Dworzec kolejowy w Węglińcu znajduje się w złym stanie. Senator Jan Michalski na ostatnim posiedzeniu senatu skierował do ministra transportu Sławomira Nowaka oświadczenie w sprawie przyszłości budynku.
Dworzec w Węglińcu znajduje się przy linii kolejowej, która odgrywa znaczącą rolę w obsłudze ruchu towarowego między Polską a Niemcami, a także w ruchu pasażerskim. Jak podkreśla senator Jan Michalski w Węglińcu krzyżuje się pięć linii kolejowych: zmodernizowany korytarz europejski E30/CE30 (trasa Wrocław – Węgliniec – Granica Państwa, bez ukończonej elektryfikacji pomiędzy Węglińcem a Zgorzelcem) łączący wschód Polski z Niemcami, linia 279 z Węglińca do Jeleniej Góry – remontowana na odcinku Węgliniec – Lubań, linia 255 z Węglińca do Żar (Zielonej Góry).
Ze stacji Węgliniec korzystają zarówno mieszkańcy z powiatów zgorzeleckiego, lubańskiego, bolesławieckiego, jak i z południowej części województwa lubuskiego. Ze stacji kursują pociągi m.in. do Wrocławia, Legnicy, Zgorzelca, Jeleniej Góry, Zielonej Góry, a także do Hamburga czy Drezna.
Dworzec kolejowy w Węglinie powstał na przełomie XIX i XX wieku, składa się on z dwóch budynków. W pierwszym z nich znajduje się część biurowa i kasy, które zostały jednak zamknięte z powodu złego stanu technicznego obiektu. W drugim budynku mieści się m.in. poczekalnia i toalety. Niestety, dostępność dworca dla podróżnych jest obecnie ograniczona. Jak informuje senator, kilka miesięcy temu zarządca dworca w Węglińcu ogrodził taśmą perony przylegające bezpośrednio do budynku dworcowego znajdujące się pod wiatami peronowymi.
„Fakt ograniczenia dostępu do zadaszonych peronów oraz tym samy jedynego dojścia do poczekalni dworcowej – docelowo całego budynku, sprawił, że podróżni oczekujący na pociąg w Węglińcu nie mogą się schronić przed zimnem, śniegiem lub padającym deszczem. Do końca roku 2012, bezpośrednio przy zejściu z kładki prowadzącej z miasta do dworca działały kasy, które dawały możliwość schronienia się oczekującym na dalszą podróż. Jednak wraz z nowym rozkładem jazdy pociągów, kasy biletowe w Węglińcu zostały zamknięte, a biało-czerwona taśma została oznaczona dodatkowo tablicami informującymi o braku przejścia” – zwraca uwagę Michalski w oświadczeniu, które skierował do ministra transportu.
Senator apeluje do ministra o udzielenie informacji dotyczących planowanych działań, które umożliwiłyby przywrócenia podstawowej funkcji dworca w Węglińcu. W swoim oświadczeniu Michalski prosi także o przedstawienie planów remontowych budynków dworcowych.
Stan dworca w Węglińcu zagraża bezpieczeństwu pasażerów?
- Mimo zapowiedzi o planach naprawczych dworca w Węglińcu, w ubiegłym tygodniu - po przejściu burzy z silnym wiatrem - został zerwany dach z wiat peronowych, który zranił pasażera oczekującego pod kawałkiem dostępnego dachu na pociąg - informuje nasz czytelnik. - Stan obiektu zaczyna zagrażać podróżnym – dodaje.
Dworzec kolejowy w Węglinie powstał na przełomie XIX i XX wieku, składa się on z dwóch budynków. W pierwszym z nich znajduje się część biurowa i kasy, które zostały jednak zamknięte z powodu złego stanu technicznego obiektu. W drugim budynku mieści się m.in. poczekalnia i toalety. Niestety, dostępność dworca dla podróżnych jest obecnie ograniczona.
Dworzec znajduje się przy linii kolejowej, która odgrywa znaczącą rolę w obsłudze ruchu towarowego między Polską a Niemcami, a także w ruchu pasażerskim. w Węglińcu krzyżuje się pięć linii kolejowych: zmodernizowany korytarz europejski E30/CE30 (trasa Wrocław – Węgliniec – Granica Państwa, bez ukończonej elektryfikacji pomiędzy Węglińcem a Zgorzelcem) łączący wschód Polski z Niemcami, linia 279 z Węglińca do Jeleniej Góry – remontowana na odcinku Węgliniec – Lubań, linia 255 z Węglińca do Żar (Zielonej Góry).
Stan techniczny budynku jest bardzo zły. Senator Jan Michalski na posiedzeniu senatu w lutym 2013 roku skierował do ministra transportu Sławomira Nowaka oświadczenie w sprawie przyszłości budynku. Na oświadczenie opowiedział senatorowi wiceminister transportu Andrzej Massel. Odpowiedział, że nie przewiduje się przebudowy dworca w Węglińcu ze środków budżetowych.
PKP PLK: Na remont wiaty i peronów w Węglińcu nie ma pieniędzy
- Wiata na dworcu w Węglińcu jest obiektem objętym ochroną konserwatorską. Zakres i koszt naprawy całego obiektu, czyli wzmocnienia słupów i konstrukcji dachu, wymiany pokrycia dachowego wraz z obróbkami blacharskimi, wymiany instalacji odwadniającej, przekracza koszt i wyasygnowania przez zarządcę infrastruktury dodatkowych środków w celu naprawy wiaty jak i naprawę peronów – informuje Robert Kuczyński, rzecznik PKP PLK.
Nasz Czytelnik poinformował nas, że na stacji w Węglińcu po przejściu burzy z silnym wiatrem - został zerwany dach z wiat peronowych, który zranił pasażera oczekującego pod kawałkiem dostępnego dachu na pociąg. Stan obiektu zagraża bezpieczeństwu pasażerów.
- Po przejściu wichury i nawalnego deszczu m.in. nad Węglińcem wiata została uszkodzona – zerwana została część pokrycia dachu. W chwili obecnej miejsce uszkodzeń zostało wygrodzone, a podróżni korzystają jedynie z części peronu poza obszarem zagrożenia. – informuje Kuczyński. - Została wszczęta procedura wyłonienia wykonawcy robót zabezpieczających w trybie awaryjnym i trwają prace przygotowawcze, aby móc przystąpić do robót – dodaje rzecznik.
- W zakresie prac zabezpieczających jest zdjęcie całego pokrycia, wzmocnienie konstrukcji dachu i zabezpieczenie słupów wsporczych. Planowany termin zabezpieczenia uszkodzonego dachu wiaty dworca w Węglińcu jest przewidywany na koniec lipca 2013 roku – informuje Kuczyński.
Dworzec w Węglińcu w coraz gorszym stanie (fotorelacja)
Dworzec w Węglińcu, na magistrali kolejowej E30, nawet po zawieszeniu ruchu transgranicznego pociągów EC i RegioExpresów łączących Wrocław z Dreznem, jest dość żywą stacją, na której zatrzymuje się wiele pociągów lokalnych. Niestety, obiekt coraz bardziej straszy.
– W ostatnich trzech latach dworzec znacznie podupadł. Zamknięto kasy, przekazanie ruchu pasażerskiego Kolejom Dolnośląskim spowodowało opuszczenie budynku przez Przewozy Regionalne. Zły stan obu budynków doprowadził do przeniesienia biur poza budynek dworcowy. Obiecany remont sprowadził się do zdjęcia zadaszenia peronów uszkodzonych podczas wichury, przełożenia fragmentu kostki brukowej oraz wymiany połamanych płyt na peronach wraz z zastąpieniem betonowej nawierzchni peronów... tłuczniem – napisał do nas Jakub Sochoń, czytelnik portalu, ,Rynek Kolejowy".
O plany dotyczące dworca zapytaliśmy właściciela budynku, którym jest PKP SA.
– Rozważamy możliwość przebudowy dworca w Węglińcu, jednak ostateczne decyzje w tej sprawie jeszcze nie zapadły. W tym roku wykonaliśmy prace związane z zabezpieczeniem dachu budynku. Nie wykluczamy również przeprowadzenia dalszych robót związanych z jego bieżącą eksploatacją – napisała Katarzyna Grzduk z biura prasowego PKP SA.
Od grudnia pociągi Intercity z Warszawy będą kończyć bieg w liczącym ledwie 3 tysiące mieszkańców Węglińcu, w Borach Dolnośląskich. Mieszkańcy liczą na to, że powrót dalekobieżnych pociągów pozwoli na powstanie nowych miejsc pracy i wyremontowanie zabytkowego ale zrujnowanego dworca.
W czwartek, 11 maja odbędą się warsztaty kreatywne dotyczące planowanej inwestycji dworcowej w Węglińcu. Na spotkanie zapraszani są wszyscy zainteresowani przyszłością dworca: pasażerowie, lokalne społeczności, przedstawiciele władz samorządowych i organizacji pozarządowych, przedsiębiorcy oraz społecznicy.
PKP SA ogłosiły przetarg na przebudowę dwóch budynków – nowego i starego dworca – w Węglińcu. Odtworzone zostaną wiaty i przebudowana zostanie też kładka, która zostanie wyposażona w windę.
Poprawa standardu obsługi podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami, bezpieczeństwa oraz przywrócenie historycznego wyglądu dworca, a także modernizacja towarzyszącej mu infrastruktury – to priorytety rozpoczynającej się przebudowy dworca kolejowego Węgliniec.
Podróżni wygodniej będą wsiadać do pociągów. Łatwiejszy będzie dostęp do stacji. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do końca roku przebudują perony stacji Węgliniec w ramach umowy wartej 5,5 mln zł. Finansowanie zapewniają środki budżetowe.
_________________ ⚠ Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
41 milionów złotych, 3600 metrów kwadratowych, dwa budynki przy jednej z największych stacji kolejowych w regionie. Tak w skrócie wygląda remont, uratowanego od ruiny, dworca kolejowego w Węglińcu.
Zabytkowy dworzec w Węglińcu wyróżniony w prestiżowym konkursie
Charakterystyczny, unikatowy, historyczny, odnowiony z dbałością o detale architektoniczne – kompleks dworca w Węglińcu, bo o nim mowa, otrzymał wyróżnienie w konkursie Zabytek Zadbany 2023.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum