Wysłany: 27-03-2017, 20:56 Prawa pasażera opóźnionego pociągu
Na odszkodowanie, a w zasadzie rekompensatę w razie opóźnienia pociągów, możemy liczyć podróżując składami TLK, IC, EIC i EIP spółki PKP Intercity oraz pozostałymi kilkoma pociągami InterREGIO spółki Przewozy Regionalne. W przypadku opóźnienia więcej niż 60 min, a mniej niż 120 minut, to 25 procent ceny biletu. Gdy opóźnienie przekroczy 120 minut należy nam się 50 procent ceny biletu. To informacja prawdziwa ale nie kompletna. Istnieją bowiem okoliczności, które pozwalają przewoźnikowi skutecznie uchylić się od wypłaty rekompensaty. W takich przypadkach składając wniosek stracimy tylko czas i pieniądze.
Prawa pasażera opóźnionego pociągu dalekobieżnego.
Spóźnienie pociągu, na który czekamy, może wywrócić do góry nogami nasze plany, bowiem nie zdążymy na samolot, spotkanie biznesowe lub rozprawę sądową. Kontynuowanie podróży stanie się więc bezcelowe. Przysługuje nam wówczas nie tylko pełny zwrot pieniędzy za bilet, ale także bezpłatny powrót do miejsca wyjazdu, przypomina Urząd Transportu Kolejowego.
Jeżeli natomiast wsiedliśmy do pociągu, a ten opóźnił się na trasie, mamy prawo do skorzystania z bezpłatnego powrotu do miejsca wyjazdu w najbliższym możliwym terminie.
Dla wielu Polaków pociąg to jeden z podstawowych środków transportu. Czy wszyscy są zadowoleni? Zapewne nie. Każdy pasażer ma natomiast swoje prawa. Warto je znać i warto je egzekwować.
I co z tego, że teoretycznie każdy pasażer u przewoźników ma prawo do korzystania z rekompensat, z odszkodowań, jak i tak nie zawsze i nie każdy pasażer w praktyce otrzymuje odszkodowania?
Przewoźnicy kolejowi nie kwapią się za bardzo do zwrotu jakiejś części, czy nawet połowy za bilety w przypadku sporych opóźnień na kolei.
Dla nich to byłyby straty, nawet jeżeli nie byłyby duże, bo nikt nie lubi absolutnie niczego tracić.
To tak, jak z innymi firmami na rynku.
Jakieś firmy popełnią błąd, przez który cierpią poszkodowani ludzie i, teoretycznie ludziom poszkodowanym należy się jakieś odszkodowanie, ale praktyka może pokazać co innego i takim ludziom firmy niczego nie zrekompensują, bo uznają, że nie były winne lub będą się tłumaczyły sporym wydatkiem na odszkodowanie.
Podobnie sytuacja może wyglądać w przypadku jakichś firm ubezpieczeniowych, które niezbyt chętnie chcą wypłacać odszkodowania ludziom pokrzywdzonym, którzy w czymś ucierpieli, a płacą za ubezpieczenia, czy to domów, samochodów, czy nawet za samego siebie, w sytuacji wypadku z uszczerbkiem na zdrowiu.
Takie firmy, coraz bardziej się wycwaniły.
Nikt dziś się nie przejmuje, że jakieś pociągi się opóźniają, że ktoś nie zdąży na jakieś spotkanie, na samolot, że ma z tego tytułu pewne problemy.
Od takich sytuacji najwygodniej "umyć ręce" i udawać, że "nic się nie stało".
A problem zawsze zostaje po stronie podróżnych, a za podróż płacą przewoźnikom.
Witam,
Mój syn (niepełnoletni) w ramach prezentu imieninowego dla mnie kupił dwa (120 zł) bilety na kabaret. Spektakl miał się odbyć 4 grudnia w Wołominie. Niestety pociąg Kolei Mazowieckich, którym mieliśmy pojechać zaliczył opóźnienie uniemożliwiające nam dojechanie. Chodzi o pociąg odjeżdżający ze stacji Warszawa-Ochota o godzinie 19:10 w relacji do Tłuszcza. Ponieważ na tej stacji nie ma zapowiedzi nie byliśmy świadomi skali opóźnienia. Czekaliśmy 30 minut, i gdy pociąg nadal nie przyjeżdżał poszliśmy do kasy, gdzie okazało się, że pociąg ma co najmniej 90 minut opóźnienia. Nie było już szansy zdążyć. Zwróciliśmy bilety kolejowe. Dzieciak jest mocno zawiedziony. Czy jest szansa na jakąś reklamacje? Za bilety kolejowe uzyskaliśmy zwrot, jednak kabaret przepadł. Czy możliwe jest odzyskanie od KM zwrotu za bilety?
Gdy poniosłeś straty finansowe na przykład w związku z opóźnieniem pociągu, utratą połączenia, zniszczeniem bagażu lub uszkodzeniem ciała, zwróć się do przedsiębiorcy z reklamacją
agraba, należy złożyć pisemną reklamację, w której wyszczególnia się poniesione straty z powodu opóźnienia pociągu, a na dowód dołączyć bilety kolejowe. Pozbyłeś się już biletów (dostałeś zwrot pieniędzy), więc jak teraz chcesz udowodnić, że przez opóźniony pociąg poniosłeś straty? Z dużym prawdopodobieństwem KM się na Ciebie wypną.
_________________ "Aby dowiedzieć się kto naprawdę tobą rządzi, sprawdź kogo nie wolno ci krytykować" - Voltaire.
Ostatnio zmieniony przez Beatrycze dnia 06-12-2017, 13:54, w całości zmieniany 1 raz
Mam zaświadczenie z kasy o opóźnieniu pociągów oraz wydruki z kasy poświadczające zwrot biletów.
[ Dodano: 18-01-2018, 15:27 ]
W dniu wczorajszym Koleje Mazowiecki przesłały synowi maila, że uznają reklamacje. Pieniądze mają być zwrócone na konto. Pozdrawiam wszystkich.
Przewoźnicy nie zawsze uznają reklamacje pasażerów. Może się zdarzyć, że mimo Twojego odwołania przewoźnik podtrzyma swoje stanowisko. Nie przekreśla to jednak definitywnie szansy na odzyskanie należności czy uzyskanie odszkodowania. Masz jeszcze dwie inne drogi – sądową oraz polubowną. Podpowiadamy, jak z nich skorzystać.
PKP Intercity nie odda pieniędzy pasażerowi, bo... kwota jest za niska
Mamy pańskie pieniądze, ale ich nie oddamy i co nam pan zrobi - tak można tłumaczyć odpowiedź PKP Intercity na reklamację jaką złożył pan Marek, który 10 maja podróżował z Poznania do Szczecina.
Unijni urzędnicy postanowili doprowadzić polskie koleje do bankructwa. W bardzo prosty sposób. Rozważają, żeby przewoźnicy płacili pasażerom odszkodowania za opóźnienie: pół ceny biletu jeśli pociąg spóźniłby się 60-90 minut, 75% ceny gdy opóźnienie wynosiłoby 91-120 minut i 100% ceny za opóźnienie ponad dwie godziny. To musi runąć.
_________________ ⚠ Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
Wyższe odszkodowania dla pasażerów kolei za opóźnienia.
Parlament Europejski zagłosował w czwartek za wzmocnieniem praw pasażerów kolei. Znowelizowane przepisy mają wprowadzić wyższe stawki odszkodowań za opóźnienia pociągów i lepszą pomoc dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, które podróżują koleją.
PKP Intercity o odszkodowaniach za opóźnione pociągi.
Jeśli pociąg spóźni się więcej niż godzinę, pasażer może uzyskać odszkodowanie w wysokości 1/4 lub połowy ceny biletu - przypomina PKP Intercity. Zasady te dotyczą pociągów dalekobieżnych, a wynikają z unijnego rozporządzenia. Jak przypomina spółka, w przypadku opóźnienia pociągu od 60 do 119 minut pasażer ma prawo do odszkodowania w wysokości 25 proc. ceny biletu. W przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej jest to 50 proc. ceny biletu. Są to minimalne kwoty rekompensaty, które reguluje art. 17 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1371/2007, dotyczący praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.
Resort infrastruktury chce wprowadzić rekompensaty za spóźnienia na torach, pomysł nie podoba się kolejarzom. Resort zamierza wprowadzić kary, nowelizując ustawę o transporcie kolejowym oraz restrukturyzacji PKP - pisze poniedziałkowy "Puls Biznesu".
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum