Wysłany: 08-07-2018, 17:55 Projekt zmian istotnych dla maszynistów i dyż. ruchu
Ukazał się projekt zmian do Rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Zmiany te mają istotne znaczenie z punktu widzenia maszynistów i dyżurnych ruchu. Proponowane zmiany są wynikiem analiz dotyczących katastrofy pod Szczekocinami oraz wypadku w Babach i mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Zapisy powstającej ustawy o czasie pracy maszynistów powinny być sformułowane tak, by wyeliminować możliwość jakichkolwiek nadużyć – uważają przedstawiciele Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych. Zdaniem związkowców projekt Ministerstwa Infrastruktury idzie w dobrym kierunku, wymaga jednak szeregu poprawek. Niektóre zapisy ZZMK uznaje za nieprecyzyjne, oczekuje też powołania na mocy ustawy centralnej bazy danych o czasie pracy i uprawnieniach maszynistów.
Przepis o dwóch maszynistach przy jeździe 160 km/h jest nieżyciowy.
Obowiązek prowadzenia pociągu jadącego z prędkościami rzędu 130 – 160 km/h przez dwóch maszynistów w przypadku pojazdów niewyposażonych w ETCS jest nieżyciowy – uważają uczestnicy Debaty z Kurierem.
Obecnie, zgodnie z rozporządzeniem ministra właściwego ds. transportu w pociągach jadących powyżej 130 km/h w których nie ma systemu ETCS obowiązkowa jest dwuosobowa obsada maszynistów. Z powodu braku wystarczającej liczby maszynistów zdarza się, że tabor przystosowany do prędkości maksymalnej 160 km/h jedzie 130 km/h na liniach, na których obowiązują wyższe prędkości. Tak jest w przypadku niektórych pociągów dalekobieżnych na linii nr 1 i na linii Warszawa – Berlin. Efektem jest wydłużenie czasu jazdy pociągów nawet o 20-30 minut.
UTK chce liberalizacji wymogów badań lekarskich maszynistów.
Urząd Transportu Kolejowego proponuje złagodzenie polskich wymogów obowiązujących przy badaniach lekarskich wykonywanych na potrzeby wydawania licencji i świadectwa maszynisty oraz prawa kierowania. Orzeczenia lekarskie będą też wydawane drogą elektroniczną.
Będą ograniczenia w stosowaniu sygnału baczność na przejazdach
Ograniczymy stosowanie przez maszynistów sygnału baczność na bezpiecznych, z dobrą widocznością przejazdach - poinformował PAP wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Jak dodał wiceszef resortu, maszynista nie będzie już zmuszony trąbić przy ruszaniu na każdym przystanku.
Założenia ustawy o czasie pracy maszynistów. Kontrowersje nie zniknęły.
– Najwyższa Izba Kontroli mogłaby się zająć tym, że obawiacie się państwo kar za przekroczenie czasu pracy, w związku z proponowanymi przez nas zmianami w ustawie o czasie pracy maszynistów – mówił ostro do przedstawicieli związków pracodawców kolejowych Leszek Miętek, prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych. Ci widzą sprawę zupełnie inaczej. Rozmawiano o tym podczas debaty zorganizowanej przez Railway Business Forum pod koniec sierpnia.
Mniejsze wymagania zdrowotne dla pracowników związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego
Rządowe Centrum Legislacji opublikowano projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie pracowników zatrudnionych na stanowiskach bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz prowadzeniem określonych rodzajów pojazdów kolejowych.
Definicja doby pracowniczej w ustawie o czasie pracy maszynistów?
Federacja Związku Zawodowych Maszynistów Kolejowych przedstawiła swoje stanowisko do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów. Proponuje wprowadzenie definicji, które pozwoliłyby na prawidłowe rozliczenia czas pracy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum