Spółka CPK na dniach wybierze preferowany przebieg linii kolejowej z Sieradza do Poznania. Oznacza to, że w fazie projektowania będzie już cały szybki „igrek”.
Szybka kolej z Warszawy do Lwowa? Spółka CPK ma plan. Powstanie studium wykonalności. Projekt w optymistycznym scenariuszu byłby realizowany w kolejnej dekadzie.
CPK w tym roku rozpocznie pierwszą budowę pod KDP. Czy spółka utrzymuje tempo?
Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko lotnisko. Lwią częścią projektu są Koleje Dużych Prędkości. Wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie to zacznie się dziać, czyli w Polsce zacznie się budowa sieci KDP z prawdziwego zdarzenia.
Szybsza podróż między czterema miastami. "Jesteśmy zdeterminowani, żeby ten projekt poprowadzić"
Jesteśmy zdeterminowani, by poprowadzić projekt Kolei Dużych Prędkości, tak zwany "Y", czyli trasę łączącą Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań - powiedział w poniedziałek poseł Koalicji Obywatelskiej Maciej Lasek w radiu TOK FM. - Powinien być wykonany kompleksowy audyt projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego - dodał.
Kolej dużych prędkości powinna być elementem całego systemu kolejowego, a nie wydzieloną z niego enklawą. Ważniejszy od prędkości maksymalnej osiąganej przez tabor (w przedziale między 250 a 350 km/h) będzie czas przejazdu, który z punktu widzenia podróżnego jest głównym wyznacznikiem efektywności. Należy też inwestować w sprawdzone pojazdy zamiast opracowywania prototypów specjalnie na potrzeby polskiej KDP – to najważniejsze wnioski z debaty zorganizowanej przez Polską Izbę Kolei.
Nie należy tworzyć sztucznej alternatywy między budową kolei dużych prędkości a dalszym rozwijaniem przewozów regionalnych i aglomeracyjnych. Wszystkie trzy sektory, zasilające się nawzajem, są potrzebne w spójnym systemie transportowym – uznali uczestnicy debaty na Kongresie Rozwoju Transportu. Jak uznali, nowe linie należy też projektować z rezerwą umożliwiającą przyszłe podnoszenie prędkości.
Kolej dużych prędkości w Polsce. Wiadomo, kiedy przetarg na tunel pod Łodzią
Przetarg na budowę tunelu dużych prędkości pod Łodzią, który ma być pierwszym elementem trasy dużych prędkości z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia, zostanie ogłoszony w ciągu tygodnia, poinformował wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek.
Najszybsze pociągi z Warszawy do Poznania po “Linii Y” pojadą w godzinę i 40 minut z jednym zatrzymaniem, w Łodzi, a więc o 40 minut szybciej niż obecną trasą przez Konin. Wiceminister Infrastruktury Piotr Malepszak wskazuje, że będzie to możliwe tylko przy prędkości co najmniej 300 km/h. Na “Igreku” pojawią się też wolniejsze pociągi, zatrzymujące się częściej, np. w Kaliszu, korzystające z obecnych stacji, a więc również z Poznania Głównego, choć wicemarszałek woj. Wielkopolskiego Wojciech Jankowiak stwierdził inaczej.
Malepszak o KDP w Polsce. Pociągi pojadą szybciej niż w Niemczech
Najszybsze połączenia na odcinkach z największą liczbą podróżnych i nieco wolniejsze pociągi obsługujące mniejsze miejscowości – tak wyglądać ma polski system kolei dużych prędkości. Model ten ma być zastosowany już w przypadku pierwszej linii tzw. "Y". Część kursów ma zatrzymywać się np. w Sieradzu czy Kaliszu, a część – jak najszybciej docierać do stacji docelowych.
Kolej Dużych Prędkości z Berlina do Poznania? "Strona niemiecka nie jest zainteresowana"
Wspólny korytarz Kolei Dużych Prędkości, który połączy Berlin z Poznaniem, a dalej z Łodzią i Warszawą, na razie nie powstanie. Jak mówi wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak strona niemiecka nie jest zainteresowana tym tematem, ani tym, aby budować cokolwiek od Berlina w kierunku ich wschodniej granicy - dodał.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum