Prezes Urzędu Transportu Kolejowego odmówił spółce PKP Polskie Linie Kolejowe zatwierdzenia projektu cennika w części dotyczącej sposobu ustalania stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej na rozkład jazdy pociągów 2017/2018 - poinformował UTK w piątkowym komunikacie.
Chodzi o opłaty uiszczane przez przewoźników kolejowych na rzecz Polskich Linii Kolejowych, które są administratorem krajowej sieci kolejowej.
PKP PLK z dotychczasową opłatą za dostęp do infrastruktury.
Od 10 grudnia 2017 r. spółka PKP PLK będzie stosować dotychczasowy cennik opłat za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej (opłata podstawowa). Taką informację przekazał największy zarządca infrastruktury w piśmie do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Wcześniej Prezes UTK odmówił spółce zatwierdzenia projektu cennika na okres rozkładu jazdy 2017/2018. Jednocześnie PKP PLK odrębnie naliczać będzie opłatę za dostęp do obiektów infrastruktury usługowej.
KD: Nowy cennik PLK przyniesie degradację lokalnej kolei.
Obok Kolei Mazowieckich również Koleje Dolnośląskie negatywnie opiniują projekt nowego cennika PKP PLK. Propozycja największego zarządcy infrastruktury w Polsce dotyczy m.in. wzrostu opłat za przejazd lekkimi pojazdami szynowymi po liniach drugorzędnych.
Projekt nowego cennika za dostęp do infrastruktury kolejowej wywołał wiele dyskusji. Jak wyliczyły Koleje Dolnośląskie, jeśli cennik w takiej formie zostanie zaakceptowany przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, to koszty spółki związane z dostępem do infrastruktury kolejowej mogą wzrosnąć nawet o 10%.
Wysłany: 14-04-2018, 23:41 To prawda PLK zmienila kategorie linii
W ogloszonym projekcie cennika zmieniła się metoda ustalania kategorii linii kolejowych, która obok masy brutto pociągu stanowi podstawę ustalania stawki jednostkowej opłaty za przejazd pociągów. Odwrócono również kategoryzację linii oraz z 5 kategorii zmieniono na cztery
Do tej pory pracę obciążenie linii ruchem kolejowym określano w oparciu o wykonaną w poprzednim roku pracę eksploatacyjną. W nowym cennik przyjęto inny sposób wyliczania tego wskaźnika oparty o przeniesioną masę przez dany odcinek linii kolejowej. W konsekwencji na liniach gdzie kursowały w dobie: np. 4 szynobusy o masie np. 80 ton i jeden pociąg towarowy z węglem o masie 2200 ton liczono wykonane przejazdy liczbą pociągów (5). Teraz liczy się masą więc przeliczając na starą metodologię tych pociągów jedzie 31,5 pociąg
Przewozy Regionalne także krytycznie o nowych stawkach dostępu PLK
Także spółka Przewozy Regionalne, czyli największy regionalny przewoźnik w kraju, negatywnie wypowiedziała się na temat propozycji nowych stawek dostępu do infrastruktury, które PKP PLK zaproponowała do akceptacji prezesowi UTK, w odniesieniu do rozkładu jazdy 2018/2019.
W Urzędzie Transportu Kolejowego nadal toczy się postępowanie wszczęte z wniosku największego polskiego zarządcy kolejowej infrastruktury, czyli PKP Polskich Linii Kolejowych - poinformował w środę urząd. Prezes UTK ma czas do 22 sierpnia na wydanie decyzji.
UTK obniżył stawki za dostęp do infrastruktury kolejowej.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego zatwierdził nowe, niższe stawki dostępu do infrastruktury kolejowej. Niższe stawki będą stosowane od 9 grudnia tego roku, czyli od wejścia w życie rozkładu jazdy pociągów 2018/2019.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum