UTK przeprowadza kontrolę dotyczącą czasu pracy maszynistów.
Urząd Transportu Kolejowego sprawdza, czy maszyniści pojazdów kolejowych oraz ich pracodawcy przestrzegają przepisów dotyczących czasu pracy.
Kontrolerzy nadal natrafiają na powtarzające się nieprawidłowości, stwierdzają mianowicie, że kontrolowani:
– nie składają pisemnych oświadczeń o pracy na rzecz więcej niż jednego przewoźnika kolejowego, zarządcy, użytkownika bocznicy kolejowej lub przedsiębiorcy wykonującego przewozy na terenie bocznicy kolejowej,
– zawierają w ww. oświadczeniach informacje niezgodne ze stanem faktycznym,
– przedsiębiorcy zatrudniający maszynistów nie przekazują ww. oświadczeń lub dostarczają je po terminie.
Kontrole skutkują nakazami natychmiastowego usunięcia nieprawidłowości, karami pieniężnymi dla przedsiębiorców oraz kierowanymi do sądu wnioskami o ukaranie.
Kontrole czasu pracy maszynistów przeprowadzane są na podstawie przepisów art. 22ca ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz.U. z 2015 r., poz.1297 z późn. zm.).
PIP stwierdziła uchybienia w pracy maszynistów prawie u wszystkich przewoźników.
W 2016 roku było mniej nieprawidłowości w przestrzeganiu przepisów o czasie pracy maszynistów niż trzy lata wcześniej. Największa poprawa nastąpiła pod względem respektowania odpoczynku dobowego. Kontrole objęły 56 przewoźników z całej Polski, zatrudniających maszynistów na podstawie umów o pracę. Uchybienia stwierdzono u prawie wszystkich przewoźników – wynika z kontroli Państwowej Inspekcji Pracy.
Na chwile obecna ci zatrudnieni na umowy cywilnoprawne są wyłączeni z jakiejkolwiek kontroli, czas pracy maszynisty reguluje tylko i wyłącznie kodeks pracy.
_________________ Ignorancja znacznie częściej wywołuje uczucie pewności siebie niż wiedza.
Urząd Transportu Kolejowego zbiera dodatkowe dane na temat zatrudniania maszynistów, aby skuteczniej monitorować czas ich pracy. Dane na ten temat powinni przekazać do UTK sami przewoźnicy.
UTK chce przede wszystkim zadbać o to, aby maszyniści mieli zagwarantowany odpowiedni czas odpoczynku. Tymczasem jest to często tylko teoretyczny postulat, gdyż – jak przyznaje urząd – brakuje przepisów szczególnych regulujących kwestię pracy osób prowadzących pociągi pasażerskie i towarowe. Czyli maszyniści są pod względem prawnym w gorszej sytuacji niż kierowcy ciężarówek i autobusów.
Business Centre Club krytycznie o planach zmian w czasie pracy maszynistów.
– Business Centre Club w pełni popiera wszelkie inicjatywy mające na celu dostosowanie prawa polskiego do wymogów prawa europejskiego oraz poprawy bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Nie możemy jednak pozytywnie odnieść się do propozycji zmian przepisów w ramach założeń projektu ustawy o czasie pracy maszynistów ponieważ, w naszej ocenie, część z nich stoi w sprzeczności zarówno z prawem polskim, jak i europejskim – ocenia Business Center Club.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum