Choć rozmowy dotyczące podwyżki wynagrodzeń pracowników PKP Polskie Linie Kolejowe trwają od kilku tygodni, to dotychczas nie osiągnięto porozumienia.
Podczas spotkania przedstawicieli zarządu spółki ze związkami zawodowymi, które odbyło się w środę 11 maja 2022 r. strony zgodziły się co do zasadności wdrożenia podwyżek, odrzucając jednocześnie pomysł jednorazowej premii wypłaconej za maj tego roku.
Na początku czerwca odbędą się kolejne rozmowy przedstawicieli zarządu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe a stroną społeczną ws. podwyżek dla pracowników zarządcy infrastruktury.
Podczas ostatniego spotkanie, które odbyło się 11 maja 2022 r. strony zgodnie ustaliły, że podwyżka zostanie wdrożona od 1 lipca 2022 (wypłata do 10 sierpnia). Związki zawodowe podtrzymały swoje żądania z marca dotyczące podwyżki w wysokości 750 zł do wynagrodzenia zasadniczego. W trakcie rozmów Zarząd PLK zaproponował kwotę ok. 433 zł podwyżki do wynagrodzenia zasadniczego średnio na pracownika.
Co zawiera protokół ustaleń dotyczący podwyżek w PLK?
Jak już informowaliśmy, 2 czerwca podpisano protokół ustaleń dotyczący wdrożenia od 1 lipca podwyżek dla pracowników PKP Polskie Linie Kolejowe. Co dokładnie zawiera podpisany dokument?
Pierwszy punkt protokołu informuje o wdrożeniu podwyżki wynagrodzeń od 1 lipca 2022 r., dla pracowników wynagradzanych wg ZUZP, w kwocie średnio 520 zł w wynagrodzeniu zasadniczym, co statystycznie średnio na jednego pracownika w Spółce wraz z pochodnymi da kwotę 817 zł.
To gigantyczna podwyżka jak na państwową kolejową spółkę, która żyje z dotacji od podatników. W PKP Intercity w rzeczywistości nawet połowy tego nie dali. Tylko, że tam w odróżnieniu od PLK główni związkowcy (ci od dawna w wieku emerytalnym) zadowalają się wywalczeniem coraz to lepszych posad dla swoich krewnych i bliskich znajomych, a prezesowi taki wariant odpowiada bo wychodzi to i tak taniej ale moralnie gorzej.
Podwyżki na polskiej kolei. To najwyższa kwota w historii
Od 1 lipca 2022 (wypłata do 10 sierpnia) 38 tysięcy pracowników PKP PLK otrzyma podwyżkę w kwocie średnio 520 zł do wynagrodzenia zasadniczego (z pochodnymi kwoto około 817 zł brutto).
Uzgodniona podwyżka jest najwyższą w historii PLK i jak zaznacza Solidarność, prawdopodobnie jedną z najwyższych w spółkach kolejowych.
14 tys. pracowników przejdzie dodatkowe szkolenia z bezpieczeństwa ruchu kolejowego
Około 14 tys. pracowników PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu kolejowego będzie doskonaliło kwalifikacje. Od lipca bieżącego roku do marca 2023 roku dyżurni ruchu, nastawniczowie i zwrotniczy przejdą dodatkowe warsztaty z zakresu przygotowania drogi przebiegu dla pociągów. To kolejne działanie zarządcy infrastruktury na rzecz podnoszenia poziomu bezpieczeństwa.
Szkoda, że ofermy z peelki nie potrafią pozyskać środków zewnętrznych na cele szkoleniowe. Chodzi oczywiście o fundusze unijne na szkolenia, które są wciskane wszystkim podmiotom gospodarczym. Jednakże PLK nie potrafi ich zaabsorbować bo ma chmarę gamoni dyrektorów, którzy zarabiają przesadnie dużo jak na swoje "osiągnięcia".
A tak PLK zrobi to ze środków finansowych własnych a właściwie ze środków podatników - dorzucimy się wszyscy do tych odfajkowywanych szkoleń.
Jak się dowiedzieliśmy, zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe podjął decyzje o przyznaniu dodatkowej nagrody. Pracownicy spółki otrzymają 800 zł brutto. Wypłata nagrody nastąpi wraz z wypłatą wynagrodzenia za sierpień 2023 r.
Jak tłumaczy zarząd PKP PLK, nagroda to wyraz wdzięczności za codzienny trud wkładany w rzetelne wykonywanie obowiązków służbowych.
Redakcja „Kolejowego Portalu”, a także posłowie Sejmowej Komisji Infrastruktury, otrzymali apel od pracowników PKP PLK, którzy zwracają uwagę na złe warunki w spółce, takie jak braki kadrowe czy opóźnienia w inwestycjach.
To jakiś absurd. Poczuli „pismo nosem” to zaczynają wysyłać donosy na samych siebie bo kto jak nie chmara zbędnych naczelników i dyrektorów jest winna opóźnień w inwestycjach.
Braki kadrowe? To zakrawa na kpinę. Chętnych do pracy w PLK nie brakuje tylko zasiedziali rekruterzy z klapkami na oczach przebierają w kandydatach jak w ulęgałkach zapominając o tym, że czasy inne i bezrobocie mniejsze. Nikt nie będzie wam dawał dowodów wdzięczności za zatrudnienie. Poza tym naczelnicy poszczególnych komórek organizacyjnych chcą zatrudniać ale tylko znajomych swoich znajomych. Dobierają sobie do współpracy personel jak dawniej szlachta kawalera swojej córce. Najlepiej żeby był piękny i młody i bogaty (z pełną kopertą w ręku). A z drugiej strony panna ma być z posagiem, najlepiej ze wsi bo mieszczanin jeśli nie awansuje to odejdzie do innej pracy tam gdzie nie ma tak wielu rodzinek i kolesi i innych kumotrów. Ogólnie personel tzw. biurowy tkwi w sosie własnym i nie pozwala na wpuszczenie do środka (oprócz młodych z dwiema lewymi rękoma) świeżego powietrza w postaci kandydata o dobrych kwalifikacjach. Bo i po co żeby okazał się lepszy i wygryzł niejednego zasiedziałego naczalnika. Sami możecie się przekonać wysyłając swoje cv w odpowiedzi na zamieszczane oferty pracy w PLK.
Może tym razem powiew zbliżających się zmian chociaż trochę ruszy beton. I nie chodzi tu o zmianę starych na młodych ale o zmianę z oferm na ludzi o dobrych kwalifikacjach, którzy nie boją się prezentować swojego zdania. Oferm łamiących kark przed półgłówkami z kierownictwa jest na ewidencji w PLK przesadna ilość.
Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe podjął uchwałę w sprawie wprowadzenia zmiany do „Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1”. To pokłosie posiedzenia Zespołu Zadaniowego ds. Monitorowania Poziomu Bezpieczeństwa Sektora Kolejowego w Polsce.
Czy ktoś z Was, Szanowni, może wyjaśnić iluminację, która rozjaśniła i tak już niewątpliwie światłością, umysły zespołu pod wezwaniem promieniejące, za sprawą której, obowiązek pytania o powód postoju miałby ograniczyć ilość przejazdów obok czerwonego?
Mój mały rozumek bowiem, zwyczajnie nie ogarnia, jak da się pytać o coś, czego się nie dostrzega?
Cieszcie się, Szanowni, że nie jestem maszynistą.
Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” przekazała do Centrali PKP Polskie Linie Kolejowe stanowisko w sprawie wprowadzenia zmian w Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1. Związek zaapelował o rewizję wprowadzonych zmian.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum