Wysłany: 03-04-2021, 23:43 Pytanie o stare nastawniom
Po polsku (z wieloma wadami):
Witajcie drodzy polscy koledzy,
jestem koleżanką z Niemiec i mam kilka pytań do ekspertów z polskiej sieci.
Bardzo interesuje mnie stara infrastruktura i staram się ją obszernie dokumentować. Chciałbym udokumentować stare niemieckie sygnały formy również w Polsce. Jeśli moje badania są poprawne, powinny być nadal dostępne w niektórych miejscach. Z wyjątkiem kilku stacji kolejowych, nie znalazłem takich systemów tak łatwo. Dlatego pomyślałem, że prawdopodobnie warto byłoby uzyskać ekspertyzę na miejscu.
Ile jest jeszcze stare nastawniom z semaphory kształtu? Czy naprawdę zostało tylko kilka? Czy jest gdzieś oferta, czy możesz mi powiedzieć, gdzie nadal możesz znaleźć coś takiego? Na przykład mamy strony internetowe, takie jak stellwerke.de lub stellwerke.info, które zawierają bardzo szczegółowe informacje o projektach i danych.
Zdaję sobie sprawę, że historia polsko-niemiecka jest słusznie bardzo drażliwym tematem i w żadnym wypadku nie chodzi o życzenia sobie dawnych czasów ani o romantycznych złych fragmentach historii.
Niestety nie mogłem sprawdzić polskiej części pod kątem błędów ze względu na brak umiejętności językowych i tłumaczenia z Google Translator. Mam nadzieję, że jest zrozumiałe, o co chciałbym zapytać. Odpowiedzi na pytania są być może w zasadzie jasne dla większości, a ten wkład jest prawdopodobnie znacznie poniżej zwykłego poziomu forum. Zwykle staram się tego uniknąć, prowadząc własne badania. Ale tutaj tak naprawdę nie posunąłem się dalej z moimi możliwościami.
Z góry dziękuję i pozdrawiam
Der 103er
In English:
Hello dear Polish friends,
I am a railroad friend from Germany and I have a few questions for the experts on the Polish rail network. I am very interested in old infrastructure and try to document it extensively.I would like to document old German semaphores in Poland as well. If my research is correct, it should still be available in some places. Except for a few train stations, I have not found such systems so easily.
That's why I thought it would probably make sense to get on-site expertise.
How many mechanical signal boxes with semaphores are there still? Are there really only a few left? Is there a listing somewhere or can you tell me where you can still find something like this? For example, we have websites such as stellwerke.de or stellwerke.info that provide very detailed information about the forms of signal boxes and data.
I am aware that German-Polish history is rightly a very sensitive topic and under no circumstances is it about wishing old times or romanticising bad parts of history.
Unfortunately, I could not check the Polish part for errors due to a lack of language skills and translation with the Google Translator. I hope it is understandable what I would like to ask. The answers to the questions are perhaps basically clear to most and this contribution is probably far below the usual level of the forum. I usually try to avoid this by doing my own research. But here I didn't really get any further with my possibilities.
Cześć
W wolnym czasie trochę fotografuję, ale raczej lokomotywy i jakoś nie specjalnie interesowały mnie nastawnie. Jednak zawsze jakaś się znajdzie w tle ,czasem nawet semafor 😊
Nawiązując do Twojego zapytania, poszukiwania rozpocząłbym od zapoznania się dawnymi granicami Polski przed II wojna światową.
Na tych terenach znajdziesz najwięcej takiej infrastruktury -sporo urządzeń nadal jest czynnych i bierze udział w ruchu pociągów.
Warto sprawdzić tereny od połowy woj. Śląskiego w kierunku na zachód- poprzez woj. Opolskie i Dolnośląskie do granicy niemieckiej i dalej na północ.
W woj. Śląskim znajdziesz nie tylko linie PKP ,ale również linie należące do Kopalni ( piasku i węglowych)
Jeśli chodzi o semafory kształtowe ,są sukcesywnie zastępowane świetlnymi i co raz rzadziej je można spotkać. Ale na niektórych nadal są i pięknie wtapiają się w kolejowy krajobraz.
W 2017 roku byłem na zdjęciach w miejscowości Baborów ( woj. Opolskie ) linia 177
Stacja nie czynna od roku 2010 i wszystko jest prawie kompletnie zdemolowane, ale część wyposażenia nastawni i semafory kształtowe tam były. Prawdopodobnie kilka z nich zostało gdzieś wywiezione w roku 2019 lub 2020
W 2020 odwiedziłem woj. Dolnośląskie i miejscowość Polanica nr linii 309
Tam jest bardzo ładnie utrzymana infrastruktura odnowiona nastawnia, budynek stacyjny i semafory kształtowe. Architektura budynku nastawni wskazuje jego dawne pochodzenie i zapewne ma stare urządzenia, ale nie sprawdziłem tego.
Mam spora galerie fotografii ale nie wiem czy można na forum ja prezentować
Witaj, semafory kształtowe są w stacji Koźmin Wielkopolski, oraz Zduny. Obie miejscowości są w zachodniej Polsce w Województwie Wielkopolskim.
Trzeba się pospieszyć, bo będą niebawem modernizowane. Prace już trwają.
Na północy Polski, na pewno stacja Ustronie Morskie, posiada semafory kształtowe
Możesz w niej sprawdzić każdą stacje w kraju, zawiera szereg informacji.
Również rodzaj semaforów. Semafory starego typu oznaczone są jako "kształtowe".
wielkie dzięki za dotychczasowe odpowiedzi.
@Mark To satysfakcjonujące, że teraz wiem, w których regionach nadal można znaleźć tę technologię. Teraz wiem, gdzie najlepiej wyglądać.
@Tawot Odniesienie do bazakolejowa.pl jest oczywiście bardzo pomocne! Szukałem czegoś takiego.
@Radek Dziękuję również za pomysły, w których mogę zajrzeć.
To mi bardzo pomaga. Bardzo zainteresowałaby mnie jednak również historia, na przykład data uruchomienia czy projekt. Jak już napisano, mamy specjalne websites tylko dla typów nastawni. Czy to nie istnieje nawet dla polskich sygnalizatorów? Innymi słowy, czy nie jest ona tak rozpowszechniona, że wiele osób interesuje się nią szczegółowo?
Przepraszam za błędy, mam nadzieję, że tym razem wszystko zrozumiałeś.
Od 1995 roku jest wydawany hobbystyczny miesięcznik miłośników kolei o nazwie Świat Kolei.
Czasem można tam trafić na bardzo ciekawe artykuły dotyczące również infrastruktury, sam kilka razy skorzystałem z zawartych tam informacji.
Nie jest to oczywiście żadna baza wiedzy, ale można cos dla siebie znaleźć i może naprowadzić na ciekawy trop w poszukiwaniach informacji.
Maja też swoja stronę na FB
Tematyka sterowania ruchem kolejowym nie jest w Polsce zbyt popularna wśród miłośników. Skupiają się oni na sygnalizacji, czyli głównie na tym czy jest sygnalizacja świetlna czy kształtowa. Szkoda, bo temat urządzeń sterowania ruchem kolejowym jest bardzo ciekawy, a zwłaszcza ich historia. Nawet gdy na stacji mamy już sygnalizację świetlną to wewnątrz nastawni nietrudno spotkać urządzenia niemieckiej produkcji zbudowane przed wojną. W internecie nie ma raczej na ten temat szczegółowej wiedzy.
Polecić na pewno warto stacje Toruń Wschodni, gdzie można zobaczyć(ostatnie chwile) semaforów kształtowych sterowanych elektrycznie - choć akurat dla Niemców to chyba nic nadzwyczajnego.
To mi bardzo pomaga. Bardzo zainteresowałaby mnie jednak również historia, na przykład data uruchomienia czy projekt. Jak już napisano, mamy specjalne websites tylko dla typów nastawni. Czy to nie istnieje nawet dla polskich sygnalizatorów? Innymi słowy, czy nie jest ona tak rozpowszechniona, że wiele osób interesuje się nią szczegółowo?
Davon gibt es in Polen nicht viel.
Dokumente sind schwer zu finden. Sie sind während des Krieges verloren gegangen.
Oft wird angenommen, dass die Beschriftung auf dem Typenschild, das Herstellungsjahr angibt.
In Polen haben wir meistens mechanische Stellwerke, die in Deutschland als "Einheit Mw" bekannte sind.
Bei uns, wird es allgemein als "normalisierter Typ" (Typ znormalizowany) bezeichnet.
Nach dem Krieg wurden sie in Polen nach den Dokumenten des Dritten Reiches hergestellen.
Derzeit sind nur Artikel, wie: Weichen- und Gleissperreantriebe, Weichenriegeln, Geräte für einen Leitung, Blockfelder produzieren.
Ebenfalls "Einheit Mw" haben wir einzelne Stücke alte mechanische Bauformen von: Gast, Jüdel, Scheidt & Bachmann, Lehmann (oder Hein-Lehmann), Fiebrandt (Eisenbahn-Signalbau-Anstalt C. Fiebrandt & Co GmbH, Bromberg), Weinitschke, Zimmermann & Buchloh getroffen.
Sie sind tätig (in Betrieb), aber einige von ihnen mit Änderungen und Ergänzungen, wie:
- Lichtsignale,
- elektronische Streckenblöcke,
- Achszähler,
- elektrische Weichenantriebe.
Ihre technische Zustand ist schlecht. Besonders die äußeren sind abgenutzen.
Sie haben seit etwa dreißig Jahren nicht renoviert. Sie sind langsam durch neue, elektronische ersetzen.
Stationen und Stellwerke in Westpolen, die einen Besuch wert sind:
Wolsztyn (ein aktiv Formsperrsignal), Włoszakowice, Grodzisk Wielkopolski, Rakoniewice, Granowo, Stęszew, Szreniawa, Krobia, Pawłowice, Międzyrzecz, Skwierzyna, Gorzów Wielkopolski Zieleniec.
Mechanische Stellwerke nach Ostbahn, außer: Gorzów Wielkopolski ("Go" und "Go4" - elektrische Stellwerke von AEG), Krzyż Wlkp. (polnische Relais Stw.), Piła Główna, Chojnice (elektrische Stw.), Tczew (neue elektronische Stw.).
Aaußerdem: Żary (elektrische Stw. und mechanische Semaphore mit elektrische Antriebe), Gniezno.
Und viele andere.
Dlaczego "niebezpiecznie"?
Kolega zwiedzi nasz piękny kraj i, choćby nie znalażł jednej, czy drugiej "tyki", na pewno na tym zyska.
Może chodzi o to, że na efekty niektórych modernizacji przykro patrzeć. Pół biedy z wymianą semaforów, ale gorzej dla estetyki gdy zabetonują stację i okolicę, a zamiast starej nastawni postawią kontener.
Bestkf, w punkt.
Wspomniana Jankowa Żagańska przykładem.
Najpierw likwidacja nastawni wykonawczej oraz wymiana napędów zwrotnicowych od strony Żagania i Żar, na elektryczne, wszystkich semaforów na świetlne i pół stacji zrobione na licznikach osi.
Rodzi sie toto w bólach. Błędy, awarie usuwane jeszcze długo potem.
A obok starej dysponującej wyrasta co?
Ano, kontener - chyba jeszcze gorzej, niż "zamiast".
Za kilka lat decyzja: wymiana reszty napędów na elektryczne i uzupełnienie liczników osi.
Znów wydane mnóstwo kasy, kopanie, przeróbki, problemy podczas uruchamiania. Słowem: ponowna rozpierducha.
W końcu ok. - stacja z zewnątrz staje się niemal, jak komputerowa. Tyle że...
Z mechanicznym komputerem - skrzynia zależności nie ruszona.
Dyżurni obsługują zwrotki na ławie, tyle że nie dużymi dźwigniami z pędnią, a małymi, zamków UZE. Semafory zaś i blokadę - na osobnym pulpicie.
Hybryda jak cholera.
A wystarczyło wyłączyć posterunek na 2, najwyżej 3 tygodnie i jeździć na Sz-ty, ew. uruchomić zwrotniczego, dać mu rower i niech by zasuwał na drugi koniec stacji, wajchować. Pociągów parę - nie przepracowałby się.
W tym czasie wyrzucić wszystko z naprężowni i zrobić tam mały remont.
Gdzieś na boku natomiast, np. w firmie realizującej kontrakt, wcześniej przygotować kompletny, komputerowy system srk, przetestować go, a następnie częściowo zdemontować i po ww. remoncie, wstawić szafy ze sprzętem do byłej naprężowni oraz podłączyć, też uprzednio ułożone, kable.
Oczywiście, szafy, kable, stanowisko obsugi - wszystko łączone na wtyczki. Taki "szybki montaż".
Robi się takie numery od dawna. Patrz Rail-Mil (dawniej Kontron) i trójmiejska SKM, czy warszawskie metro.
Na marginesie: nie jest przypadkiem, że z PLK-ą, firma chce mieć jak najmniej wspólnego - robi systemy na polską sieć kolejową, ale ich pod własną marką nie sprzedaje.
Wracając do opisywanej stacji.
tym samym czasie, kiedy "specjaliści od ajti instalują łindołsa", inna ekipa montuje napędy zwrotnicowe.
Semafory, liczniki osi, zasilanie, wszystko co bezkolizyjne z działaniem starego systemu, jest już zabudowane.
Po złożeniu wszystkiego "do kupy", komisja kolejowa, która wcześniej przebadała system u dostawcy, dokonuje już tylko testów poprawności montażu i - niech będzie - ponownie, tablicy zależności.
Potem "pstryk" i...
Jedziemy.
Oczywiście, pozostała część budynku nastawni także do remontu, ale tu już nie ma pospiechu...
wodkangazico Pełna zgoda. Da się, ale PLK-a tego nie potrzebuje. A firmy zrobią tak jak PLK-a zechce. Zbyt często liczą się tylko wydane pieniążki, a nie jakaś funkcjonalność czy estetyka.
Same hybrydy to jeszcze nic złego, ale tylko w przypadku gdy robimy to z oszczędności i wiemy, że danej stacji prędko nie zmodernizujemy. Ale to musi być poprzedzone oceną, że są faktycznie problemy z pędniami czy innymi mechanicznymi elementami.
Problemy tego rodzaju to norma. Jak wspomniałem, od 30-tu lat, urządzeń mechanicznych w praktyce się nie remontuje.
Olewanie sprawy przez plk nie dziwi - jednym bozia rozum daje, innych robi kolejarzami - ale jestem naprawdę ciekaw, za co do k... nędzy płacimy niejakiemu Górze?
Gdyby jego trutnie robiły, co do nich należy, to pierwsza kontrola na pierwszej lepszej stacji z wajchami i decyzja "zamykamy ten kram".
Druga, trzecia stacja, to samo i leci ostrzeżenie "miesiąc na doprowadzenie do wymaganego stanu wszystkich urządzeń na sieci albo adieu autoryzacjo bezpieczeństwa".
Prywatnym podmiotom, pan prezes potrafi pogrozić pięścią, a wobec bałwanów z plk doznaje zadziwiającej niemocy.
Wydawanie kasy...
Parę lat temu, jeden z byłych, chyba v-ce prezesów przybytku utk powiedział parę słów prawdy.
Po wystąpieniu któregoś z wielce nobliwych śrubokrętaczy z Targowej, któren chwalił się, ile to już wydali, a będzie lepiej, bo w zasdzie to dopiero się rozpędzają, wszedł na mównicę i odpalił, że najlepsze do przemiału kasy byłyby niszczarki.
Na sali, brawa racjonalistów mieszały się z wyciem wielce oburzonego towarzystwa peelkowców i ich żyjących z przerobu sałaty, akolitów.
Hybrydy.
Za przep...lane miliardy, plk mogła stworzyć własny system sterowania i budować go za cenę porównywalną do pudrowania syfa, jakim są te składaki.
No, ale przy takim podejściu, "lobbyści" ze wspomnianego pentagonu, by się zanadto nie pożywili.
A jest ich tam trochę.
I nie ubywa.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum