PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od ponad dekady, przy wsparciu finansowym z funduszy unijnych, modernizują infrastrukturę kolejową w Polsce. W tym czasie zamontowanych zostało tysiące kilometrów nowych torów, po których pociągi jeżdżą z wyższą prędkością. Setki nowych wiaduktów zapewniają bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Dziesiątki stacji i przystanków kolejowych wyposażonych zostało w udogodnienia dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Nie zatrzymujemy się – realizujemy i planujemy kolejne, wielkie inwestycje. Zobacz, jak zmienia się kolej w Polsce!
_________________ Tylko człowiek wolny się buntuje,
niewolnicy są posłuszni.
Kilka miesięcy temu dwumiesięcznik „Z Biegiem Szyn” opublikował zestawienie potrzeb modernizacyjnych, przygotowane na podstawie danych z 23 zakładów linii kolejowych oraz ośmiu regionalnych ekspozytur Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym PKP PLK SA. Analizy zebranych danych podjęła się Fundacja ProKolej. Materiał zaprezentowany po raz pierwszy podczas Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego wskazuje, że nawet na zmodernizowanej części sieci kolejowej brakuje infrastruktury punktowej. Na sporządzonej przez fundację mapie pokazano stacje kolejowe, które funkcjonowały jeszcze kilka lub kilkanaście lat temu, ale zostały zlikwidowane, pozbawione części torów lub zdegradowane do roli najprostszych posterunków. Na liniach jednotorowych konsekwencją jest eliminacja możliwości mijania się pociągów, a na liniach dwutorowych blokada takich operacji jak przepuszczanie szybszych składów oraz rozpoczynanie i kończenie kursów.
Doskonale widać naciski zwiącholi. Np. zachód i pn.- zach.: Rzepin, Czerwieńsk, Zbąszynek, Szczecin Dąbie, Szczecinek, Chojnice - wszystko ważne węzły kolejowe, co najważniejsze, z zapleczem technicznym - LCS-ów нет.
A gdzie mają być? W Gorzowie Wlkp. i Zielonej Górze, gdzie kupa biurwy, która od lat zapiera się ręcyma i nogami, żeby nie połączyć zakładu w jedną całość. W Gnieźnie ( ), Szczecinie Podjuchach (Dąbie, Port Centralny orają, czy jak?).
Kuź...a, niech ogłoszą te wybory, bo plk-owa dobra zmiana jest już tak "zmęczona" rządzeniem, że odp...ala jej na całego.
Ja z kolei zwróciłem na zasięg (planowany) np. LCS Wrocław, który ma odpowiadać za linie w okolicach Grabowna Wielkiego. To w Oleśnicy nie ma LCSu? Jakieś dziwne kombinacje planują.
Linia 25: Tor wyremontowany, ale pociągi jadą... 50 km/h
Choć jeden z torów linii 25 między Ćmielowem a Sandomierzem jest już ukończony, pociągi rozwijają na nim o ponad połowę niższą prędkość, niż to technicznie możliwe. Powodem jest konieczność zachowania bezpieczeństwa podczas prac realizowanych na drugim torze – tłumaczy PKP PLK. Zarządca infrastruktury dodaje, że nie wszystkie prace zakończą się w obecnym rocznym rozkładzie jazdy.
Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?
Po akcesji Polski do Unii Europejskiej doszło do przełomowego przyspieszenia inwestycji infrastrukturalnych - w pierwszej kolejności w transporcie drogowym, a w późniejszym czasie również w odniesieniu do transportu kolejowego. Krajowy Program Kolejowy o wartości 77 mld zł jest największym programem inwestycyjnym w historii branży. Czy jego realizacja przynosi oczekiwane efekty i przebiega w sposób korzystny w relacji koszt-jakość?
Miliardy złotych na modernizację torów. Tak zmieni się kolejowa Polska do 2030 r.
Rząd przyjmie w wakacje nowy, wart 80 mld zł program modernizacji torów do 2030 r.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe powoli kończy realizację Krajowego Programu Kolejowego na lata 2016–2023. Z wartego 79 mld zł planu inwestycji wydano jak dotąd 64 mld zł. W tym czasie długość linii dostosowanych do prędkości 160 km/h wzrosła z 2811 km do 3750 km.
Bezsensowny remont torów? "Ze spółki PKP PLK zrobiono dojną krowę"
Szyny i podkłady pozwalające rozpędzić się do 200 km/h są wymieniane na nowe, przystosowane do takiej samej prędkości.
Chodzi o remont południowego odcinka Centralnej Magistrali Kolejowej od miejscowości Góra Włodowska w stronę Zawiercia. Sensowność prac na tym 16-kilometrowym fragmencie podważa m.in. Piotr Malepszak, były szef biura dróg kolejowych w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe, a później m.in. prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny.
"Nie ma prawa zapaść decyzja o likwidacji jakiejkolwiek mijanki czy zdegradowaniu stacji do roli przystanku" – mówi magazynowi "Z Biegiem Szyn" prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel.
22 września Walne Zgromadzenie PKP Polskie Linie Kolejowe zatwierdziło „Strategię PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. do 2030 roku wraz z ukierunkowaniem na dalsze lata”. Biuro prasowe PLK podkreśla, że jest to pierwszy dokument o tak kompleksowym charakterze od momentu powstania spółki w 2001 r.
11 czerwca 2023 roku, wraz z letnią korektą rozkładu jazdy pociągów, zarządca infrastruktury – PKP PLK – wdrożył prędkość rozkładową 160 km/h dla pociągów pasażerskich na linii nr 8 między Warszawą a Radomiem. Tego samego dnia prędkość ta została podniesiona na kolejnym odcinku linii nr 1 między Częstochową a Zawierciem. Tym samym długość odcinków linii kolejowych w Polsce z prędkością drogową 160 km/h przekroczyła 2000 kilometrów.
Miliardy na kolej poszły w las. A pieniędzy na modernizacje wciąż nie ma
Brakuje pieniędzy na modernizacje głównych linii kolejowych, na których można wozić tysiące pasażerów dobowo, a forsowane są pomysły wydania miliardowych kwot dla wożenia kilkuset.
Zarządca infrastruktury podsumował wydatki poniesione na poprawę jakości infrastruktury prowadzącej do przejść granicznych z Ukrainą. Od 24 lutego zeszłego roku do końca 2023 r. na ten cel ma zostać wydatkowane przeszło 200 mln zł. Prace objęły także szerokotorowe odcinki graniczne.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum