Łódzki tunel średnicowy: Wykonawca wciąż w kłopotach. Jakie będzie opóźnienie?
Łódzkiemu tunelowi średnicowemu zagrażają kolejne poślizgi. PKP PLK negocjuje z wykonawcą, który popadł w poważne trudności finansowe, zmianę harmonogramu. Na razie ponowne uruchomienie tarczy TBM wiercącej kluczowy odcinek dwutorowy przesunięto z września na październik.
Kiedy powstanie tunel pod Łodzią? Budowa przeciągnie się przynajmniej do 2024 r.
Budowa podziemnego przejazdu dla pociągów, która miała się skończyć dziewięć miesięcy temu, przeciągnie się przynajmniej do 2024 r.
To jedna z najważniejszych i najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce. Po rozszerzeniu w 2021 r. kontraktu o realizację trzeciej podziemnej stacji (Łódź Koziny) jego wartość wzrosła do prawie 1,8 mld zł. Z budową, która według pierwotnej umowy powinna się skończyć w grudniu 2021 r., znowu są jednak kłopoty.
Tunel KDP w Łodzi coraz bliżej. Spółka CPK z kompletem decyzji lokalizacyjnych
Tunel Kolei Dużych Prędkości w Łodzi jest gotowy do przygotowania do budowy. Spółka CPK uzyskała dla tego przedsięwzięcia ostatnią z trzech decyzji lokalizacyjnych. Teraz czas na kolejny krok – uzyskanie pozwolenia na budowę i rozpoczęcie prac budowlanych.
Drążą tunele w Łodzi. Zagrożone dziesiątki kamienic
Łódź to miasto m.in. rozpadających się zabytkowych kamienic, które najwyraźniej łatwiej jest zburzyć niż uratować. Pod aglomeracją aktualnie trwa budowa kolejowych tuneli. Katastrofalny stan nieremontowanych przez lata budynków mieszkalnych powoduje, że wiele z nich może nie przetrwać inwestycji. Dla mieszkańców, z którym rozmawiał dziennikarz "Interwencji" to dramat.
Pod Łodzią Faustyna i Katarzyna przygotowują nowe kolejowe połączenia
Podziemne kolejowe połączenie Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Żabieniec zapewni podróże ze stolicy województwa we wszystkich kierunkach. Sprawniejsza będzie komunikacja w aglomeracji. Tarcze Faustyna i Katarzyna wykonują tunele jedno i dwutorowe między przystankami Polesie i Koziny. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. o wartości ponad 1,8 mld zł netto jest współfinansowana z POIiŚ.
Centralny Port Komunikacyjny ogłosił drugi z przetargów budowlanych na budowę w Łodzi ponad 4-kilometrowego tunelu Kolei Dużych Prędkości, który będzie częścią linii Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław. Prace mają ruszyć w tym roku na zachód od stacji Łódź Fabryczna.
TBM Faustyna przeszła już przez przystanek Koziny i wkrótce ruszy dalej, pod aleją Włókniarzy, w stronę Łodzi Żabieniec. Budowane są dwa pozostałe przystanki – Łódź Śródmieście i Łódź Polesie oraz tunele wylotowe w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieniec.
Budowa tunelu średnicowego jest kontynuacją budowy stacji Łódź Fabryczna, która ze stacji końcowej stanie się przelotową. Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec).
Łódzki tunel średnicowy: PLK negocjuje z wykonawcą, tarcza wciąż stoi
Większa tarcza TBM wiercąca tunel średnicowy w Łodzi wciąż nie została uruchomiona. Trwają negocjacje między inwestorem a wykonawcą w sprawie kwoty, której przekazanie umożliwi wznowienie drążenia – wynika z informacji przekazanych przez łódzkiego posła KO i wiceprezydenta Łodzi. Zdaniem PKP PLK roszczenia nie są uzasadnione, a trwające wzmacnianie kamienic ma zapobiec ich zawaleniu się.
Mimo problemów finansowych drążenie tuneli w Łodzi trwa
Niedawno dostawca prądu na budowę łódzkiego tunelu średnicowego poinformował o dużym zadłużeniu wykonawcy robót. Potencjalną konsekwencją niespłacania zobowiązań może być nawet pozbawienie go dostępu do energii, co sparaliżowałoby tę ważną inwestycję. Na razie do tego jednak nie doszło, a PBDiM zapewnia o kontynuacji prac.
PKP PLK kontynuują drążenie tunelu w kierunku stacji Łódź Żabieniec
TBM Faustyna kontynuuje drążenie jednotorowego tunelu w kierunku stacji Łódź Żabieniec pod al. Włókniarzy. Wszystkie parametry pracy TBM są zachowane. Obecnie maszyna przechodzi pod kanalizacją deszczową, w okolicach której doszło do przebicia hydraulicznego, co było przyczyną wydobywania się mieszanki, wykorzystywanej przez tarczę TBM do drążenia tunelu, na torowisko tramwajowe. Substancja nie jest szkodliwa dla ludzi ani środowiska.
Do 17 sierpnia można składać oferty w ponownym przetargu na budowę komór startowych łódzkiego tunelu kolei dużych prędkości. Spółka CPK oczekuje wybudowania komory w centrum miasta w ciągu 13 miesięcy. Drugi obiekt, zlokalizowany w mniej wymagającym terenie, ma być gotowy w ciągu niecałego roku.
Łódzki tunel średnicowy: Większa tarcza wznowi pracę 15 sierpnia
Na placu budowy łódzkiego tunelu średnicowego rozwiązano dużą część problemów, które wcześniej wstrzymywały postęp inwestycji. Wybrano technologię wzmacniania fundamentów kamienic i rozpoczęto jej stosowanie. Inwestor i wykonawca osiągnęli częściowe porozumienie w sprawie waloryzacji. Wkrótce nastąpi ponowne uruchomienie większej tarczy i rozpoczęcie kolejnego etapu budowy przystanku Łódź Centrum – wynika z informacji przekazywanych przez PKP PLK i łódzki Urząd Miasta.
Po wykonaniu wzmocnień terenu w rejonie ul. Mielczarskiego duża maszyna TBM kontynuuje drążenie tunelu kolejowego w Łodzi. Wykonawca inwestycji uzgadnia z miastem warunki dla dalszej realizacji robót, w tym lokalizacje tzw. szachtów. Podziemne połączenie Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Żabieniec zapewni podróże ze stolicy województwa we wszystkich kierunkach. Sprawniejsza będzie komunikacja w aglomeracji. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 1,8 mld zł netto jest współfinansowana z POIiŚ.
Budowa tunelu średnicowego w Łodzi z waloryzacją i większym wsparciem finansowym
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły ponad 80 mln zł na waloryzacje i wypłatę kosztów ogólnych związanych z budową podziemnego połączenia kolejowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Zwaloryzowana wartość kontraktu zapewnia kontynuację inwestycji. Zabezpieczone zostały środki na wzmocnienia gruntów pod kamienicami. Inwestycja za ponad 1,8 mld zł netto wspófinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Drugi tunel na trasie Łódź Fabryczna – Kaliska/Żabieniec
Mniejsza maszyna TBM, znana jako Faustyna, osiągnęła kolejny etap w budowie podziemnego połączenia kolejowego w Łodzi, wykonując drugi z czterech jednotorowych tuneli na trasie Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Ta inwestycja o wartości ponad 1,8 mld złotych netto, współfinansowana przez Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, jest kluczowa dla rozwoju komunikacji kolejowej w aglomeracji łódzkiej.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum