PKP Intercity odebrało już 60 nowych wagonów na 200 km/h! Wiemy na jakich pociągach pojadą wagony FPS-u
PKP Intercity odebrało 60 nowych wagonów od poznańskiego producenta H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. Łącznie do narodowego przewoźnika trafi 81 pojazdów wyprodukowanych przez zakład ze stolicy wielkopolski. Kontrakt o wartości blisko 700 mln złotych jest częścią największego w historii spółki programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”.
60 wagonów - z jednej strony wreszcie sukces, współpraca pomiędzy Intercity a FPS określana jako harmonijna, a drugiej strony nikt nie wspomina o opóźnieniu w dostawie, a co ważniejsze o tym, że w tym czasie odstawiono więcej wagonów na 200 km/h. Bilans wychodzi nadal na minus, a co więcej w najbliższych dwóch latach będzie tylko gorzej.
Nowych wagonów będzie 81, a odstawionych ponad 100 (145Ac, Z1A/Z1B, 152A/154A).
Nawet jeżeli ruszy coś w materii napraw tych wagonów to efekty będą w okolicach 2024 roku.
Jeżeli chcesz znać moje zdanie, to zapowiada się kolejny przetarg wiszący miesiącami.
Nie można zapomnieć, co miało być źródłem finansowania zakupu - KPO, na które jak wiemy nasi rządzący wypieli 4 litery, bo ich honor i ambicje są ważniejsze, niż dobro przemysłu, które potrzebuje tych pieniędzy do odbicia się po okresie Covidu.
Natomiast co do specyfikacji, to jest dostępna na stronie Intercity - o żadnych przedziałach nie ma mowy, WARSU jako takiego też nie będzie - jedynie automaty z przekąskami.
JA mam wrażenie, że Intercity jest zapatrzone na składy jakie Skoda dostarczyła dla DB, można poszukać w np. na YT jak wyglądają.
Na początku września z Czech do Warszawy na Olszynkę Grochowską przyjadą cztery wyprodukowane przez CZ LOKO lokomotywy Effishunter 300 dla PKP Intercity, które w Polsce będą miały oznaczenie SM60.
DarekP, czyli twoim zdaniem PKP IC jest zapatrzone w pociągi... Regio. Biorąc pod uwagę podzielność pasażerów, powinni zamówić część wagonów z przedziałami, a część bez. Wyniki ankiety wagon przedziałowy czy bezprzedziałowy były bardzo wyrównane - prawie 50 na 50. Dobrze, że przynajmniej "normalne" (jednopoziomowe standardu UIC-Z) modernizowane wagony są przedziałowe i bez (najnowsze od Cegielskiego), a nie jak w DB same stodoły. To, że ten przetarg podzieli losy przetargu dot. automatów vendingowych to prawie oczywiste.
A Ty widziałeś piętrusa z przedziałami, albo jakikolwiek nowy EZT?
To ma być skład wysokopojemny, a niestety aranżacja bezprzedziałowa daje wysoką pojemność.
Wiem, że przestrzeń otwartą też można częściowo zamykać tworząc bardziej przyjazne mniejsze przedziały, ale w Polsce nie ma tradycji zaspokajania potrzeb klientów. Według ankiet pasażerowie są zachwyceni bezprzedziałami w składach zespolonych, a do takich też trzeba by zaliczyć push-pulle.
Taka rzeczywistość. Dla miłośników przedziałów zostają składy wagonowe EIC i IC, w których nadal będą wagony przedziałowe. Co ciekawe w segmencie IC w 1 klasie masz gwarantowany przedział, w EIC pół na pół.
O TLK nie wspominam, bo to gatunek ginący.
DarekP, dobrze, że chociaż nowe/modernizowane "zwykłe" wagony są bezprzedziałowe i przedziałowe. Co do mniejszych przedziałach w układzie bezprzedziałowym, to są w członie 4 i 3 w Dartach takie mniejsze strefy i jedna 1 klasy we Flircie (człon 1).
Generalnie wejścia do składu w środku wagonu sprzyjają tworzeniu mniejszych przedziałów. Do ruchu dalekobieżnego w pełni otwarta przestrzeń nie jest potrzebna, więc w EZT są drzwi przedsionkowe, drzwi pomiędzy wagonami i powinno być znośnie dla wszystkich. W przypadku wagonów piętrowych można zrobić na prawdę ciekawe rzeczy, ale to trzeba dobrze popracować nad projektem przed przetargiem. Intercity nie słynie jednak z takiego procesu opracowywania wnętrz. Próżno szukać makiet przyszłych pociągów, na bazie których zbiera się wnioski. Przewoźnik jest obdarzony supermocami i sam wie lepiej, co chcą pasażerowie, dlatego potem wychodzą takie gnioty, jak nowe wagony FPS. A jakie piękne wizualizacje były przed przetargiem, a potem skończyło się na salach operacyjnych i rurkach z szybami, jak w starych Jelczach miejskich.
Poznaliśmy specyfikację przetargu na dzierżawę spalinowych lub hybrydowych zespołów trakcyjnych. PKP Intercity oczekuje pojazdów wyprodukowanych po 2015 r.
No i teraz zagadka - jaki tabor pod to pasuje?
SKPL zostało wyeliminowane jednym ruchem, na placu pozostały Linki przechodzące z rąk do rąk, a ostatnio mocno przytulane przez Polregio, SA134, ale szczerze mówiąc na trasę Kraków-Kudowa. czy Jelenia Góra to takie składy to będzie mordęga, a nie podróż.
Szczerze mówiąc nie wiem, co myśleć o tym przetargu, na pewno coś jest dogadane, bo w ciemno by takiego strzału nie było.
Wkrótce PKP Intercity ogłosi przetarg na 300 nowoczesnych wagonów
Już za moment będziemy ogłaszać przetarg na 300 wagonów z prawem opcji na kolejnych 150. Będą to nowoczesne pojazdy projektowane w inny sposób niż dotychczas, które zapewnią wysoki standard podróży– powiedział Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity podczas pierwszego dnia Forum Ekonomicznego w Karpaczu.
16 września br. PKP Intercity odebrało 2 z 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT, wyprodukowanych w siedleckiej fabryce Stadler Polska. Zgodnie z umową wszystkie składy mają trafić do parku taborowego przewoźnika w III kwartale 2023 roku. Nowoczesne pojazdy dostarczane w ramach zamówienia o wartości ponad miliarda złotych są częścią największego w historii spółki programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”.
Czemu PKP Intercity ogłosiło przetarg na 20 lokomotyw bez prawa opcji?
Na początku sierpnia PKP Intercity ogłosiło postępowanie na dostawę 20 nowych jednosystemowych lokomotyw elektrycznych wraz ze świadczeniem usług utrzymania. Choć jeszcze w maju przewoźnik ogłosił RFI ws. 46 takich pojazdów, to nie zdecydowano się na opcję i ewentualną możliwość zakupu w przyszłości kolejnych elektrowozów. Dlaczego?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum