Nowy regulamin opłaty dworcowej. Częstochowa drugim najdroższym obiektem w kraju
PKP SA wprowadziła wymagane przez Urząd Transportu Kolejowego zmiany w regulaminie tzw. opłaty dworcowej. Kończy to postępowanie i zdaniem PKP SA potwierdza zasadność pobierania opłaty za dostęp do infrastruktury usługowej od przewoźników.
UTK: Przewoźnicy muszą podpisać umowę z PKP SA na korzystanie z dworców
26 czerwca prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał decyzje w sprawie korzystania przez Przewozy Regionalne i Koleje Dolnośląskie z usług świadczonych w obiektach infrastruktury usługowej zarządzanych przez Polskie Koleje Państwowe. Obaj przewoźnicy nie mają z PKP SA podpisanej umowy na korzystanie z dworców. Argumentują, że opłacają już lokale pod kasy biletowe i inną działalność, a za zatrzymanie pociągów przelewają pieniądze na konto PKP PLK.
Przewozy Regionalne, Arriva RP i Koleje Dolnośląskie korzystały ze stacji bez umowy
Przewozy Regionalne, Arriva RP oraz Koleje Dolnośląskie naruszyły przepisy z zakresu kolejnictwa korzystając ze stacji pasażerskich bez zawartej umowy - podaje Urząd Transportu Kolejowego. Prezes zobowiązał spółki do „usunięcia nieprawidłowości” do 30 września. W tle całej sprawy pojawia się pytanie, czy sam fakt, że pociąg danego przewoźnika zatrzymuje się na danej stacji oznacza, że pasażerowie tym pociągiem podróżujący faktycznie z tej stacji korzystają.
UTK: Także Arriva RP musi płacić za dostęp do dworców
Urząd Transportu Kolejowego wydał decyzję, w związku z którą zobowiązał kolejnego przewoźnika: Arrivę RP, do wnoszenia opłat za korzystanie z infrastruktury dworcowej. Arriva RP, podobnie jak Przewozy Regionalne i Koleje Dolnośląskie stały na stanowisku, że PKP SA nie powinno żądać od przewoźników pieniędzy.
Przewoźnicy pasażerscy będą mniej płacić za zatrzymanie pociągu na dworcu.
Urząd Transportu Kolejowego zapowiedział przeprowadzenie kontroli, czy zarządcy infrastruktury działają zgodnie z interpretacją najnowszych przepisów Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących opłat dworcowych i dróg dojścia do nich. A ponieważ nawet bez kontroli wiadomo, że praktyka polska odbiega od obecnych zaleceń TSUE, można spodziewać się zmian.
Stanowisko UTK bez zmian. Przewoźnicy muszą płacić za korzystanie z dworców.
Koleje Dolnośląskie i Arriva RP odwołały się od decyzji prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, który wcześniej orzekł, że wszyscy przewoźnicy zobowiązani są do uiszczania opłat za korzystanie z obiektów dworcowych. Także Przewozy Regionalne miały co do tego wątpliwości.
Koleje Dolnośląskie nie zgadzają się na opłatę dworcową. Sprawa trafiła do WSA
Koleje Dolnośląskie nie zgadzają się z decyzją prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, który nakazał spółce wnoszenie opłaty za korzystanie z infrastruktury dworcowej. Przewoźnik wnosi sprawę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Przewozy Regionalne i Arriva RP także skarżą decyzję UTK ws. opłaty dworcowej.
Trzech przewoźników zdecydowało się twardo postawić na swoim i odwołać się od decyzji Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, który ocenił, że wszyscy przewoźnicy pasażerscy powinni wnosić opłatę za to, że pasażerowie ich pociągów korzystają z dworców.
Kto ma płacić za to, że podróżni siedzą w dworcowych poczekalniach? Podróżni...?
PKP S.A. jako właściciel obiektów domaga się od regionalnych firm transportowych tzw. "opłat dworcowych". Po tym jak Urząd Transportu Kolejowego uznał, że ma do tego prawo, sprawa trafiła do sądu. Bartłomiej Rodak z Kolei Dolnośląskich mówi wprost: jeśli sąd zaaprobuje roszczenia, to należy się spodziewać wzrostu cen biletów przejazdowych.
Droższe bilety kolejowe: to możliwe, jeśli sąd odrzuci skargę Kolei Dolnośląskich
PKP SA oczekuje od przewoźników regionalnych wnoszenia należności za korzystanie przez pasażerów z dworców i przystanków. Koleje Dolnośląskie podkreślają, że takiej opłaty nie ma w ustawie i skierowały skargę w tej sprawie do sądu administracyjnego. Jeśli skarga zostanie odrzucona, dolnośląski przewoźnik będzie musiał zapłacić za 2019 r. kilka milionów złotych. Koleje Dolnośląskie nie kryją, że ten koszt mogą ponieść pasażerowie, płacąc więcej za bilety.
_________________ ⚠ Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum