Wagony rowerowe wyjadą na tory Kolei Dolnośląskich?
Koleje Dolnośląskie podjęły decyzję o wprowadzeniu do swoich składów wagonów przeznaczonych do transportu rowerów. Zgodnie z zapowiedziami nowe pojazdy wejdą do użytku w maju 2022 roku, a KD będą pierwszym krajowym operatorem z taką ofertą.
Sezon wycieczek rowerowych rusza pełną parą, a majówka to świetna okazja do podszlifowania swojej formy. Pociągiem można wygodnie i w sposób ekologiczny dotrzeć do atrakcyjnych turystycznie miejsc w naszym kraju. Jakie są zasady przewozu rowerów w polskich pociągach? Urząd Transportu Kolejowego przygotował zestawienie zasad przewozu rowerów.
Koleje Dolnośląskie, jako pierwszy przewoźnik w Polsce, uruchamiają wagony rowerowe. Pierwszy skład na początku lipca wyjedzie na trasę z Wrocławia, przez Sobótkę do Świdnicy.
W sezonie letnim Koleje Dolnośląskie będą wykorzystywać wagony pilotażowo na jednej trasie. Opłaty za przewóz roweru są zbieżne z obecnym cennikiem, niezależnie od liczby stacji, na których przewożony jest rower.
W każdym zmieści się 38 jednośladów, docelowo będzie ich pięć. Na razie dwa pierwsze przechodzą gruntowny przegląd i modernizację. Drewniane wagony towarowe Gbs, bo o nich mowa, już za kilka tygodni pojawią się na szlakach regionu jako wagony rowerowe. Dokąd będę kursować?
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Tylko w 2022 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zamontują około 700 stojaków rowerowych, m. in. dzięki inwestycjom współfinansowanym z projektów unijnych. Na kolejowej mapie Polski jest już ponad 15 000 stojaków na 1780 stacjach i przystankach oraz przy około 400 dworcach. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspólnie z zarządcą dworców zapewniają dogodne łączenie podróży rowerem i pociągiem.
Koleje Dolnośląskie: Pierwsze w Polsce wagony rowerowe wyruszają w trasę z Wrocławia
Pierwsze w kraju wagony rowerowe ruszyły w swoją inauguracyjną trasę z Wrocławia do Świdnicy przez Sobótkę w sobotę, 2 lipca. Dzięki nim pasażerowie będą mieli więcej miejsca podczas podróży, a same rowery zostaną przewiezione w bezpieczny sposób. Przez wakacje żółte wagony będą kursować w weekendy, kiedy rowerzyści potrzebują ich najbardziej.
Pierwsze w Polsce wagony rowerowe ruszyły w swoją inauguracyjną trasę i z miejsca podbiły serca rowerzystów. W wakacje specjalne wagony kursować będą w weekendy na linii 285 z Wrocławia do Świdnicy i Sobótki.
Wronki. Pasażer Polregio kupił bilet, do pociągu wejść nie zdołał. "Zostałem na peronie"
- Ja tu pana z tym rowerem nie wpuszczę! - powiedziała kierowniczka pociągu Polregio do pasażera, który miał w ręku bilet na przejazd z jednośladem. Pan Bernard został na peronie, nie wiedząc - jak opisał - czy zdoła wydostać się z wielkopolskich Wronek. Nic również nie wskórał, dzwoniąc na infolinię publicznej spółki. Polregio przeprosiło podróżnego i wszczęło wewnętrzne procedury wyjaśniające.
Dlaczego przewóz rowerów jest tak trudny dla kolei?
Przewóz rowerów koleją, szczególnie w sezonie wakacyjnym, budzi dużo emocji. O tym, dlaczego tak jest pisze w komentarzu dla "Rynku Kolejowego" dr Michał Beim.
PKP Intercity jak co roku dołącza do działań w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. W ramach promocji ekologicznych środków transportu przygotowano ofertę specjalnie dla podróżujących z rowerami. Od 16 do 22 września br. za przewóz roweru w pociągu PKP Intercity podróżni zapłacą symboliczną złotówkę.
– Rower może świetnie współpracować i zwiększać atrakcyjność oraz zasięg kolei. Może, ale nie musi. Temat ten, mimo że od lat jest wałkowany, wydaje się nie do rozwiązania. Tymczasem sprawa jest dość prosta i oczywista – pisze w felietonie Piotr Rachwalski, były prezes Kolei Dolnośląskich, a obecnie szef PKS Słupsk.
Połączenie roweru i pociągu, dwóch najbardziej ekologicznych środków transportu, wydaje się idealne, a transport oparty na obu tych pojazdach – najszybszym sposobem na osiągnięcie zeroemisyjności i dostępności. Jednak gdy chcemy przewozić rowery w szczycie przewozowym, pojawiają się konflikty, a emocje rosną…
Rower w pociągu regionalnym: nie zawsze zło konieczne
Co przewoźnik, to obyczaj. Zarówno zasady, jak i praktyka przewozu rowerów w pociągach poszczególnych przewoźników regionalnych i aglomeracyjnych bardzo różnią się od siebie. Część przewoźników wprowadza rozwiązania zachęcające do przewozu rowerów. Inni – wręcz przeciwnie - pisze Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum