Najwcześniej za trzy lata pojedziemy superszybką Luxtorpedą - zapowiada PKP.
PKP Intercity rozpoczyna zapowiedzianą już wcześniej współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Program o nazwie Luxtorpeda 2.0 jest jednym z flagowych rządowych projektów tzw. Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), przyjętej w 2017 roku przez Radę Ministrów.
- Otóż to. Nikt nie wie po co i nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa To jest Miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to jest nasze, przez nas wykonane, i to nie jest nasze ostatnie słowo! I nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest miś społeczny, w oparciu o sześć instytucji, który sobie zgnije, do jesieni na świeżym powietrzu. I co się wtedy zrobi?
- Protokół zniszczenia.
- Zapamiętaj: Prawdziwe pieniądze zarabia się na drogich, słomianych inwestycjach.
Andrzej Bittel o harmonogramie Luxtorpedy. Najpierw 230 km/h, potem nawet 300 km/h.
Podpisana umowa o współpracy między PKP Intercity a NCBR wpisuje się w założenia programu Luxtorpeda. Zakłada on osiągnięcie kilku celów – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Chodzi o taki rozwój zdarzeń, aby krajowi producenci wytwarzali innowacyjny w polskich warunkach tabor, w długich seriach. Będzie on bardziej atrakcyjny dla zamawiających, dzięki wprowadzeniu wielu nowości technicznych i sprawdzony w testach, czyli będzie miał dla nich większą wartość operacyjną.
My to pitu-pitu a 230km/h, a potem może 300km/h. A ja pytam - na jakich trasach?
Trzymamy się napięcia 3000V, nawet nie ma rozmów na temat możliwości przejścia na części tras na 25kV, nie kupuje się taboru wielonapięciowego, więc jak my mamy zamiar wdrożyć to więcej niż 230/250km/h?
Trasy do CPK też tylko do 250km/h, więc mowa o większych prędkościach to tylko polityczny bełkot.
Nowoczesne pociągi Luxtorpeda 2 trafią na polskie tory za pięć lat. PKP szacuje koszty modernizacji kolei na siedem miliardów złotych.
Realizujemy największy w historii firmy program inwestycyjny, którego celem jest coraz lepsza jakość podróżowania. W ramach zaktualizowanej strategii taborowej na lata 2016–2020 z perspektywą do 2023 roku zainwestujemy aż 7 mld złotych w komfort pasażerów. Kolej to transport przyszłości – ogłosił Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity. Program Luxtorpeda 2.0 to jeden z flagowych projektów premiera Mateusza Morawieckiego, służący realizacji Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, przyjętej przez rząd w 2017 roku. Oprócz nowoczesnych elektrycznych pociągów zakupione zostaną między innymi elektryczne zespoły trakcyjne. W program oprócz PKP zaangażowało się Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Dalekobieżne połączenie pasażerskie dla Polski Wschodniej.
W ramach programu Innotabor zakłada się budowę spalinowego zespołu trakcyjnego dla połączeń dalekobieżnych. Ze wsparciem ze środków unijnych (ok. 16,7 mln zł przy wartości projektu ok. 36,8 mln zł) poznańska H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych ma opracować prototyp pojazdu o napędzie spalinowym, przeznaczonego do obsługi połączeń międzywojewódzkich. Z uwagi na postępującą elektryfikację, taki pojazd powinien obsługiwać połączenia poza największymi miastami.
Dlaczego przez ponad dwa lata nie uruchomiono programu Luxtorpeda, co zakończyło się rozwiązaniem zespołu i wchłonięciem projektu przez komponent kolejowy CPK?
Takie pytanie zadał Ministrowi Infrastruktury Andrzejowi Adamczykowi poseł Ryszard Petru. W odpowiedzi wiceminister Andrzej Bittel stwierdził, że cel koncepcji Luxtorpeda 2.0 stanowiło stymulowanie rozwoju produkcji nowoczesnego taboru szynowego w oparciu o produkty krajowego przemysłu oraz znaczące odnowienie parku taboru szynowego. Kluczowa korzyść z uruchomienia koncepcji Luxtorpeda 2.0 to podniesienie poziomu innowacyjności polskiego przemysłu oraz konkurencyjności polskiego transportu kolejowego.
Co zostało z projektu Luxtorpeda 2.0? MI wyjaśnia.
Założenia koncepcji pn.: Luxtorpeda 2.0 przygotowano przez zespół ówczesnego Ministerstwa Rozwoju. Deklarowanym w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR) celem tej koncepcji było stymulowanie rozwoju technologii i produkcji polskich pojazdów szynowych, ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów transportu pasażerskiego.
Niepewne jest spełnienie obietnic dotyczących szybkiego taboru Luxtorpeda.
PKP Intercity w ramach strategii do 2023 r. zakontraktowało już zakupy i modernizację pociągów na kwotę 4,5 mld zł. Nie wiadomo jednak, co z zamówieniami na szybkie składy do 250 km/h.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum