Tu chodzi też o taką rzecz, że już od lat na polskiej kolei są realizowane inwestycje na trasach czynnych, czyli: remonty torowisk, trakcji elektrycznej, dworców kolejowych, a to są bardzo duże koszty, w większości ze środków unijnych.
I tu jeszcze, Polska ma otrzymać kolejne, "potężne miliardy", unijne na przywracanie nieaktualnych połączeń i tras kolejowych, które mogą kosztować jeszcze więcej ( a raczej na pewno, gdyż trzeba by też położyć nowe tory kolejowe w tych miejscach, w których tych torów już nie ma lub są bardzo zaniedbane ).
Ciekawe, czy Polska będzie dalej otrzymywać tak ogromne środki unijne, gdzie ( również przez pandemię, która dotknęła też gospodarkę w Polsce i w Europie ), środki unijne były przeznaczane na walkę z pandemią, z na pokrywanie strat finansowych, w gospodarce, w krajach unijnych.
Do tego, Wielka Brytania już opuściła Unię Europejską i kraj ten nie będzie, w przyszłym roku wpłacał składek do kasy unijnej, co będzie się wiązało z mniejszą ilością unijnych środków dla krajów unijnych, w tym też dla Polski.
I ciekawe, skąd się znajdą tak ogromne ( jak to zapowiada rząd PiS ) środki unijne, na kolejne lata dla Polski, skoro te "środki" w kasie będą ograniczone dla Polski i innych krajów unijnych?
To też spowoduje wpłatę wyższych składek unijnych do wspólnej kasy, przez kraje unijne, bo jeśli, środki unijne mają być wypłacane w dużych ilościach dla krajów unijnych, w postaci: dotacji, na modernizację kolei, to rząd unijny zwiększy składki unijne krajom unijnym, w tym też Polsce, by budżet unijny się zapełniał, jak najszybciej, by nie było luk w kasie unijnej.
O tym też przypominają ekonomiści.
Nie można wierzyć w różne bzdury, które są przekazywane przez rząd PiS, przez media, iż: "Polska będzie nadal otrzymywała ogromne środki unijne, w kolejnych latach, na przywracanie tras kolejowych, w programie: kolej plus, bo te środki unijne będą ograniczone, przez sytuacje gospodarczą, przez pandemię i przez brak Wielkiej Brytanii w Unii Europejskiej.
A nie wystarczające środki unijne na remonty, modernizacje kolejowe, które są bardzo drogie, również na przywracanie nieaktualnych połączeń kolejowych w Polsce, w "programie" rządowym nie spowodują tych inwestycji, gdyż na to zabraknie środków.
Czy rząd PiS bierze to pod uwagę? Bo na razie to "wyjeżdża" z programami rządowymi, po kolei, tylko z czego to wszystko będzie w kolejnych latach finansowane?
Kto za to będzie płacił, jak zabraknie unijnych środków?
Jeżeli będzie brakowało, to niektórych "inwestycji" i tak nie uda się wykonać, również tych, kolejowych.
I to nie tylko dotyczy Polski, ale także innych, unijnych krajów.
PLK i samorządy rozmawiają o Kolei Plus – wkrótce lista wniosków
Wkrótce będzie znana lista wniosków zakwalifikowanych do drugiego etapu programu Kolej Plus, którego celem jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym i rozwój kolei w regionach. PKP Polskie Linie Kolejowe oceniają pod względem formalnym wnioski do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Na bieżąco prowadzone są rozmowy z samorządami – podaje zarządca infrastruktury.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły ocenę formalną wniosków zgłoszonych do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej + do 2028 roku. 79 zgłoszonych propozycji spełnia kryteria i cele Programu i może być zakwalifikowanych do II etapu naboru. Teraz zadaniem samorządów będzie m.in. opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych projektów zwiększających dostępności do kolei.
PLK rozmawiają z samorządami o stanie realizacji II etapu Kolej Plus
Zaawansowanie Programu Kolej Plus w zakresie wstępnych studiów planistyczno – prognostycznych było tematem wideokonferencji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. z samorządami. W cyklicznych spotkaniach PLK oferują merytoryczne wsparcie dla wnioskodawców Programu, który ma zwiększyć dostępność kolei.
Tutaj bardziej chodzi o to, by samorządy dofinansowywały aktywowane połączenia kolejowe, bo też te, przywracane trasy kolejowe będą miały jakieś tam zyski z biletów, z podróżnych.
Pytanie, czy z samych biletów połączenia kolejowe by się utrzymały? Jest różna frekwencja w składach kolejowych, gdzie czasami podróżuje więcej ludzi, a czasami mniej ludzi.
No a dofinansowywanie do takich połączeń z pieniędzy budżetowych, to też nie będą też małe kwoty.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. po raz kolejny omówiły z samorządami zaawansowanie Programu Kolej Plus w zakresie wstępnych studiów planistyczno – prognostycznych. PLK przedstawiły zagadnienia ważne dla samorządów, a wnioskodawcy przekazali informacje o podjętych działaniach i dotychczasowym zaangażowaniu. Spółka oferuje merytoryczne wsparcie dla wnioskodawców Programu, który ma zwiększyć dostępność kolei.
Mazowsze wycofało połowę swoich projektów z Kolej Plus
PKP Polskie Linie Kolejowe informują o drugim spotkaniu z samorządami na temat zaawansowania Programu Kolej Plus w zakresie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych. Wycofano kolejne dwa projekty.
Samorząd województwa mazowieckiego wycofał dwa z czterech zgłoszonych przez siebie projektów z programu Kolej Plus. W przypadku linii Sokołów Podlaski – Małkinia na przeszkodzie stanęła droga, którą samorząd sam wybudował w miejscu zlikwidowanej przez siebie linii kolejowej. Urzędnicy wskazują, że być może zamiast tego uda się wybudować nową linię kolejową Zegrze - Przasnysz; jednak tu też jest problem, bo oferty na wykonanie studium aż kilkunastokrotnie przekroczyły budżet.
Kujawsko-pomorskie: Wszystkie projekty Kolej Plus zagrożone
Gminy Koronowo, Żnin i Chełmno złożyły wnioski do programu Kolej Plus. Wciąż jednak nie rozpoczęły przygotowywania dokumentacji z powodu wysokich kosztów. Liczą na pomoc urzędu marszałkowskiego lub zmniejszenie zakresu remontów przez PKP PLK, ale rozmowy na razie nie przyniosły rozwiązania.
Czwarte spotkanie PLK z samorządami na temat realizacji II etapu naboru do Programu Kolei Plus
Wideokonferencja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. z wnioskodawcami Programu Kolej Plus, była czwartym spotkaniem nt. realizacji II etapu naboru. Tematem dominującym był zakres wstępnych studiów planistyczno – prognostycznych oraz wymiana informacji o stanie dotychczasowych działań. PLK wspierają merytorycznie wnioskodawców Programu, który ma zwiększyć dostępność kolei.
Podpisano pierwszą umowę na studium wykonalności w programie Kolej Plus
Podpisana została pierwsza umowa w programie Kolej Plus na opracowanie wstępnego studium wykonalności - poinformował w środowym komunikacie prezes PKP Polskich Linii Kolejowych (PKP PLK) Ireneusz Merchel. Jest to projekt “Kolej w Kozienicach - likwidacja regionalnego wykluczenia komunikacyjnego”.
Nowa linia kolejowa Konin-Turek jednak powstanie? Są porozumienia z gminami i powiatami
Województwo wielkopolskie nie rezygnuje z żadnego z projektów zgłoszonych do programu Kolej Plus. Wkrótce ma zostać ogłoszony drugi przetarg, na studia dla budowy nowej linii kolejowej Turek - Konin oraz dla rewitalizacji linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo.
Program „Kolej plus” łapie zadyszkę. Samorządowcy wycofują się z inwestycji
Program „Kolej plus” ma zgodnie z założeniami poprawić transport w miastach powyżej 10 tys. mieszkańców. Chodzi o rewitalizację nieczynnych od lat linii kolejowych, budowę nowych odcinków lub realizację przedsięwzięć punktowych – przystanków czy mijanek. Rząd przeznaczył na ten cel 5,5 mld zł. Do tego łącznie 1 mld zł jako 15-proc. wkład własny mają przekazać samorządy. Program wzbudził ich ogromne zainteresowanie. Zgłosiły łącznie 96 projektów, spośród których pod koniec zeszłego roku po wstępnej selekcji zostało 79.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum