Rzeszów: Zbliża się początek budowy przystanku kolejowego przy lotnisku
W tym półroczu ma rozpocząć się budowa przystanku kolejowego przy podrzeszowskim lotnisku w Jasionce, gdzie zakończy się nowa linia mająca dowozić pasażerów z Dworca Głównego. PKP PLK zapewniają, że rzeszowianie zyskają możliwość szybkiego i wygodnego dojazdu na samolot. Wobec dotychczasowych doświadczeń zasadnym wydaje się natomiast pytanie, jak wielu odlatujących skorzysta z tego rozwiązania.
Podkarpacie to matecznik PiS. W tamtym kierunku rząd rzuca workami pieniędzy.
Dziwię się, że nikt nie chce nagłośnić tego wyrzucania pieniędzy w błoto i galopu w stronę finansowej przepaści.
Zewsząd wiadomo, że kolej tylko do lotniska (nieprzelotowa) jest bez sensu. Przykładem Lublin a właściwie Świdnik.
Pieniądze pochodzą z projektu dofinansowanego z UE obejmującego cały projekt PKA, nie wiem zatem co matecznik ma tu do rzeczy, to raz.
Dwa, że w przypadku projektów aglomeracyjnych wykonanie dojazdu do lotniska było dodatkowo punktowane, więc to niekoniecznie inicjatywa województwa.
A trzy, to władze w UM wyraźnie podkreślają, że lotnisko jest tu celem pobocznym, bo wokół lotniska jest duża strefa przemysłowa i tak na prawdę o tych pracowników chodzi, by ich przerzucić na pociąg.
Do lotniska w Jasionce ma dojeżdżać kolej aglomeracyjna. PKP PLK S.A. realizują inwestycję w ramach projektu wartego 300 mln zł netto.
W 14 minut mają dojechać pociągi z centrum Rzeszowa na lotnisko w Jasionce po zakończeniu inwestycji, realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach projektu „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA”.
Szybka kolej lepiej połączy stolicę Podkarpacia z regionem i z lotniskiem
14 nowych przystanków i bezpośrednie, szybkie połączenie kolejowe z centrum Rzeszowa do lotniska zyskają w tym roku mieszkańcy Podkarpacia. Zwiększą się możliwości podróży aglomeracyjnych. Postępują prace PKP Polskich Linii kolejowych S.A. przy realizacji inwestycji w ramach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. Projekt PLK SA za ponad 334 mln zł netto jest współfinansowany z POIiŚ.
Od 1 października planowane jest uruchomienie pociągów na nowej linii kolejowej 626 z Rzeszowa Gł. do Jasionki Lotnisko. 24 pociągi kursujące na tej linii będą się zatrzymywać na nowym przystanku Głogów Małopolski Południowy.
Podróżni oprócz możliwości szybkiego dojazdu do lotniska (18 minut), będą mieć dogodne połączenia do firm zlokalizowanych w Strefie Ekonomicznej i wokół lotniska.
_________________ Tu stacja Katowice (...), proszę zachować ostrożność przy wjeździe pociągu w peron.
Pociągi na rzeszowskie lotnisko Jasionka nie dowiozą na wszystkie odloty
1 października ruszą pociągi z Rzeszowa Głównego do stacji zlokalizowanej przy rzeszowskim lotnisku Jasionka. Od samego początku połączenie będzie trapić bolączka wszystkich innych samorządów, które za wielkie pieniądze zafundowały sobie kolej na niewielkie lotniska. Chodzi o niedostosowanie kolejowego rozkładu jazdy do rozkładu lotów.
Ciekawostka tej kolejki na lotnisko jest taka, że trzeba wziąć pod uwagę kilka spraw:
- projekt PKA objął linię na lotnisko, bo jednym z kryteriów oceny projektów do dofinansowania unijnego, była obsługa lotniska
- w ramach realizacji dorzucono sieć trakcyjną, co jest zmianą na plus,
- w okolicy linii na lotnisko jest duża strefa ekonomiczna, która moim zdaniem stanowi większy zasobnik ludzi, którzy mogą skorzystać z tej kolejki, niż ci, którzy przylatują samolotami
- samo PKA jest nadal na etapie rozwoju, więc nawet marna oferta na starcie nie oznacza, że stopniowo nie będzie rozwijana, paradoksalnie sprzymierzeńcem PKA są korki w mieście, a te już się zaczęły, wraz z rozpoczęciem roku szkolnego; przed nami jeszcze powrót studentów.
PKP PLK oficjalnie zainaugurowała nową linię kolejową, prowadzącą do lotniska w Jasionce. Podobnie jak inne połączenia do lotnisk regionalnych, połączenie trapią te same błędy - niskie prognozy przewozowe w stosunku do ogromnych poniesionych nakładów i brak możliwości dopasowania połączeń kolejowych do rozkładu lotów.
Wczoraj z ciekawości przejechałem się na lotnisko pociągiem. Mam kilka spostrzeżeń.
Pierwsza rzecz, to zakup biletu. Przystanku Jasionka Lotnisko nie było w aplikacji Polregio ani w Koleo. Przystanek dostępny był w aplikacji SkyCash, ale za chiny ludowe nie można było kupić biletu do tego przystanku. Nie próbowałem wchodzić do kas, bo w środku tłumy.
W większości jak nie wszystkie odjeżdżają z dworca głównego z peronu 3 i toru 8.
Konduktor mi powiedział, że bilet kupię u niego i mam wsiadać do pociągu.
W pociągu na przejażdżkę było sporo ciekawych jak i ja, rodziny z dziećmi, starsze małżeństwa, trochę młodzieży.
Na przystanku Głogów Małopolski kilka osób wysiadło.
Peron na Jasionce ładny, z zegarami, rozkładem jazdy, tu wszystko było przygotowane.
W pociągu zapowiedź po polsku i angielsku, z tym, że jak już się przygotowuje zapowiedź dla innostańca, to wypadałoby, aby końcowa stacja była powiedziana jako Jasionka Airport, tak żeby ten innostraniec zrozumiał. W Warszawie potrafią powiedzieć Warszawa Zachodnia / Warszawa West Station.
Ani w jedną, ani w drugą stronę nie zapłaciłem za bilet, bo konduktor nie chodził nawet sprawdzać biletów.
W drodze powrotnej planowałem wysiąść na przystanku Rzeszów Staromieście, ale ósemka odjeżdża z przystanku Warszawska / Borowa dwie minuty po przyjeździe pociągu, tak więc nie zdążyłbym. I tu się nasuwa kwestia, czy ZTM nie domyśla się, że tu przy przystanku kolejowym pasowałoby umieścić jednak przystanek autobusowy?
Wysiadłem przy Zachodnim i tu też kwestia umieszczenia przystanku niedaleko. NIe znam się na sprawach budowlanych, ale taki przystanek idealnie pasowałby pod wiaduktem kolejowym. Na pewno by to zwiększyło atrakcyjność tego przystanku dla mieszkańców Baranówki czy ogólnie zachodnich osiedli, skąd można dojechać łatwo autobusem na ten fragment Wyzwolenia.
I teraz na temat przyszłego rozkładu jazdy.
Oglądałem relację z przejazdu dla ważnych i prasy.
Pan marszałek mówił, że rozkład będzie skorygowany, dopasowany do rozkładu lotów i do pracy firm.
A potem była wypowiedź zastępcy dyrektora z PKP. Ten pan już rozwiał wątpliwości. Od 12 listopada będzie dodatkowa para pociągów wieczorem.
Rozkład jazdy jest gotowy i dostępny na 6 tygodni przed obowiązywaniem, tak więc już wiadomo jaki będzie. I zmiana dotyczy minut dosłownie. Odjazd z Jasionki po północy nadal kwadrans i nadal nie ma szans na to, żeby się dostać do centrum pociągiem z ostatniego rejsu z Warszawy.
Mijanka w Zaczerniu jest sobie i tyle. Nadal pociągi zatrzymują się na wschodnim peronie.
Mam nadzieję, że coś się zmieni w rozkładzie na rok 2023/2024. Ale mam złudne nadzieje....niedasizm i tyle.
Na FB na jednym z portali napisałem, że należy wprowadzić obowiązek dla urzędników z Urzędu Marszałkowskiego podróży na lotnisko wyłącznie pociągiem. Nie ważne, że odlot o 5:45. Ma jechać dzień wcześniej. Może wtedy trochę pomyślą, że inwestycje są dla ludzi, a nie tylko dla splendoru i wydania kasy z funduszy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum