PLK dla krótszych podróży Centralną Magistralą Kolejową
Kolejne prace przygotują CMK do prędkości powyżej 200 km/h, czyli będą warunki do krótszych podróży koleją m.in. na trasie z Warszawy w stronę Krakowa, Katowic, Wrocławia. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na prace torowe. Inwestycja za blisko 270 mln zł netto finansowana jest ze środków własnych i budżetowych.
Jeszcze kilka dni potrwają prace inwestycyjne w rejonie Idzikowic. PKP PLK prowadzą tam roboty na jednej z łącznic wykorzystywanej na co dzień przez pociągi PKP IC. Te kursują aktualnie nieco naokoło – przez Radzice.
Zbliżają się trzy dekady od momentu rozpoczęcia modernizacji Centralnej Magistrali Kolejowej. Wkrótce pociągi mają po niej pomknąć z prędkością 250 km/h. O tym, jakie nowinki techniczne zastosowano, na jakie skrócenie czasu przejazdu można liczyć i jakie prace trzeba jeszcze wykonać opowiada „Rynkowi Kolejowemu” ekspert Piotr Malepszak, który odpowiadał m.in. za dostosowanie infrastruktury do startu pociągów Pendolino.
Nie wiadomo czy w przyszłym roku Pendolino rozpędzi się do 250 km/h. Są opóźnienia w realizacji projektu
PKP Polskie Linie Kolejowe na Centralnej Magistrali Kolejowej prowadzą przebudowę mostów i wiaduktów, tak aby pod względem infrastrukturalnym przygotować linię do prędkości 250 km/h. Początkowo zakładano, że pierwsze pociągi rozpędzą się do 250 km/h pod koniec 2023 roku, jednak sprawy nieco się skomplikowały. Jak informuje Wiceminister Infrastruktury Andrzej Bittel, na przeszkodzie stanęły działki o nieuregulowanym stanie prawnym.
PLK: Są problemy z własnością gruntów na CMK. To opóźnia podniesienie prędkości do 250 km/h
– Wiele działek znajdujących się na terenie CMK ma charakter kolejowy, leżą na nich tory, lecz grunty nie należą ani do PKP S.A. ani do PKP PLK. Nie można ustalić formalnych właścicieli tych działek, co powoduje problemy ze zgłaszaniem robót budowlanych i pewne opóźnienia przy realizacji – wyjaśnia przyczyny opóźnienia wdrożenia prędkości 250 km/h Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK.
Wymiana uszkodzonych rozjazdów na CMK nie nastąpi szybko.
Wciąż nie wiadomo, jakie były przyczyny wykolejenia, do którego doszło ponad miesiąc temu na Centralnej Magistrali Kolejowej. Tymczasem przywrócenie pełnej funkcjonalności linii może potrwać kilka miesięcy.
Szybka kolej łapie poślizg. Kiedy pociągi na CMK pojadą z prędkością 250 km/h?
Zgodnie z zapowiedziami spółki PKP Polskie Linie Kolejowe sprzed czterech lat, pod koniec tego roku na prowadzącej z Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia linii CMK miała zostać podniesiona prędkość. Zamiast do 200 km/h pociągi rozpędzałyby się do 250 km/h. To pozwoliłoby skrócić czas przejazdu z Warszawy do Krakowa i Katowic do niecałych dwóch godzin. Zapowiadanego terminu nie uda się dotrzymać.
Pod koniec 2025 r. na CMK pojedziemy z prędkością do 250 km/h
Na Centralnej Magistrali Kolejowej trwają nieustannie prace, dzięki którym pociągi będą mogły jeździć z prędkością powyżej 200 km/h. Zanim do tego dojdzie, zarządca infrastruktury na około rok obniży prędkość maksymalną do 160 km/h.
PLK obniży prędkość na CMK do 160 km/h na przynajmniej rok
Nie w grudniu 2024, ale rok później pierwsze pociągi pojadą w Polsce z prędkością ponad 200 km/h. Jak się okazuje, najpierw jednak trzeba będzie… zwolnić do 160 km/h.
Od niedzieli 5 listopada pociągi wagonowe PKP Intercity po raz pierwszy miały pojechać z prędkością 200 km/h, dostępną dotąd dla Pendolino. Niestety, z powodu problemów technicznych na razie się to nie udało, w związku z czym powstają kilkuminutowe opóźnienia pociągów Warszawa – Kraków.
Jeden obieg wagonowy jest trasowany na 200 km/h, na czele - czeski Vectron. Bardzo mnie ujmuje polityka Intercity, zamiast kupować swoje, wynajmuje Vectrony od kogo się da - PKP Cargo, CargoUnit teraz coraz więcej od Czechów, którzy też te maszyny de-facto wynajmują.
W 2024 roku dojdzie do czasowego spowolnienia pociągów Pendolino na Centralnej Magistrali Kolejowej. Z uwagi na wymianę urządzeń ETCS przez część roku będziemy po linii kursować z prędkością 160 km/h.
"Inwestycyjny cel numer jeden mojej pracy parlamentarnej na rzecz powiatu rawskiego to wybudowanie przystanku na Centralnej Magistrali Kolejowej" – oznajmił Dariusz Klimczak z Polskiego Stronnictwa Ludowego, gdy cztery lata temu debiutował jako poseł. Czy teraz jako minister infrastruktury doprowadzi do wybudowania na magistrali stacji pasażerskiej Biała Rawska?
Od marca wolniej po Centralnej Magistrali Kolejowej
Wraz z wprowadzeniem rocznego rozkładu jazdy na sezon 2025/2026, najszybsze pociągi na Centralnej Magistrali Kolejowej będą mogły poruszać się z prędkością do 250 km/h. Zanim jednak to będzie możliwe, PKP Polskie Linie Kolejowe muszą zaktualizować obecny system ETCS z poziomu 1 na poziom ETCS 2. Prace te spowodują tymczasowe zmniejszenie prędkości z 200 km/h do 160 km/h.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sukcesywnie przygotowują Centralną Magistralę Kolejową do prędkości 250 km/h. Inwestycje pozwolą skrócić czas podróży koleją m.in. na trasie z Warszawy w stronę Krakowa, Katowic i Wrocławia. Wartość modernizacji CMK realizowanej ze środków budżetowych oraz unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) wynosi ok. 1,8 mld zł.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum