Wysłany: 05-03-2019, 17:16 Zmiana napięcia na 25 kV w całej Polsce?
Czy Polska zmieni system zasilania na kolei na uznawane za bardziej oszczędne napięcie 25 kV? Eksperci mają wątpliwości, bo koszt takiej inwestycji byłby gigantyczny.
Według informacji “RK”, pewne jest już, że w systemie 25 kV będą elektryfikowane nowe linie kolejowe, budowane w ramach komponentu kolejowego CPK. Instytut Kolejnictwa, który prowadził analizę w tym kierunku, sprawdził nie tylko możliwość napięcia na nowych odcinkach sieci, ale też ewentualnej przebudowy obecnie użytkowanej sieci w tym kierunku.
Eksperci Europejskiego Forum Taborowego przyznają, że napięcie 25 kV AC jest bardziej zaawansowane niż stosowane w Polsce 3 kV DC. Zmiana napięcia w całym kraju jest jednak zupełnie nierealna.
Budzącym największe emocje tematem debaty o przyszłości rynku podczas Europejskiego Forum Taborowego okazała się kwestia zmiany napięcia sieci trakcyjnej w Polsce na 25 kV prądu zmiennego. Partner ZDG TOR, Tadeusz Syryjczyk wskazał, że górną granicą możliwości sieci 3 kV jeśli chodzi o prędkość jest 250 km/h. W związku z czym linia Ygrek powinna być elektryfikowana w bardziej efektywnym systemie 25 kV AC. Jednak już dla Centralnej Magistrali Kolejowej zmiana napięcia nie jest oczywista – nie mówiąc o reszcie sieci.
Niech ci "znafcy " się śpieszą bo juz zaczynają się prace Szczecin -Poznań . To można jeszcze dowinąć parę zwojów do transformatorów żeby było wyższe napięcie.
Jestem ciekawy, jaki byłby koszt dostosowania/wymiany taboru. Pomijając oczywiście lokomotywy dwusystemowe. Nie lepiej i taniej wysłać polską misję kosmiczną na Księżyc?
Wysłany: 22-03-2019, 15:43 25 kV na całej sieci? To banialuki
Stanowczo na ten temat wypowiedział się zastępca dyrektora Instytutu Kolejnictwa dr inż. Andrzej Massel. – To banialuki. Jeśli ktoś uważa, że zmiana napięcia na całej sieci jest możliwa, to świadczy o tym, że nie wie co mówi – stwierdził Massel. Były wiceminister popiera budowę nowych odcinków sieci w ramach projektu CPK, co pozwoli poprawić jej funkcjonalność i mogą one mieć system zasilania 25 kV – pod warunkiem zastosowania taboru dwusystemowego. Jednak zmiana napięcia na całej sieci jest jego zdaniem niemożliwa.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum