Metro w Krakowie. Jego budowa pochłonie co najmniej 10 mln zł.
W poniedziałek władze Karkowa popiszą umowę na przygotowanie studium wykonalności metra. Połowę kosztów poniesie miasto, drugą dołoży Unia Europejska.
Najkorzystniejsza oferta na metro dla Krakowa opiewa na kwotę 9 mln 471 tys. zł. – pisze onet.pl. Władze miasta w poniedziałek podpiszą umowę na studium wykonalności tej inwestycji.
Małgorzata Wassermann proponuje mieszkańcom Krakowa metro i kolej aglomeracyjną
Małgorzata Wassermann, kandydatka Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Krakowa, wskazuje, że dla miasta niezbędne jest zapewnienie bezkolizyjnej komunikacji szynowej. – To czas na działania, a nie obiecywanie. Zostało stracone kilka lat, trzeba przystąpić do budowy metra – mówi Małgorzata Wassermann.
Wybory w Krakowie. M. Wassermann: Należy natychmiast przyspieszyć prace nad metrem.
Zamykamy nasz cykl ankiet wyborczych do kandydatów na urząd prezydenta Krakowa, zamieszczając odpowiedzi Małgorzaty Wassermann, która startuje z ramienia partii Prawo i Sprawiedliwość. – Transport indywidualny i zbiorowy muszą harmonijnie współgrać i się uzupełniać. Brakowało tego typu myślenia do tej pory – czas to zmienić – wskazuje Małgorzata Wassermann i przekonuje, że Krakowa nie stać na brak metra.
Kraków: Projektanci metra spotkają się z konserwatorem zabytków
Opracowanie studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie potrwa dłużej. W związku z negatywną opinią Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków, odnośnie do lokalizacji proponowanych stacji w centrum Krakowa, firma ILF Consulting Engineers Polska wystąpiła z końcem listopada 2019 r. z pisemnym wyjaśnieniem do wskazanych przez konserwatora zastrzeżeń. W przyszłym tygodniu przedstawiciele wykonawcy studium spotkają się w tej sprawie z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.
Kraków z niecierpliwością czeka na powstanie Studium wykonalności dla bezkolizyjnego transportu w tym metra. Wśród proponowanych rozwiązań jest budowa podziemnej linii tramwajowej. Dokument powstaje na zlecenie miasta – informuje Gazeta Krakowska.
W Krakowie zaprezentowano najważniejsze założenia „Studium wykonalności szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego”. Pierwsza linia premetra połączyć ma Wzgórza Krzesławickie z okolicą ul. Jasnogórskiej w Bronowicach. Odcinek ten będzie liczył prawie 22 km, 32 stacji, dwa tunele oraz 1,5-km estakadę.
Pięć linii i 139 stacji – tak jeszcze kilka lat temu przedstawiały się plany budowy krakowskiego metra. Za inwestycją opowiedziała się ponad połowa mieszkańców miasta. Budowa kolei podziemnej nie dojdzie jednak do skutku. Dlaczego Magistrat postawił na premetro i czym będzie się ono różniło od tradycyjnego metra, które z powodzeniem funkcjonuje w stolicy?
Metro czy premetro? Wiceprezydent Krakowa: „Ostateczna decyzja przed nami”
Tunel dla metra różni się od tunelu dla premetra średnicą około 1,5 metra, więc nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wybudować tunel o parametrach do poprowadzenia metra. – O tym, czy będzie ostatecznie w tym tunelu jeździł tramwaj czy metro, zdecydujemy wtedy, kiedy powstanie pełnowymiarowy tunel, który będzie w stanie pomieścić zarówno metro, jak i tramwaj – zapowiada Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa.
Kraków pracuje nad dokumentacją środowiskową dla I etapu premetra, obejmującego około 10-kilometrową trasę od Domu Handlowego Wanda do Piastowskiego. W 2024 r. ma ruszyć przetarg na projekt. Jednocześnie miasto skorygowało założenia przyszłego tunelu, by nie zamykać sobie drogi do realizacji pełnoprawnego metra.
Metro w Krakowie. W planach 6 km linii i koszt 3 mld zł
Budowa metra w Krakowie miałaby zacząć się od środkowej część pierwszej linii wschód–zachód o długości ok. 6 km i szacunkowym koszcie 3 mld zł. O tym, że jest to wysoce prawdopodobna inwestycja, zaświadcza sam prezydent Krakowa, który planuje zdynamizować działania miasta w tej sprawie.
Na ostatniej sesji rady miasta władze Krakowa – przy akompaniamencie radnych – ogłosiły plan budowy metra. Inwestycja miałaby się zacząć od centralnego odcinka na trasie planowanego wcześniej premetra – czyli tunelu tramwajowego o szerszej skrajni umożliwiającej wprowadzenie metra. Koszt 6-kilometrowego odcinka szacowany jest na 6 mld zł, a całej 26-kilometrowej linii – na 13 mld zł.
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski powołał radę naukowo-techniczną ds. budowy metra. W jej skład weszło 17 specjalistów z całej Polski. Rada ma m.in. opiniować decyzje dotyczące planowania i budowy metra w stolicy Małopolski, a także tworzyć opracowania i ekspertyzy istotne dla budowy metra.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum