Wysłany: 13-08-2020, 17:21 Czeski RegioJet chce jeździć w Polsce
Czeski operator kolejowy RegioJet wystosował do UTK wniosek o otwarty dostęp do linii kolejowej z Krakowa do Warszawy. Na trasę przez Centralną Magistralę kolejową chce wejść od grudnia.
Dłuuuga droga przed nimi. Przypomnę, że LEO Express starał się o wjazd do Polski aż 7 lat, a i tak dziś nie jeździ samodzielnie tylko w kooperacji z KD na weekendowych kursach Wrocław - Praga, które na polskim odcinku są pociągami osobowymi dotowanymi przez UMWD.
Jestem przekonana, że wspierane przez rząd połączone siły betonów UTK/PKP zrobią absolutnie wszystko co w ich mocy, żeby RegioJet na polskie tory nigdy nie wjechał.
Do tematu odniósł się na fejsbuku były prezes KD Piotr Rachwalski:
KONKURENCJA NA TORACH? NARESZCIE!
Czas chwilkę odsapnąć od ratowania mostów przed ich właścicielem, jest bowiem wiadomość na którą pasażerowie czekają od lat. REGIO Jet, prywatny przewoźnik słowacki wsławiony ostatnio uruchomieniem połączenia nocnego z Pragi do Chorwacji, składa wniosek na jazdę po polskich torach, i to nie byle jakich tylko na sam święty grall kolejarzy czyli linię CMK łączącą Kraków z Warszawą. Ta szybka linia to jedno z największych osiągnięć epoki Gierka i jedna z najpopularniejszych tras w Polsce. Teraz ma teraz stać się areną walki konkurencyjnej o pasażera między monopolistą PKP Intercity a prywatnym przewoźnikiem. Do tej pory nieliczna konkurencja nie była wpuszczana - najczęściej wcale, a jak już to tylko na boczne trasy, niepopularne pory etc. Teraz to ma się zmienić.
Trzymam kciuki choć jestem sceptyczny - sitwa i układ polityczno - związkowy rządzący koleją, UTK i ministerstwem od 5 lat zrobi wszystko by do tego nie doszło. Wówczas okazało by się że "król jest nagi". Przewiduję 3 scenariusze: pierwszy to negatywny wynik analizy UTK - z wnioskami że w ogóle na CMK nie mogą jechać bo osłabią wynik IC, albo mogą ale o 2.00 w nocy. Drugi scenariusz to piętrzenie kłopotów przez PKP PLK w stylu brak przepustowości, jeden z wagonów nie może u nas jechać a lokomotywa Siemensa wyłącza semafory etc. Albo akceptacja rozkladu, ale z przerwą pół godziny w Idzikowicach na przepuszczenie IC etc - z czasem 3,5h lub przez Kielce z czasem 4,5h. Trzymam kciuki by było inaczej, choć już im współczuję kłopotów z odfekalnieniem, nawodnieniem i innych szykan które grupa PKP im zafunduje... Wiem, bo też to przechodziłem w KD.
_________________ ⚠ Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
W ubiegłym tygodniu pisaliśmy, że RegioJet planuje uruchomienie dwóch połączeń na trasie Kraków-Warszawa. Teraz w czeskim portalu zdopravy.cz pojawiły się nieco bardziej szczegółowe plany przewoźnika na Polskę.
I tak RegioJet chce uruchomić następujące połączenia:
- pociąg nocny Praga - Warszawa,
- pociąg nocny Wiedeń - Bratysława - Przemyśl, skomunikowany z pociągiem Kolei Ukraińskich do Lwowa i Kijowa.
- wspomniane dwa połączenia Kraków – Warszawa.
Pociągi RegioJet mają jeździć między Warszawą a Krakowem. Jest propozycja rozkładu jazdy.
Czeska firma RegioJet chce, aby od grudnia jej pociągi kursowały regularnie między Warszawą a Krakowem. Zgodę na uruchomienie połączenia ma prawo wydać Urząd Transportu Kolejowego. Przewoźnik zaproponował rozkład jazdy i czeka na ostateczną decyzję. Podobne plany jak RegioJet ma także Leo Express. Obecnie kolejowym monopolistą na trasie ze stolicy kraju do centrum Małopolski jest PKP Intercity.
Czeski przewoźnik kolejowy RegioJet planuje uruchomienie połączeń Kraków-Gdynia, przewoźnik zadeklarował chęć wykonywania nowej usługi przewozu osób w terminie od 11 grudnia 2022 r. do 11 grudnia 2027 r. RegioJet planuje realizować codziennie dziewięć kursów w obie strony przez cały roczny rozkład jazdy.
Szczegóły pod linkami:
Będzie żółto na polskich torach? Są kolejne wnioski RegioJet
Wygląda na to, że czeski prywatny przewoźnik RegioJet chce spowodować rewolucję na polskich torach. Do UTK wpłynął kolejny wniosek – o dostęp do trasy z Warszawy przez Katowice do Wrocławia. Czesi chcą uruchamiać pociągi co dwie godziny. Przewoźnik chce też jeździć do Wiednia.
Idą na wojnę z PKP. Mogą jeszcze iść z tym do UE jak UTK ich nie wpuści. No bo przecież Polska ma w UE zobowiązania wobec liberalizacji rynku kolejowego.
Trasa Wrocław - Katowice - Warszawa ma sens tylko na odcinku Katowice - Warszawa. Patrząc realnie na przepustowość E30/E59 na odcinku Wrocław - Opole, nie ma już gdzie wcisnąć kolejnych pociągów w dobrym takcie. Regiojet, jak na razie, słabo odrobił pracę domową w kwestii niewykorzystywanego potencjału. Trzymam jak najbardziej za nich kciuki, ale z perspektywy pasażera najlepszym rozwiązaniem byłoby urozmaicenie tras.
Do argumentów przeciwko tej trasie należą więc:
-cogodzinna oferta Wrocław - Katowice w wykonaniu PKP IC - a i tak potoki Wrocław - Katowice nie są znaczące (co innego w drugą stronę)
-niska przepustowość trasy Wrocław - Opole
-sztuczne wydłużanie trasy Wrocław - Warszawa poprzez chęć obsługi Katowic, a ponadto po dość newralgicznych liniach, gdzie prędkość nie zawsze zapewnia "gładki" przejazd.
Znacznie lepszym rozwiązaniem byłoby utworzenie połączeń Wrocław - Poznań - Warszawa, jako, że:
-wielokrotnie mówiono o tym, że takie połączenia przydałyby się, jako, że tymczasowo bywały, gdy robiono protezę koniecpolską
-Leszno nie posiada pociągu do Warszawy, a w końcu małe też nie jest
-patrząc na napełnienia w pociągach tylko Mieszko, Gwarek, Mamry, Ślązak, Pomorzanin na odcinku Wrocław - Poznań, widać, że potoki są, w przeciwieństwie do Wrocław - Katowice, gdzie są wyraźnie z naciskiem w stronę Wrocławia
-na trasie Poznań - Warszawa konkurencja dla EIC jest potrzebna, szczególnie, że sam rozkład nie zapewnia konkretnego taktu
-co najważniejsze, jest przepustowość i to całkiem dobra na Wrocław - Poznań, jak i Poznań - Warszawa
Jeśli Regiojet ogarnie powyższe fakty, to może być strzałem w dziesiątkę, a jeśli nikt nic nie zrobi z jakością podróżowania na trasie Wrocław - Opole i jeszcze Czesi wejdą ze swoimi pomysłami, to niech nikogo nie dziwią później jakieś mijanki i coraz bardziej wydłużający się czas jazdy na tej trasie, miejscami do godziny.
Będzie noce połączenie RegioJet z Wiednia i Pragi do Warszawy?
Do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynął wniosek RegioJet w sprawie uruchomienia nocnego pasażerskiego połączenia na trasie Warszawa Wschodnia – Wien Hbf. / Praha hl.n. – Warszawa Wschodnia.
Przewoźnik zadeklarował chęć wykonywania nowej usługi w terminie od 11 grudnia 2022 r. do 11 grudnia 2027 r. Czeska spółka planuje realizować codziennie jeden kurs w obie strony przez cały roczny rozkład jazdy.
RegioJet: Wystarczy nam taboru na Polskę. Kupimy nowe wagony i lokomotywy
Czeski prywatny przewoźnik kolejowy stara się wjechać na polskie tory. Mowa tu łącznie o kilkunastu pociągach uruchamianych w ciągu doby. Pojawia się więc pytanie, czy RegioJet jest rzeczywiście w stanie wejść na polski rynek, na połączeniach gdzie miałby konkurować m.in. z Pendolino. Czy da radę pod względem taborowym?
Jak wykoleić Czecha? RegioJet ma plany wobec Polski, ale czy zostanie wpuszczony?
Prywatny RegioJet to nadzieja na konkurencję z PKP Intercity, tańsze bilety i więcej połączeń. Jednak polskie władze mogą zrobić wiele, żeby ambitnym Czechom przeszkodzić w ich planach.
Na razie to marka Polakom raczej nieznana, chociaż RegioJet pociągi uruchamia już od 11 lat. Zaczynał od połączeń na swoim rodzimym, czeskim rynku, dzisiaj jest obecny również na słowackich i austriackich torach, a latem wozi Czechów na chorwackie wybrzeże. Planuje inwestować w nocne pociągi przez Niemcy do Belgii i Holandii, jednak nas najbardziej interesuje jego polska ekspansja.
RegioJet potwierdza. Trwają prace, aby w przyszłe wakacje wyruszyć z Polski do Chorwacji
Wejście czeskiego prywatnego przewoźnika na kolejne trasy w Polsce budzi wiele emocji. RegioJet zapowiadał kilka planów na Polskę, w tym jakiś czas temu informował o połączeniu do Chorwacji. Teraz przewoźnik oficjalnie potwierdza: trwają przygotowania do wystartowania z taką trasą od przyszłego sezonu.
Latem 2022 z Warszawy do Brukseli i Amsterdamu oraz z Katowic do Chorwacji, a zimą w Alpy - to plany RegioJet na przyszły rok. Czeski przewoźnik czeka też na odblokowanie wjazdu na Ukrainę, by uruchomić połączenie Praga - Lwów a w dalszej kolejności chce połączyć polskie miasta siatką 9 par połączeń dziennie.
Jest zgoda UTK na pociąg RegioJet z Warszawy do Amsterdamu i Brukseli
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przyznał otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych dwóm przewoźnikom. Na podstawie wydanych decyzji Koleje Mazowieckie będą mogły uruchamiać połączenia z Warszawy Zachodniej do Ustki, a RegioJet z Warszawy Wschodniej do belgijskiej Ostendy.
RegioJet z Krakowa do Chorwacji chce jeździć do co najmniej 2026 roku. Wniosek już na biurku w UTK
Urząd Transportu Kolejowego opublikował wniosek złożony przez czeskiego przewoźnika RegioJet dotyczący uruchomienia pociągu pasażerskiego na trasie Kraków Główny – Rijeka/Split – Kraków Główny. Poznaliśmy kolejne szczegóły.
Czeski przewoźnik RegioJet ma kolejną zgodę na uruchomienie pociągu międzynarodowego z Polski. Decyzja UTK obejmuje pociąg Przemyśl Główny – Wien Hbf. To jedna z szybciej wydanych decyzji w takiej sprawie – pięć miesięcy po wpłynięciu wniosku.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum