10 lat po rekordzie prędkości Pendolino. Kiedy pasażerowie pojadą 250 km/h?
Mija dekada od pobicia rekordu prędkości na polskich torach. Prędkość 293 km/h rozwinął podczas prób homologacyjnych jeden z zespołów ED250. Choć udało się homologować polskie Pendolino do prędkości 250 km/h, do dziś brakuje infrastruktury, na której pojazdy mogłyby na co dzień wykorzystywać te możliwości.
Mówili, że Polacy już czekają. Wielka inwestycja upadła z hukiem
Obiecywali, że jak fala rozleją się po Polsce, lecz zniknęły niczym morskie bałwany, zanim wsiadł do nich ktokolwiek. Mowa o nowoczesnych, szybkich pociągach - marzeniu PKP z końca lat 90. Byliśmy blisko, by taką kolej mieć już wtedy, ale śmiałe wizje obróciły się w kompromitację. O Fali czy Pendolino musieliśmy zapomnieć. Zostały lokomotywy stojące bezczynnie pod płotem.
W grudniu mija 10 lat, odkąd zaczęły w Polsce kursować składy Pendolino. Wprowadziły na tory nową jakość podróży i duży komfort korzystania z kolei. PKP Intercity zaprasza do skorzystania z urodzinowej promocji na przejazdy pociągami EIP.
Dzięki nim poczuliśmy się jak Zachód. Pociągi Pendolino przewiozły już 39 mln pasażerów w Polsce
Pendolino to pierwsze pociągi na polskich torach, które przypominały futurystyczne koleje z Francji czy Hiszpanii. Składy te pojawiły się u nas równo 10 lat temu. Od tego czasu przejechały ok. 70 mln kilometrów i przewiozły ponad 39 mln pasażerów. Dzięki Pendolino udało się przełamać mentalną barierę nad Wisłą, że Polska nie może mieć nowoczesnych i szybkich kolei.
Pendolino ma 10 lat! Jak minęła dekada służby w PKP Intercity?
Pendolino od samego początku budziło ogromne emocje: dyskutowano o zasadności zakupu, braku wychylnego pudła, ogromnych karach za brak biletu i ich cenach. Dziś trochę nam już spowszedniało, ale odmieniło kolej i same PKP Intercity.
Pendolino PKP Intercity. Największy sukces polskiej kolei?
10 lat temu pierwsze składy Pendolino PKP Intercity przewiozły pasażerów. Początki nie były łatwe, ale teraz większość komentatorów mówi o sukcesie. Co ciekawe nie wspominają o osiąganych prędkościach czy czasach przejazdu, a kolosalnej zmianie wizerunkowej i początku odnowy kolei.
10 lat Pendolino - czyli jak obecna władza świętuje nie swoje zasługi
Pewnie nie wszyscy wiedzą, bo nawet wśród pracowników IC jest cicho na ten temat, że 14 grudnia 2024 r. w Gdańsku w Europejskim Centrum Solidarności odbyła się impreza z okazji 10 lat Pendolino.
Specjalny pociąg zawiózł specjalnych gości z Warszawy do Gdańska, a potem luksusowe autobusy przewiozły balowiczów do ECS (jakieś 500 m od dworca).
Może i jest powód do świętowania, jednak z małym ale...
Na balu większość zaproszonych i obecnych gości nie miała nic wspólnego z wdrażaniem Pendolino w 2014 roku i trochę wcześniej do ruchu, a i przez kolejne lata nie było ich nawet w Spółce. I nie chodzi tylko o tych nowych dyrektorków z roku 2024 i całego desantu ŁKA, ale i o innych osobach, łącznie z zarządem.
Bo, na ten przykład Prezes Malinowski. Do stycznia 2014 był w zarządzie IC, oczywiście wspólnie podejmował decyzje z całym zarządem o zakupie pociągów. Samo jednak wdrożenie w grudniu przypadło już komuś innemu. No w tym przypadku można jednak Panu Prezesowi zaliczyć udział w tym projekcie. Ale już w przypadku członka zarządu Wawrzyniaka, który wszem i wobec chwali się, jak to wdrażał w 2014 roku ezety w IC, nie tylko ED250, ale i ED160 i ED161. Kim był p. Wawrzyniak w 2014 roku w IC? Zdaje się, że po prostu pracownikiem biura taboru. Za to na oficjalnej stronie IC dowiadujemy się m.in., że: "Pracując w biurze taboru wdrożył do eksploatacji 3 floty elektrycznych zespołów trakcyjnych: PESADart, Flirt i Pendolino, prowadził także wdrożenie 12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz zmodernizowanych 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych." Tak można napisać o setkach innych osób pracujących w tej firmie. I tutaj jest sedno, bo te setki, albo chociażby dziesiątki osób nie były zaproszone na obchody 10 lat Pendolino, a nawet nie mają świadomości, że tak bal się odbył.
Przemilczę resztę tych nowych członków zarządu, bo w przypadku dwóch pań, to wogóle nie mam mowy o udziale w projekcie Pendolino, natomiast pozostający zarządzający (wykonawczy, biura, zakłady), 90% nie miało nic wspólnego z wprowadzaniem tego produktu Premium. Olano naczelników, instruktorów i zwykłych pracowników, którzy brali czynny udział w próbach, testach, odbiorach, czy nawet przy produkcji i wykańczaniu tych składów.
Wstyd Zarządzie i jeszcze większy wstyd dla tych, co w social mediach lansują się na tym "święcie" nie mając nic wspólnego z Pendolino. Łatwo przypisywać sobie czyjeś zasługi, tym bardziej, jak nie ma się własnych sukcesów.
Pendolino w barwach PKP Intercity już od ponad 10 lat wozi pasażerów. Jak dotąd na jego pokładach gościło 39 mln pasażerów, a to oznacza, że wnętrze nieco się zużyło. Powoli zbliża się czas, w którym będzie ono musiało zostać odświeżone.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum