Wysłany: 26-09-2022, 15:07 Kryzys energetyczny uderza w kolej
Najważniejsze organizacje branży kolejowej zwróciły się do ministra infrastruktury z prośbą o interwencję w sprawie szokowego wzrostu cen energii dla przewoźników. – Bez interwencji i pomocy rządu grożą nam w niektórych przypadkach już drugie albo i trzecie podwyżki cen biletów – mówi Adrian Furgalski, przewodniczący Railway Business Forum.
Walka o niższe ceny energii. Być albo nie być dla kolei
Branży kolejowej coraz bardziej zagląda w oczy widmo kryzysu spowodowanego wysokimi cenami energii. Wciąż są szanse na niższe rachunki dla przewoźników - walczy o to Ministerstwo Infrastruktury. Branża budowlana i produkcyjna raczej nie mogą liczyć na zniżki.
Drogi prąd dla kolei. Zapłacą pasażerowie i samorządy?
Kolejarze nie mogą liczyć na ograniczenie wzrostu cen energii elektrycznej. Przygotowana przez rząd ustawa nie obejmie bowiem większości kolejowych przewoźników pasażerskich. – To niezrozumiała i szkodliwa decyzja – mówi Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Prąd dla przewoźników kolejowych jednak będzie tańszy!
Wszystko wskazuje na to, że koszty energii elektrycznej dla regionalnych przewoźników kolejowych jednak nie wzrosną. Po apelach branży Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmieniło zdanie w tej sprawie. „Dzięki wprowadzanej ustawie prąd dla przewoźników kolejowych będzie tańszy” – napisało biuro prasowe resortu.
Małopolska: Rządowa pomoc jest konieczna dla ustabilizowania oferty kolei
Z punktu widzenia przewozów pasażerskich koleją, ceny energii elektrycznej stanowią niewątpliwie jeden z głównych kosztów świadczenia usług przewozowych. – Z tego też względu obserwowany od kilku miesięcy wzrost cen energii elektrycznej znacząco utrudnia oszacowanie kosztów świadczenia usług przewozowych przez operatorów kolejowych w przyszłym rozkładzie jazdy – napisała rzeczniczka małopolskiego urzędu marszałkowskiego.
Rząd rozpoczął pre-konsultacje programu pomocy przedsiębiorcom energochłonnym. Wsparcie ma być dostępne dla firm ponoszących szczególnie wysokie koszty gwałtownego wzrostu cen energii. Niestety, w myśl projektu nie mogliby z niego korzystać przewoźnicy kolejowi, co jest poważnym błędem i powinno zostać naprawione jak najszybciej – alarmują organizacje branżowe.
Ministerstwo Klimatu jednoznacznie: Tańszy prąd dla przewoźników pasażerskich
Ministerstwo Klimatu i Środowiska w wyjaśnieniu przekazanym Rynkowi Kolejowemu jednoznacznie stwierdza, że maksymalne ceny energii elektrycznej wprowadzone ustawą z 27 października będą dotyczyły regionalnych, kolejowych przewoźników pasażerskich.
Pasażerowie i budżet zrzucą się na drogą energię do pociągów
Nie milkną echa podwyżki cen biletów PKP Intercity. Przewoźnik tłumaczył że nie ma wyjścia, bo za energię płaci ponad dwa razy więcej niż w ubiegłym roku. Jak się okazuje, mogło być znacznie gorzej, bo ceny energii w zeszłym roku szalały. Ale mogło być też lepiej.
Patkowski: Nie ma zgody KE na zamrożone ceny energii dla PKP Intercity
PKP Intercity nie mieści się w kryteriach pomocowych wydanych przez Komisję Europejską, dlatego rząd nie mógł zamrozić cen energii elektrycznej dla tego przewoźnika - poinformował podczas wtorkowego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury wiceminister finansów Piotr Patkowski.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum