie stoi na przeszkodzie by puki nam sie nie chce spać iść sobie na godzinkę do np. ostatniej klasy typu Bangladesz, nikomu to nie przeszkadza, a warto zaliczyć takie wagony bo w europie takiego standardu nie ma, chyba, że w skansenie w Chabówce. Pociągi czasem jeżdżą o czasie, jednak jeżeli jesteśmy w środku Wietnamu, należy zakładać około 30 minut opóżnienia, Jeden pociąg którym jechałem ruszył dopiero po 2 godzinach bo miał awarię hamulców. Obsługa raczej nie mówi po angielsku albo bardzo słabo, czasem bywają pomocni, czasem nie, jeden konduktor (jest ich bardzo dużo w każdym pociągu), tłumaczył mi przyczyny dlaczego stoimy wpisując po wietnamsku na translatorze w komórce i pokazując mi ekran z przetłumaczonym na angielski. Na dworcach niestety na peron wpuszcza pani 30-15 minut przed odjazdem i nie można wcześniej iść na peron np. By pofocić. Teren dworca jest szczelnie ogrodzony. Jedynie w Saigonie można było wejść na perony samowolnie, na innych dworcach dopiero jak wpuszczali. Bilety można kupić przez internet ale o tym napiszę na dole relacji. Rozstaw szyn to 1000. W Wietnamie są też prywatni przewoźnicy oferujący wagony o luksusowym standardzie, jednak nie wiem o nich wiele, korzystałem jedynie z narodowego VNR, bardziej mnie kręci wagon typu Bangladesz z kratami w oknach niż luksusy.
Strona oficjalna: http://dsvn.vn/#/
Wyszukamy tu skład i sprawdimy tu graficznie wolne miejsca w poszczególnych wagonach, niestety nie zapłacimy bo odrzuca polskie karty.
Pośrednik którym kupiłem bilety: https://www.baolau.com/
Za drobną prowizją kupimy tu bilety. Jeżeli interesują nas konkretne miejsca, to najpierw wyszukajmy numery miejsc na oficjalnej stronie, a potem wpiszmy prośbe o takie numery w polu uwagi, testowałem działa. Testowałem też zwrot bo zmieniły sie plany i mimo informacji, że zwrot trwa do 30 dni, kasa była po kilku dniach oczywiście też poprano drobną prowizję za zwrot. Jeśli chodzi o zajętość miejsc to pare miesięcy wcześniej nie ma problemu za wyjątkiem najwyższej klasy sypialnej, tą wykupują turyści. Dodatkowo niektóre wagony są zarezerwowane na Long Distans (zdaje mi się, że 1000 km). I tak chcąc kupić bilet na trasę 750 km, nie było w wagonie 1 klasy jedynie były miejsca w long distance więc kupiłem 3 stacje dalej a wysiadłem wcześniej.... Ogólnie za przejechanie trasy Saigon – Hanoi zwiedzając po drodze 3 miejsca czyli jadąc czterema pociągami, dwoma sypialnymi, kuszetką i raz drewnianymi ławkami ostatnią klasą wyszło 300 zł od osoby za 1726 km, tragedii nie ma,
Przykładowe ceny biletów:
Sypialny: Huế - Hà Nội – 688 km – 744000 vnd – 130 zł
Kuszetka: Sài Gòn - Bình Thuận – 175 km – 180000 vnd – 31 zł
Drewniane ławki: Đà Nẵng – Huế -103 km – 36000 vnd – 6 zł
Standard w miarę europejski, w miare czysto i ładnie, klimatyzacja. Na korytarzu parę okien jest otwierachych, więc jak by się chciało powyglądać to da się zależnie od konduktora. Bo jednemu nie przeszkadzało a w innym pociągu konduktorka goniła by zamykać bo klima... Pasażerowie to większości turyści gdyż cena jak za sypialny Intercity co tam pewnie jest dużą kwotą. Zwykle pociągi o niskich numerach.Takim jechałem w pociągu o niskim numerze SE04 (na VNR jest jak w Rosji im niższy numer tym lepszy pociąg)
Dosyć brudno ale jest ten klimat, mnie wagon ze ścianami wyłożonymi czarną dermą przypominał ikarusa, wagon posiadał klimatyzację. Wagon spotkany w pociągu o wysokim numerze SE22
Różnie, czasem czysto, czasem brudno, na pewno klimatycznie, drewniana kuszetka przypominała mi stare koleje z chabówki, wagon posiadał klimatyzację. jechałem taką kuszetką w pociągu SE16
Nie jechałem bo nie ma sensu, najbardziej popularny wagon wśród wietnamczyków, bo nie wiele droższy od klasy drewnianych ławek i puszczają na telewizorach filmy, ale my z filmów po Wietnamsku nic nie zrozumiemy to po co jechać w tłoku, jak drewniane ławki sa klimatyczne.
Drewniane ławki w wersji dla ludzi, czyli normalny wagon, z klimatyzacją lub nawiewem ale zawsze drewniane ławki. Mimo klimatyzacji niektóre okna otwierane, więc gdybyśmy chcieli powyglądać to da się. Na zdjęciach nowsza wersja i starsza ze ścianami z drewna. Ta wersja z drewna znowu przypominała mi wagony z Chabówki.
Wagon klasy Indii czy Bangladeszu, dosyć mało wygodny. Drewniane ławki, wiatraki na suficie, pleksę w oknie można podnieść do góry i wtedy można wyglądać przez okno, jednak trzeba się schylić bo otwierany jest dół (coś jak w bipie na piętrze), moim zdaniem duży klimat bo czujemy ten trzeci świat, w europie takich nie ma. W tych wagonach nie było dużego tłoku bo miejscowi wolą dopłacić do tych z telewizorami.
Witaj
Wybieramy sie do Wietnamu za tydzień
Chcemy tylko podróżować koleją po Wietnamie
Czy zmieszczę sie w pociągu gdzie mam 202 cm wzrostu chodzi o fotele i łózka
Czy pościel jest w 4 osobowych wagonach
Jak wygląda rezerwacja biletów online. Trzeba mieć wydrukowany bilet czy przez tel kom jak to wygląda.
Bilety kupowałeś na stacji kolejowej czy tylko przez Internet
Ja bede chciał spróbować zapłacić citibank lub diners club za bilet kolejowy
Ho Chi Minh City (2 dni w tym delta mekongu - Przylot z Krakowa
Hoi An i My 3 dni ( przyjazd nocnym pociagiem z ho chi min do da nang
Hoi An do Hue dzinnym pociagiem
W Hue 1 dzień
Z hue do Tam Coc nocnym pociagiem bo sie zatrzymuje w Ninh Binh
Tam Coc 2 dni
Ninh Binh do Ha Long Bay autobusem
Ha Long Bay 2 dni
Hanoi 2 dni i powrót z Hanoi do Krakowa
Przylot z Krakowa
Mam takie warianty
2 dni hoi ann i potem 1 dzien hue z noclegiem
Czy zrobic 2 dni w da nang i potem 1 dzien w hude
Chcemy po zwiedzać i pojechac kolejką linową w Da nang . Czy lepiej nocować w Da nang i zwiedzać hoi an. Czy z Hoi an jezdzić na wycieczki
Jak dotrzeć z Hoi ann lub da nang na kolejke linową czy jest jakiś bus
Pozdrawiam
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum