Koleje Dolnośląskie odebrały trzeci pociąg hybrydowy
Dolnośląski przewoźnik odebrał na początku listopada kolejny pojazd hybrydowy wyprodukowany przez Newag. Obecnie skład jest w trakcie testów. Bardzo możliwe, że hybrydy pojadą też na innych trasach niż początkowo planowano.
Koleje Dolnośląskie testują najdłuższe pociągi. Pomieszczą aż 540 osób
Na Dolny Śląsk przyjechał pierwszy z kupionych przez Koleje Dolnośląskie pociągów Elf 2. Skład jest teraz sprawdzany na torze testowym w Żmigrodzie. To najdłuższe i najbardziej pojemne pociągi, jakie są w taborze regionalnego przewoźnika.
Koleje Dolnośląskie zaprezentowały dziennikarzom swój najnowszy elektryczny zespół trakcyjny Elf 2. Pokaz odbył się z okazji rozpoczęcia testów pojazdu na torze w Żmigrodzie. Jaki jest nowy zespół trakcyjny Pesy?
Koleje Dolnośląskie podpisały z bydgoską Pesą porozumienie, które pozwoli na całościowe zrealizowanie kontraktu na zakup nowoczesnych pociągów pasażerskich Elf 2. Oznacza to, że dolnośląski przewoźnik stanie się posiadaczem największej floty pojazdów tego typu w Polsce i będzie w sumie dysponował 25 sztukami o łącznej wartości 726 mln zł brutto.
Takiego zamówienia jeszcze nie było! Koleje Dolnośląskie końcem marca podpisały historyczny kontrakt na 12 kolejnych Elfów2 od Bydgoskiej PESY, które zasilą flotę KD w 2024 roku. Tym samym Spółka maksymalnie wykorzystała prawo opcji, która przewidywała łącznie 25 pojazdów - i właśnie taka ilość ETZ Elf2 trafi na Dolny Śląsk.
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Komentarz Piotra Rachwalskiego, byłego prezesa KD:
ZAKUP MIESIĄCA
Wracając jeszcze do newsa z początku tygodnia, czyli zakupu kolejnych 12 5-członowych ELF2 z PESA przez KD.
Jest to mega wyzwanie, biorąc pod uwagę finanse zarówno spółki jak i województwa, a także otoczenie prawne. Bo fajnie się mówi:"niech kupią pociągi" a gorzej dopiąć wszystko finansowo.
Jak pisałem wcześniej wzywając do takiego ruchu cena na poziomie 4,7mln zł netto za człon jest atrakcyjna. Jednak
głównym wyzwaniem jest sfinansowanie takiego zakupu i znalezienie pracy dla nowego taboru. Pracy pozwalającej spłacać kredyt, o amortyzacji nie wspomnę. Do 2030 roku obowiązuje bowiem umowa z Polregio. Jest to umowa wygasająca, zmniejszająca się, ale jest... Nie da się więc łatwo, skokowo, po odbiorze taboru zastąpić Polregio na obecnych liniach.
A pociągi by zarabiać muszą jeździć i to dużo i to po dobrych, przychodowych liniach.
Trzeba zdać sobie sprawę z rozmiarów zobowiązań jakie wzięła na siebie spółka z kapitałem 117 mln zł. Gdyby nie to, że całość finansuje państwowy bank, a beneficjent to państwowy zakład Pesa, transakcja ta, czyli zakup za 6 krotność własnego kapitału byłaby niemożliwa... zwłaszcza że spółka już spłaca kredyty za poprzednie zakupy. Oczywiście, żyrantem jest tu Urząd Marszałkowski obiecujący pracę dla nowych składów i zapłatę za nią, ale...
726 mln za 25 składów to naprawdę sporo kasy. Licząc że kredyt wzięto na 15 lat, a całkowity koszt łączny to 20 procent ,(baaaardzo optymistycznie, w sumie już nierealnie), wyjdzie razem koszt ponad 870 mln zł. Czyli około 60 mln zł rocznie. Czyli około 2,4 mln do spłaty rocznie na jeden pociąg (o innych niż wspominamy). Zakładając zupełnie hipotetycznie że jeździ on codziennie, co jest nierealne, na spłatę - ratę każdy skład musi każdego dnia zarobić 6750 zł. Zarobić, już po pokryciu kosztów. Zakładając średniodobowy przebieg około 600 km/skład (powinno być więcej, ale liczymy że jeździ tak samo cały rok, bez przerwy na przeglądy, święta etc więc w przeliczeniu można tylko przyjąć) wychodzi, że koszt pociągokm w KD powinien tylko przez ten zakup wzrosnąć na obsługę długu o... 100%, czyli dokładnie o 11,25zł na każdym pockm. Oczywiście, jeszcze tyle tych pociągokm musi ktoś (UMWD) zlecić, a mówimy o DODATKOWEJ pracy dla samych nowych pociągów na poziomie ok. 5,5mln pociągokm rocznie. Czy to dużo? Biorąc pod uwagę, że obecnie KD robi całym taborem około 11 mln, to bardzo bardzo duży wzrost pracy eksploatacyjnej. Możliwy do zrobienia, jeśli dotacja UMWD wzrosłaby o 100 proc. I nie da się go zrobić, co pokazywano na slajdach, tylko poprawą oferty na liniach już obsługiwanych etc. Zderzenie z "wąsaczami" musi nastąpić. Bez wejścia za Polregio na ich bardzo dobre linie całość się nie zepnie i może grozić duży kłopot i dla KD I UMWD ale głównie dla pasażerów.
To znaczy rachunek nie zepnie się i tak, bo zakładałoby to wzrost dopłaty z budżetu do pociągów KD o 100 procent, a takiej kasy sejmik i UMWD nie mają.
Gdzie tkwi zatem sekret? Klucz do powodzenia projektu zakupu trzyma... Ziobro. PKO BP jak i KD I UMWD podpisując umowę liczą na to, że w końcu temat wg UE nielegalnej tzw "Izby Dyscyplinarnej" zostanie rozwiązany i tych 5 nielegalnie wybranych tzw sędziów przestanie blokować miliardy z UE z KPO i innych programów pomocowych. A wówczas projekt dostanie wsparcie i refinansowanie co najmniej na poziomie 60-80% (a być może i wiecej) i wyliczenia kosztów które przedstawiłem też o tyle spadną - z ponad 10zł do 2-4 zł więcej do każdego pockm. A to już różnica w cenie między KD a Polregio, więc można ją sfinansować z oszczędności po zamianie przewoźnika. Tylko czy Marszałkowi starczy politycznego powera by postawić się Solidarności rządzącej Polregio i koalicjantowi? Pożyjemy zobaczymy. Ryzyk jest wiele, ale warto było je ponieść. Choć może w przyszłości być ciężko z obsługą finansów spółki przy takich zobowiązaniach. Bo gdyby każdy region i każdy przewoźnik dostawał tak łatwo kasę z PKO BP na tabor to Polska kolej wyglądałaby zupełnie inaczej.
Oby tylko nie było tak, że nowe pociągi będą zastępować te 10 letnie Impulsy, na drogie przeglądy których nie starczy kasy. I stosunkowo niestare pociągi wylądują na bocznicy, jak niegdyś pesowskie EDyty. Lub gdy przyjdzie dla oszczędności ciąć słabe połączenia by spłacać kredyt.
_________________ ⚠ Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
I na tym polega bajer, nie trzeba liczyć, zastanawiać się nad spłatą, jak się ma poparcie z własnej partii. Najlepszy menedżer nie zrobi takiego wyniku, jak ci koledzy partyjni dorzucą kasy. Witamy w PRL.
Kolejny Impuls do rozwoju kolei na Dolnym Śląsku – komplet hybryd w Kolejach Dolnośląskich
Od początku maja po Dolnym Śląsku jeździ już komplet sześciu zamówionych przez Koleje Dolnośląskie pociągów hybrydowych. Już w najbliższą sobotę, 14 maja, pasażerowie będą mogli lepiej poznać nowoczesny pociąg podczas otwartej prezentacji w Trzebnicy, której mieszkańcy na co dzień mogą korzystać z połączeń obsługiwanych przez pojazdy hybrydowe.
Są ekologiczne i nowoczesne. Mają napęd dualny, więc mogą pokonać każdą trasę zmieniając napęd w niezauważalny dla podróżnych sposób. Każda z sześciu trójczłonowych hybryd typu Impuls II jednorazowo może przewieźć ponad 300 pasażerów, jadąc pod trakcją elektryczną nawet 160km/h. Najmłodszą hybrydę KD można było zobaczyć w ubiegły weekend w Trzebnicy.
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Od września Elfy 2 pojadą z pasażerami Kolei Dolnośląskich
W wakacje Koleje Dolnośląskie odbiorą pięć z 25 zamówionych składów Elf 2 wyprodukowanych przez Pesę Bydgoszcz. Pasażerowie pojadą pociągami tuż po wakacjach.
Jak powiedział w rozmowie z „Kolejowy Portalem” Andrzej Padniewski z biura prasowego Kolei Dolnośląskich, w lipcu mają zostać odebrane dwa pojazdy Elf 2, w sierpniu – trzy kolejne.
Pesa testuje Elfy 2 dla KD na trasie Wrocław – Opole
Firma Pesa, a więc producent najnowszych elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf 2, które trafią do Kolei Dolnośląskich, właśnie rozpoczęła ich testy dynamiczne między Opolem, a Wrocławiem. Pierwsze pojazdy mają wejść do służby w KD we wrześniu tego roku.
Koleje Dolnośląskie z dodatkowymi 24 mln dofinansowania
Centrum Unijnych Projektów Transportowych zwiększyło dofinansowanie dla Kolei Dolnośląskich aż o 14 procent, tj. do poziomu 108,9 mln zł. Dodatkowa kwota, którą otrzyma przewoźnik, pozwoli na sfinansowanie zobowiązań kredytowych w kwocie porównywalnej do wartości jednej sztuki pojazdu przewidzianego w kontrakcie.
Na Dolnym Śląski pojawiły się już dwa pierwsze Elfy 2 wyprodukowane przez bydgoską Pesę. Przewoźnik otrzyma również większe dofinansowanie na zakup nowych pojazdów.
Pojazd 48We-024 wykonuje przejazd testowy na trasie Wrocław Główny – Opole Zachodnie.
Kolejne, trzy składy Elf 2 zostaną odebrane od producenta w sierpniu. Według planu przewoźnika, pojazdy od września będą eksploatowane na obu liniach do Jelcza-Laskowice, zarówno przez Siechnice, jak i przez Dobrzykowice Wrocławskie, a także w kierunku na Oleśnicę.
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum