Listopad kolejnym miesiącem rekordowych wyników w przewozach pasażerskich
W listopadzie 2022 r. z oferty przewoźników kolejowych skorzystało 31,4 mln osób – o 6,3 mln więcej w porównaniu do listopada 2021 r. i o 2 mln więcej w porównaniu do przedpandemicznego listopada 2019 r. W listopadzie koleją przewieziono 20,9 mln ton ładunków – o 0,5 mln ton mniej niż rok wcześniej.
Ze względu na: długość linii kolejowych, liczbę ludności oraz potencjał turystyczny i gospodarczy - powinno ich być dwukrotnie więcej, około 650 - 700 mln rocznie.
Bazując na danych sprzed pandemii z 2019 roku (rok 2022 jest jeszcze statystycznie nie opracowany) statystyczny Polak odbywa 8,8 podróży koleją rocznie – jest to jeden z najgorszych wyników w skali europejskiej - na 15. analizowanych europejskich krajów (patrz obrazek) Polska plasuje się na 3. miejscu od końca, m.in. za Łotwą, Węgrami, Słowacją, Czechami, Austrią czy Szwecją.
W 2022 r. koleją podróżowało ponad 342,2 mln osób. Była to rekordowa liczba, o 6,3 mln wyższa nawet w porównaniu do 2019 r. Możemy tym samym mówić o powrocie przewozów pasażerskich do trendu wzrostowego sprzed wybuchu pandemii.
Blisko 30 mln osób podróżowało pociągami w styczniu 2023 r.
Początek roku 2023 w przewozach kolejowych okazał się bardzo optymistyczny – pociągami podróżowało ponad 29,6 mln osób, co w zestawieniu rok do roku oznacza wzrost o 8,2 mln (+38,3%) pasażerów. To najlepszy miesięczny wynik w przewozach pasażerskich od stycznia 2012 r.
– Rekordowe wyniki w 2022 r. to rezultat konsekwentnie realizowanej przez nas polityki transportowej: inwestycji na liniach kolejowych, modernizacji i zakupu taboru – szczyci się minister Andrzej Adamczyk. Liczba pasażerów wciąż jest jednak mniejsza niż w 2000 r., choć był to czas masowych cięć połączeń i dramatycznego niedoinwestowania kolei.
W lutym pociągami 17 licencjonowanych przewoźników pasażerskich podróżowało łącznie ponad 27,3 mln osób. W porównaniu z tym samym miesiącem rok wcześniej to o 6,1 mln pasażerów więcej (+28,5%). Zrealizowano pracę przewozową na poziomie prawie 1,8 mld pasażerokilometrów, co oznacza o 0,4 mld pasażerokilometrów więcej (+33%) w zestawieniu rok do roku. Nieznaczny wzrost odnotowano również w wartościach pracy eksploatacyjnej, która wyniosła 14,8 mln pociągokilometrów w lutym 2023 r. – więcej o 0,4 mln (+2,9%) niż rok wcześniej. Średnia odległość jaką pasażer kolei pokonał w ubiegłym miesiącu to 64,9 km – o 2,2 km więcej (+3,5%) niż w lutym 2022 r.
No na pewno podwyżka cen na bilety, na pociągi nie zachęcała wielu ludzi do podróżowania koleją.
Teraz już z powrotem powrócili do poprzednich cen biletów, bo było niezadowolenie podróżujących i prawidłowo.
Nie dość, że niektóre składy pociągów w całej Polsce się nadal opóźniają i podróżni muszą czekać dłużej na przyjazd składów pociągów, to jeszcze do tego droższe ceny biletów. To nie zachęca wielu ludzi do kolei.
Dlaczego w Niemczech, na kolei wprowadzono jeden, tańszy bilet dla podróżujących, w związku z trudną sytuacją energetyczną, a także w związku z innymi surowcami, z inflacją ( bo niestety, jak rząd niemiecki zrezygnował z rosyjskich surowców dla pretekstu wojny ukraińskiej, a które to surowce rosyjskie były tańsze, ilościowo, a teraz kupuje droższe surowce
( np. gaz norweski, tak jak i Polska kupuje ten gaz ), to miało to wpływ na niedobrą sytuację i na ceny energii.
No to, żeby rząd niemiecki uratował sytuację i złagodził niezadowolenie społeczeństwa, wprowadził tańsze podróże niemieckimi pociągami i było, jest dobre rozwiązanie.
Dlaczego w Polsce tak nie można zrobić, aby jak najczęściej zachęcać ludzi do kolei, żeby często ludzie, jak tylko mogą, rezygnowali z samochodów spalinowych i przesiadali się na pociągi?
To jest śmieszne, żeby najpierw podnieść na polskiej kolei ceny biletów, żeby zaraz z powrotem ceny te obniżyć.
W marcu 2023 r. pociągami podróżowało 31,1 mln pasażerów
Marzec to dotychczas najlepszy miesiąc w 2023 r., w przewozach pasażerskich. Z usług kolei skorzystało ponad 31,1 mln osób. Ogółem w I kwartale 2023 r. z usług kolei skorzystało ponad 88 mln osób.
W maju 2023 r. pociągami podróżowało 32,3 mln pasażerów
Pociąg jako środek transportu na bliższe i dalsze podróże wybrało ponad 32,3 mln osób – to o 1,9 mln więcej (+6,3%) niż w maju 2022 r. Na przestrzeni ostatnich 10 lat wyższą miesięczną liczbę pasażerów kolei (32,8 mln) odnotowano jedynie w październiku 2022 r.
Ponad 9 podróży koleją rocznie – średnia dla mieszkańców Polski
W 2022 roku z usług kolei skorzystało 342,2 mln osób – najwięcej w tym stuleciu. Średnio w ciągu całego roku statystyczny mieszkaniec Polski podróżował koleją przynajmniej 9,1 razy. To niemal 3 podróże więcej niż w2021 r. w którym wskaźnik wykorzystania kolei wyniósł 6,4. W podziale na województwa pociągiem najczęściej podróżowali mieszkańcy Pomorza, Mazowsza i Dolnego Śląska. Wskaźnik wykorzystania kolei w Polsce nadal jest poniżej średniej europejskiej co pokazuje duży potencjał do rozwoju przewozów pasażerskich w naszym kraju.
Ponad 48 mln pasażerów Polregio w I półroczu 2023 r.
Pasażerowie coraz chętniej korzystają z usług Polregio – potwierdzają to najnowsze dane Urzędu Transportu Kolejowego za pierwsze sześć miesięcy bieżącego roku. Spółka nie tylko utrzymała pozycję lidera przewozów pasażerskich, ale także zwiększyła swoją przewagę nad pozostałymi przewoźnikami.
Ponad 31 mln pasażerów przewieziono koleją w lipcu 2023 r.
W lipcu tego roku koleją przewieziono ponad 31,3 mln osób, co oznacza wzrost o prawie 2,7% w zestawieniu rok do roku. To zarazem najwyższa liczba pasażerów kolei odnotowana w lipcu w statystykach Urzędu Transportu Kolejowego w ostatnim dziesięcioleciu.
W sierpniu 2023 r. z usług kolei skorzystało 31,1 mln osób – to o prawie 0,3 mln więcej (+0,8%) niż rok wcześniej. Zrealizowana praca przewozowa wyniosła 2,7 mld pasażerokilometrów i była o prawie 0,1 mld pasażerokilometrów wyższa (+1,9%) niż w sierpniu 2022 r. Wykonano pracę eksploatacyjną na poziomie 16,8 mln pociągokilometrów, co jest wartością wyższą o 0,4 mln (+2,7%) niż rok wcześniej.
W sierpniu 2023 mieliśmy do czynienia z kontynuacją lipcowych trendów. Kolej pasażerska wciąż zyskuje pasażerów, choć dynamika wzrostu spada, a przewozy były niższe niż w lipcu. Odwrotnie w kolei towarowej - spadki są coraz mniejsze; to może oznaczać stabilizację rynku.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum