Czesc,
Czy ktoś mógł by mi wytłumaczyć jak odczytywać tablice zależności ? Najlepiej z przykładem.
Wiem, że taka odpowiedź zapewne nie będzie dla Ciebie zadowalająca, ale do nauki czytania tablic zależności najlepsza jest literatura z dziedziny srk z lat 50-tych i 60-tych.
W mojej osobistej opinii bardzo dobrze opisują to książki:
- Elektromechaniczne urządzenia bezpieczeństwa ruchu pociągów (wyd drugie, poprawione i uzupełnione z 1955 roku) - autor Antoni Mikulski
- Urządzenia zabezpieczenia ruchu pociągów -część pierwsza urządzenia mechaniczne (Warszawa 1961) autorzy Tadeusz Ważyński i Stanisław Karaś.
W obu pozycjach na wytłumaczenie tych kwestii poświęconych jest od kilku do nawet kilkunastu stron, więc jak widzisz nie da się tego opisać w dwóch czy trzech zdaniach. Szczególnie wartościowa jest pierwsza pozycja, gdzie oprócz szczegółowego opisu zasad interpretacji tablic zależności podane są również pewne informacje na temat planu suwaków (w urządzeniach mechanicznych). Jest to o tyle ciekawe, że te zagadnienia uznawane są za "wiedze tajemną" zarówno wśród profesorów z srk jak i projektantów srk i faktycznie ciężko coś znaleźć na ich temat w innych publikacjach.
Wracając do tablic zależności to do ich zrozumienia oraz właściwego odczytywania należy mieć przed sobą także plan analizowanej stacji oraz opcjonalnie szkic nastawnicy. W w/w książkach to wszystko jest w formie dodatkowej zakładki. Celowo nie podałem żadnej aktualnej literatury, ponieważ w obecnie wydawanych książkach urządzenia mechaniczne albo są przedstawione bardzo skrótowo albo ich w ogóle nie ma.
Z tego powodu nie można się zrażać do tych starych już publikacji, gdyż w dużej mierze są one aktualne. Poza tym drugą bardzo ważną ich zaletą jest język jakim są one napisane. Jest on zrozumiały nawet dla osób, które dopiero zaczynają przygodę z koleją, gdyż były głównie przewidziane jako podręczniki do technikum. Interpretacja tablic zależności jest przedstawiona w postaci czynności jakie wykonują dyżurny ruchu / nastawniczy w celu realizacji jakiegoś przebiegu pociągowego. Śledząc taki opis i mając przy sobie plan stacji oraz tablice można wbrew pozorom szybko to pojąć, ponieważ nie jest to takie trudne. jednakże wcześniej zalecałbym zapoznania się również z takimi pojęciami jak blokada liniowa czy też stacyjna, gdyż to później także ułatwia ogarnięcie tych tablic.
Na koniec największy problem czyli dostępność tych publikacji. Czasem można je kupić na allegro / olx, ale jak się pojawiają to dość szybko znikają i ceny w ostatnim czasie mocno podskoczyły (nawet do kilkuset złotych). Podejrzewam, że powodem może być wysyp inwestycji PLK i chęć douczenia się biur projektowych. Jeśli jesteś studentem transportu / srk / elektrotechniki to możesz poszukać w bibliotekach uczelnianych / szkolnych , lub bibliotekach PLK (dawne ośrodki INTE).
_________________ www.kolkry.eu - Kolej na Śląsku Kamiennogórskim
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum