Polregio rozstrzygnęło przetarg na 200 ezt. Pesa, Newag, Stadler, FPS z propozycją umowy
Polregio zaprosi do podpisania umowy ramowej na dostawę 200 ezt wszystkich biorących udział w postępowaniu wykonawców, tj. FPS, Pesę, Newag i Stadlera. Najkorzystniejszą ofertę złożył FPS.
Nowy tabor dla POLREGIO. Nawet 200 nowych pociągów w trzy lata, dzięki podpisanym umowom ramowym
Polregio podpisało dziś umowy ramowe z czterema producentami taboru na dostawę do 200 składów elektrycznych. FPS H. Cegielski, Pesa Bydgoszcz S.A., Newag S.A. oraz Stadler Polska mają dostarczyć w ciągu trzech najbliższych lat nowoczesne, funkcjonalne pociągi z wifi i klimatyzacją.
Polregio wnioskuje o ponad 3 mld zł na zakup nowego taboru
Polregio złożyło 10 wniosków o współfinansowanie zakup łącznie 98 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Wartość projektów, złożonych do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), wynosi ponad 3 mld zł netto.
Wciąż są szanse na wielką wymianę taboru Polregio?
Polregio może otrzymać łącznie blisko 1,29 mld zł w związku ze zwiększeniem kwoty wsparcia do 41 proc. po rewizji KPO – poinformował przewoźnik w piątek. Dodał, że brak decyzji w sprawie wydłużenia czasu dostarczenia o co najmniej 2 lata może zaprzepaścić szanse na dostawę jednostek.
W połowie czerwca informowaliśmy, że Centrum Unijnych Projektów Transportowych zwiększyło przydział funduszy w ramach Krajowego Planu Odbudowy dla wszystkich 10 projektów złożonych przez Polregio. Niestety, dotychczas przewoźnik nie podpisał żadnych umów na dofinansowanie. W związku z rewizją KPO, Polregio może otrzymać łącznie blisko 1,29 mld zł.
Ktoś tu źle liczy, ale mnie wychodzi nieco inaczej.
Polregio zgłosiło projekty na łączą kwotę 3 879 mln zł i oczekiwało dofinansowania na poziomie 2 632 mln, a więc zakładali, że będą musieli dołożyć 1 247 mln.
Po obecnej korekcie mają dostać 1 333 mln, a do planowanego wkładu będzie im brakować właśnie 1 299 mln.
Oni zakładali dofinansowanie na poziomie 68%, a dostali z tego połowę, czyli 34% dofinansowania
Co ciekawe, gdyby Polregio zrezygnowało ze wszystkich swoich projektów, a kwota dofinansowania pozostała na tym samym poziomie, to projekty, które uzyskały częściowe dofinansowanie na poziomie połowy potrzeb oraz projekty rezerwowe osiągnęłyby prawie 57% dofinansowanie, czyli 84% wnioskowanych kwot.
KPO odjeżdża Polregio. Jaki plan na zakup nowych pociągów?
Polregio wciąż nie podpisało umów na zakup nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z dofinansowaniem z KPO. Wiceprezes przewoźnika, Wojciech Dinges przyznaje, że wykorzystanie ponad 730 mln złotych z Krajowego Planu Odbudowy bardzo się oddala. Sprawdzamy, jaki plan na wyjście z tej sytuacji ma przewoźnik.
Polregio nie będzie w stanie wykorzystać większości dofinansowania na zakup nowego taboru pozyskanego z KPO ze względu na brak środków własnych. Pieniądze się jednak nie zmarnują i trafią do innych przewoźników.
Największy pasażerski przewoźnik kolejowy potrzebuje w najbliższych kilku latach wiele miliardów złotych na niezbędne zakupy nowego taboru. Ale do tej pory nie bardzo wiadomo, jakie by miały być źródła pozyskania tych ogromnych pieniędzy, bo Polregio własnych środków na pewno mieć nie będzie.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum