1000 maszynistów powinno złożyć wniosek o licencję
14 tysięcy licencji maszynisty wydał Urząd Transportu Kolejowego w okresie ostatnich dwóch lat, a w roku 2018 już 2,5 tysiąca. Jednak nadal UTK czeka na około tysiąc wniosków od zainteresowanych, którzy chcą wymienić prawo kierowania na licencję maszynisty. Wnioski złożone do końca sierpnia pozwolą uzyskać licencję przed upływem okresu przejściowego.
Z wymianą prawa kierowania na licencję maszynisty trzeba się pospieszyć.
Pozostał niepełny kwartał do zakończenia okresu przejściowego, w którym maszyniści w uproszczony sposób mogą wymienić posiadane prawo kierowania na licencję maszynisty – przypomina Urząd Transportu Kolejowego.
Tym, którzy do końca sierpnia złożą prawidłowy wniosek o wydanie licencji maszynisty, urząd gwarantuje wydanie licencji maszynisty w uproszczonym trybie.
29 października 2018 r. zakończy się okres przejściowy, w którym maszyniści w sposób uproszczony mogą wymienić prawo kierowania na licencję maszynisty. Aby otrzymać licencję maszynisty w terminie, należy złożyć wniosek do UTK do końca września – przypomina urząd.
UTK: 29 października tracą ważność prawa kierowania maszynistów.
Od 29 października maszynista nie będzie mógł prowadzić pociągu na podstawie dotychczasowych dokumentów. Tracą ważność prawa kierowania. Kończy się też okres przejściowy, w którym można było w sposób uproszczony wymienić prawo kierowania na licencję maszynisty.
Bez SOLM wymiana licencji maszynisty by się nie udała
Blisko 18 tysięcy licencji maszynisty kolejowego wydał Urząd Transportu Kolejowego. Można uznać, że większość z ich posiadaczy będzie świadczyć w najbliższych latach pracę w zawodzie. Od 30 października 2018 roku wymagana jest licencja maszynisty wydawana przez prezesa UTK i świadectwo maszynisty uzyskiwane u pracodawcy. Tym samym ważność prawa kierowania pociągiem straciły wcześniejsze uprawnienia.
Maszyniści łatwiej wrócą do pracy. Ministerstwo zmieni prawo.
Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt zmian w rozporządzeniu w sprawie świadectwa maszynisty. Chodzi o możliwość łatwiejszego przywrócenia do pracy maszynistów, którzy z różnych przyczyn nie uzyskali nowych dokumentów, wymaganych przez Urząd Transportu Kolejowego.
Ważna zmiana w prawie: Bez szkoleń dla doświadczonych maszynistów
Minister infrastruktury znowelizował rozporządzenie w sprawie świadectwa maszynisty. Dzięki temu pracodawca może wydać dokument osobom, które nie zdążyły do 29 października 2018 r. uzyskać świadectwa maszynisty. Nie będzie konieczne przechodzenie szkolenia, takiego jak dla kandydatów na maszynistów.
Kandydaci na maszynistów, którzy posiadają odpowiednie wykształcenie mogą eksternistycznie podejść do egzaminu na licencję maszynisty. O konieczności odbycia kursu na licencję lub możliwości od razu zdawania egzaminu decyduje ośrodek szkolenia. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego nie jest uprawniony do wydawania ocen w tym zakresie.
Od 2023 roku egzaminy na licencję maszynisty będą państwowe. Powstanie Centrum Egzaminowania
Egzaminy na licencję maszynisty i pierwsze świadectwo maszynisty od 1 stycznia 2023 r. będą państwowe. Przeprowadzi je Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w powstającym Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów. Centrum powstaje dzięki wsparciu Funduszy Europejskich ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Licencje maszynisty mają 10 lat. Czas na wymianę pierwszych dokumentów
Jak przypomina UTK, licencja maszynisty wydawana jest na 10 lat. Po upływie tego czasu potrzebny jest nowy dokument. Wniosek należy złożyć najpóźniej 30 dni przed upływem jej ważności. Posiadacz dokumentu powinien złożyć wniosek o przedłużenie ważności licencji. Dokumenty może złożyć pracodawca lub można wypełnić osobiście formularz w systemie SOLM. Pierwsze licencje zostały wydane przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w lutym 2012 r.
Do przywrócenia zawieszonej licencji maszynisty potrzebny jest wniosek
Zawieszona licencja maszynisty nie jest automatycznie przywracana po ustaniu przyczyn zawieszenia. Po pozytywnym orzeczeniu lekarskim, do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego powinien trafić także wniosek o przywrócenie licencji. Pracodawca powinien nadzorować ważność licencji i ma możliwość sprawdzenia ich statusu w Systemie Obsługi Licencji Maszynistów.
Nowe zasady egzaminów na licencję i świadectwo maszynisty
Od 1 stycznia 2023 r. egzaminy na licencję i świadectwo maszynisty będą prowadzone przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Istotną zmianą będzie wprowadzenie części praktycznej egzaminu na symulatorze pojazdu kolejowego. Egzaminowanie będzie prowadzone w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów w Warszawie. Zmiany nie obejmą od razu wszystkich kandydatów na maszynistów. Kto będzie zdawał egzaminy na nowych, a kto na starych zasadach?
Prezes UTK przeprowadził pierwszy państwowy egzamin na licencję maszynisty
W Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów Urzędu Transportu Kolejowego odbył się pierwszy egzamin na licencję maszynisty. Wzięło w nim udział 15 uczestników – 3 kandydatki i 12 kandydatów na maszynistów. Nowa, państwowa forma egzaminu obowiązuje od początku 2023 r. i jest efektem gruntownych zmian w procesie egzaminowania maszynistów zainicjowanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.
Pierwsi kandydaci na maszynistów zdali już państwowe egzaminy
Niemal 150 osób przystąpiło już do państwowych egzaminów w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów (CEMM). Od 2023 r. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadza państwowe egzaminy dla kandydatów na maszynistów. Na razie prowadzone były egzaminy testowe na licencję maszynisty, a CEMM przygotowane jest na kolejny etap - przeprowadzenie egzaminów na świadectwo maszynisty z wykorzystaniem najnowocześniejszych w Europie symulatorów.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum