Naciskają na reaktywację trasy Łapy-Śniadowo-Łomża.
Lokalni samorządowcy i biznesmeni chcą rewitalizacji dwóch linii kolejowych: z Łap przez Śniadowo do granicy województwa oraz ze Śniadowa do Łomży. Napisali list do marszałka województwa i szefów kolei – informuje „Gazeta Współczesna”.
PLK opracowują dokumentację potrzebną do rewitalizacji nieczynnej 70-km trasy Łapy – Łomża. Zarządca sieci kolejowej chce odnowić linię wykorzystując regionalne fundusze UE na lata 2014-2020. Według planów wymienione zostaną m.in. tory, rozjazdy, wiadukty i mosty. Pociągi będą mogły jechać z prędkością do 100 km/h. Trasa będzie dostępna dla połączeń pasażerskich i towarowych. Prace studialne za 848 tys. złotych, prowadzone przez PLK, zakończą się w pierwszej połowie 2016 roku.
Ostatni raz jechałem tą linią bodajże w 1993 roku, a na początku lat 90 ubiegłego wieku jeździł nawet tamtędy pociąg relacji Wrocław - Białystok. Już myślałem, że zwiną tę linię, tak jak 50 z Czerwonego Boru do Zambrowa, a tu taka miła niespodzianka. SUPER!
Mobilizujący do działania bywa nacisk społeczny. Od pewnego czasu takowy jest w kierunku uruchomienia połączeń towarowych i pasażerskich z Łap przez Śniadowo do Łomży. Jednak, aby to było możliwe niezbędna jest rewitalizacja wspomnianych odcinków Łapy – Śniadowo – granica regionu i Śniadowo – Łomża. Lokalni samorządowcy oraz przedsiębiorcy wystosowali wystąpienie w tej sprawie do Marszałka Województwa Podlaskiego – donosi „Gazeta Współczesna”.
Ruszą przygotowania do rewitalizacji linii kolejowej do Łomży.
Czy Łomża odzyska kolej pasażerską? PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na przygotowanie rewitalizacji krótkiej linii kolejowej prowadzącej z tego miasta do Śniadowa, skąd pociągi mogą pojechać do Ostrołęki i Łap. Planowana jest też budowa nowej łącznicy.
Kolej wróci do Łomży – jest umowa na dokumentację projektową
Po latach możliwa będzie podróż koleją na trasie Śniadowo – Łomża. Zwiększy się dostępność komunikacyjna mieszkańców, którzy zyskają dogodne połączenia pociągiem do Białegostoku i Warszawy. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę za ponad 3 mln zł na dokumentację projektową remontu linii ze Śniadowa do Łomży. Zadanie jest dofinansowane z RPO Województwa Podlaskiego.
Z Białegostoku do Łomży mają dojeżdżać tylko 4 pary pociągów.
Na trasie Łomża – Białystok przez Śniadowo i Łapy przewiduje się uruchamianie zaledwie czterech par pociągów na dobę – informuje podlaski Urząd Marszałkowski. Stawia to pod znakiem zapytania atrakcyjność przyszłej oferty dla mieszkańców. Tymczasem trwa projektowanie modernizacji i elektryfikacji trasy.
Czy pociągi regionalne pojadą z Ostrołęki do Białegostoku? Droga jest daleka
Choć samorząd województwa mazowieckiego jest wstępnie zainteresowany uruchomieniem pasażerskich połączeń regionalnych w kierunku Białegostoku, mimo zapowiadanych prac infrastrukturalnych wykorzystanie międzyregionalnego ciągu Ostrołęka – Łapy wciąż nie jest pewne. Wstępne rozmowy nie zakończyły się konkretnymi ustaleniami. Nie wiadomo więc np., jaki tabor mógłby kursować pomiędzy stolicą Podlasia a północną częścią administracyjnego Mazowsza.
Nowy ciąg Białystok – Olsztyn bez prac pomiędzy Śniadowem a Ostrołęką.
Wkrótce pociągi dalekobieżne mają wrócić na niewykorzystywany od dziesięcioleci ciąg linii kolejowych nr 35 i 36. Dzięki temu połączenia PKP Intercity dotrą m.in. do Ostrołęki. Zarządca infrastruktury nie przewiduje jednak prac remontowych na całej wspomnianej trasie.
Łomża jednak bez pociągów elektrycznych. Zmiany w projekcie Kolej Plus
Samorząd województwa podlaskiego poinformował o rezygnacji z elektryfikacji ciągu linii Łapy – Śniadowo – Łomża. Ma to wynikać z analiz korzyści płynących z realizacji różnych wariantów planowanej modernizacji trasy. Odbudowa połączenia będzie dofinansowana w ramach rządowego programu Kolej Plus.
Kolej do Łomży bez elektryfikacji. Co na to Polregio?
Wbrew pierwotnym założeniom trasa kolejowa z Łap przez Śniadowo do Łomży nie będzie elektryfikowana. Zmiana bardzo istotnych parametrów inwestycji przewidzianej do realizacji w ramach programu Kolej Plus nie zmienia pozytywnej opinii Polregio w tej sprawie. Operator wskazuje na duże korzyści, jakie mogą wkrótce odczuć pasażerowie.
Manewrująca lokomotywa na stacji w Łomży w 2012 rokufot. Jan Pesula, lic. CC0
Łomża jest jednym z największych miast pozbawionych obecnie dostępu do kolei pasażerskiej. Po przeszło trzydziestu latach przerwy ruch regularnych pociągów osobowych ma zostać wznowiony dzięki planowanej modernizacji trasy do Łap. Jak wskazuje Ministerstwo Infrastruktury, za ok. pięć lat do miasta dotrzeć mogą także składy dalekobieżne.
Mieszkańcy Łomży i czterech podlaskich gmin po latach zyskają dostęp do kolei. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego umowę na realizację inwestycji z rządowego „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku”. Szacunkowa wartość projektu to 430 mln zł.
W połowie miesiąca zainaugurowana ma zostać obsługa trasy z Łap do Ostrołęki. Pociągi Polregio będą kursować w bezpośredniej relacji z Białegostoku. Oferta będzie jednak bardzo skromna, bo samorząd zaplanował tylko dwie pary kursów w ciągu doby. Eksperci nie pozostawiają na takich działaniach suchej nitki, traktując je jako pozorowane działania przed wyborami.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum