Czas pracy maszynistów - co z kontrowersyjnym projektem ustawy?
W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów znów pojawił się projekt ustawy o czasie pracy maszynistów. Nowe przypisy, w których szczególnie jeden kluczowy aspekt budzi ogromne kontrowersje w branży, miałyby zostać przygotowane w tym półroczu. Wciąż jednak nie odniesiono się do uwag złożonych w konsultacjach ponad rok temu.
Minister Infrastruktury przygotował projekt ustawy dotyczącej czasu pracy maszynistów. Dokument trafił już do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Przedstawione w projekcie propozycje mają na celu przede wszystkim ograniczenie, aż do wyeliminowania zagrożeń występujących w ruchu kolejowym.
Maszyniści w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów
Jakie będą zasady egzaminowania kandydatów na maszynistów, jak w praktyce będą wyglądały egzaminy na licencję i pierwsze świadectwo maszynisty prowadzone przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, jakie możliwości mają symulatory w Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów. To tylko niektóre z tematów poruszanych w trakcie spotkania Prezesa UTK z przedstawicielami Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce.
Rząd szykuje duże zmiany w przepisach. 160 km/h bez drugiego maszynisty
Aż trzy rozporządzenia z zakresu kolejnictwa mają przejść w najbliższym czasie spore zmiany. Rząd chce zmienić zarówno część zasad dotyczących prowadzenia ruchu, jak i przepisy dotyczące maszynistów. Jest szansa, że pociągi pojadą szybciej i będą rzadziej się spóźniać.
PKP Intercity: 160 km/h przy jednoosobowej obsadzie to mniejsza liczba opóźnień
Zdaniem PKP Intercity likwidacja obowiązku dwuosobowej obsady maszynistów dla pociągów jeżdżących powyżej 130 km/h to bardzo dobra zmiana, która radykalnie zmniejszy liczbę opóźnień z winy przewoźnika. Takie rozwiązanie przewoźnik postulował od lat.
Coraz więcej maszynistek w PKP Intercity. Przewoźnik zatrudnia ponad 1600 maszynistów
O prowadzeniu pociągu marzy niejeden miłośnik kolei. Praca maszynisty to wymagający, ale pasjonujący zawód. Jego zadaniem jest bezpieczne dowiezienie pasażerów do stacji docelowej. 16 września obchodzony jest Europejski Dzień Maszynisty Kolejowego. Przy tej okazji warto przypomnieć najważniejsze informacje o tej profesji.
Rusza Krajowy Rejestr Maszynistów i Prowadzących Pojazdy Kolejowe
Ośrodki szkolenia, przewoźnicy, zarządcy infrastruktury, podmioty wydające prawa kierowania oraz ośrodki medycyny pracy do 3 stycznia 2023 r. powinny przekazać wszystkie niezbędne dane do Krajowego Rejestru Maszynistów i Prowadzących Pojazdy Kolejowe. Forma przekazania danych została określona w Komunikacie Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego z 24 czerwca 2022 r.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 30 listopada 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań zdrowotnych, badań lekarskich i psychologicznych oraz oceny zdolności fizycznej i psychicznej osób ubiegających się o świadectwo maszynisty albo o zachowanie jego ważności.
W niektórych podsektorach transportu obowiązuje już użycie angielskiego, zinstytucjonalizowanego jednolitego języka. Teraz może przyjść kolej na kolej. Parlament Europejski przyjął plan działania na rzecz rozszerzenia transportu kolejowego - angielski stanie się językiem roboczym maszynistów pociągów w całej Europie. Dzięki temu jednolity europejski obszar kolejowy będzie bliższy urzeczywistnieniu, ale przed nami jeszcze długa droga.
ProKolej: Czy ustawa o czasie pracy maszynistów ma jakiś cel?
Branża kolejowa nie pozostawia suchej nitki na odrodzonym projekcie ustawy o czasie pracy maszynistów. Jak pisze Fundacja ProKolej, treść i uzasadnienie ustawy są sprzeczne same ze sobą i z deklarowanymi celami, jakie miałoby przynieść nowe prawo.
ZNPK: projekt ustawy o czasie pracy maszynistów stanowi zagrożenie dla transportu kolejowego w Polsce
Eksperci Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych nie mają złudzeń – projekt ustawy o czasie pracy maszynistów stanowi zagrożenie dla transportu kolejowego w Polsce. Zaproponowane przez Ministerstwo Infrastruktury regulacje stawiają tysiące pracowników branży pod ścianą – niższe wynagrodzenia lub przejście na kontrakt B2B. Wzrost liczby samozatrudnionych to z kolei straty dla sektora finansów publicznych nawet do 500 mln zł rocznie.
ZNPK o ustawie o czasie pracy maszynistów: Niższe zarobki, kontrakt B2B, dziura w ZUS
Eksperci Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych nie mają złudzeń – projekt ustawy o czasie pracy maszynistów stanowi zagrożenie dla transportu kolejowego w Polsce. Zaproponowane przez Ministerstwo Infrastruktury regulacje stawiają tysiące pracowników branży pod ścianą – niższe wynagrodzenia lub przejście na kontrakt B2B. Wzrost liczby samozatrudnionych to z kolei straty dla sektora finansów publicznych nawet do 500 mln zł rocznie.
Cyfrowa zmiana na kolei, czyli rejestr maszynistów i prowadzących pojazdy kolejowe
System Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów działa już praktycznie pełną parą. W nowoczesnym CEMM odbywają się egzaminy na licencję maszynisty, a niebawem rozpoczną się egzaminy na świadectwo maszynisty. Choć najbardziej rozpoznawalnym elementem tej kolejowej rewolucji cyfrowej są innowacyjne symulatory, to jednak kluczową rolę w jej przebiegu odgrywa KREMiPPK, czyli Krajowy Rejestr Maszynistów i Prowadzących Pojazdy Kolejowe.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum