Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał nowelizację rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, w tym stosowania sygnału Rp 1 „Baczność”. Nowelizacja zakłada, że maszyniści pociągów będą trąbić mniej.
Maszyniści nie będą "trąbić" przed najlepiej zabezpieczonymi przejazdami kolejowo-drogowymi.
Minister Infrastruktury podpisał pod koniec listopada nowelizację rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji – w zakresie stosowania sygnału Rp 1 „Baczność”.
@sympatyk a co powiesz na to, że odebrano dróżnikom przejazdowym, istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa, narzędzie pracy?
Trąbienie przed przejazdem kategorii A jest po to, by ostrzegać nie tylko użytkowników drogi, lecz przede wszystkim, właśnie dróżnika.
No, ale skąd, kształcony w juesej, za pieniądze CIA, ancymon może o tym wiedzieć?
Że niby uczęszczał do technikum kolejowego w Poznaniu?
Rzecz w tym, że tylko "uczęszczał" i z przybytku "u Rycha", niewiele mądrości wyniósł.
Dokładnie przed tym samym, co użytkowników drogi. Przed zagrożeniem związanym ze zbliżaniem pociągu do przejazdu, a także przed odpowiedzialnością, jeśli wskutek nieprawidłowego strzeżenia doprowadzi do wypadku.
Zacznijmy od tego, że do obowiązków dróżnika przejazdowego, w ramach strzeżenia przejazdu, należy obserwacja szlaku, czy nie zbliża się niezapowiedziany pociąg.
Ponieważ nie ma praktycznie możliwości zapewnienia tego w sposób ciągły, i to nie tylko dlatego, że zajęcie jest bardzo nużące, ale choćby z tego względu, że bywają warunki o zmniejszonej przejrzystości powietrza. Są też przejazdy położone w sąsiedztwie łuku.
Na szlaku dwutorowym może być również i taka sytuacja , że dyżurny zapomni zapowiedzieć, wyprawi pociąg i kiedy ten jest już w pobliżu przejazdu... Zadzwoni dyżurny z drugiej strony.
Dróżnik odbiera wtedy telefon, notuje, potwierdza, a w tym czasie, niezgłoszony pociąg, niespodziewanie "wlatuje" na przejazd.
Sygnał Rp 1 "Baczność" jest też wskazówką dla dróżnika, że maszynista zachowuje czujność, obserwuje drogę podczas zbliżania do przejazdu i zauważy nadawany sygnał.
A sygnałem tym wcale nie musi być D 8 "Dróżnik obecny na przejeździe kolejowo – drogowym lub przejściu", ale równie dobrze, np. sygnał D 2 "Stój".
Przejdźmy do drugiej części.
Nie wiem, w jakiej ostatecznie formie ukaże się nowela, ale jeśli w takiej, jak w ostatniej wersji projektowej, to otrzymamy gniota:
6a) wskaźnik W 6a „Wskaźnik przejazdowy” oznacza, że za wskaźnikiem znajduje się wyposażony w system przejazdowy przejazd kolejowo-drogowy lub przejście: trójkątna biała tablica (trójkąt równoboczny) z czarnym obramowaniem i symbolem pojazdu drogowego, zwrócona wierzchołkiem ku górze (rys. 171); wskaźnik W 6a ustawia się przed przejazdami kolejowo-drogowymi lub przejściami:
– wyposażonymi w półsamoczynny lub samoczynny system przejazdowy, powiązany lub uzależniony w urządzeniach stacyjnych,
– wyposażonymi w tarcze ostrzegawcze przejazdowe, na których półsamoczynny system przejazdowy obsługiwany jest przez uprawnionych pracowników zarządcy infrastruktury lub przewoźnika kolejowego,
– wyposażonymi lub niewyposażonymi w tarcze ostrzegawcze przejazdowe, na których ruch drogowy jest sterowany przy pomocy samoczynnych systemów przejazdowych, wyposażonych w sygnalizatory drogowe i rogatki zamykające ruch drogowy w kierunku wjazdu na przejazd albo wjazdu na przejazd i zjazdu z przejazdu,
– na których ruch drogowy jest sterowany przy pomocy samoczynnych systemów przejazdowych wyposażonych tylko w sygnalizatory drogowe.
6b) wskaźnik W 6b „Wskaźnik ostrzegania przed niezabezpieczonym przejazdem kolejowo-drogowym lub przejściem” oznacza, że należy podać sygnał Rp 1 „Baczność”: dwie trójkątne białe tablice (trójkąty równoboczne) z czarnym obramowaniem i symbolem pojazdu drogowego, zwrócone wierzchołkami ku górze, umieszczone bezpośrednio jedna pod drugą (rys. 171a); wskaźnik W 6b ustawia się przed przejazdami kolejowo-drogowymi lub przejściami:
– niewyposażonymi w półsamoczynne lub samoczynne systemy przejazdowe,
– w przypadku których półsamoczynny system przejazdowy jest niepowiązany lub nieuzależniony w urządzeniach stacyjnych lub niewyposażony w tarcze ostrzegawcze przejazdowe,
– na których ruch drogowy jest kierowany przez uprawnionych pracowników zarządcy infrastruktury lub przewoźnika kolejowego,
– wyposażonymi w rogatki stale zamknięte, otwierane w razie potrzeby przez użytkowników.
Czyli, w zamierzeniu, W 6a - nie trzeba trąbić, W 6b - trzeba.
I ok., niby jasne, tyle że kategoryzacja obiektów jest skopana.
Bo np. co dróżnikowi po tym, że strzeże przejazdu wyposażonego w Top-y? Jak wcześniej - zamknie rogatki dla zgłoszonego pociągu jadącego z jednej strony, na wszystkich Top-ach wyświetlą się białe, w tym czasie z drugiej strony nadjedzie drugi, niezgłoszony pociąg, maszynista zobaczy białe, ale zanim "po cichu" dotrze do skrzyżowania, dróżnik zdąży podnieść rogatki.
Obsługiwane przez dróżników, przejazdy uzależnione i powiązane ze stacją - tu niby może być, ale jak wspomniałem, Rp 1 jest dla dróżnika wskazówką - informacją, przynajmniej o tym, że maszynista jest przytomny.
Zmierzamy do finału, czyli największego gniota. Cóż tam mamy? Ano:
"wskaźnik W 6b ustawia się przed przejazdami kolejowo-drogowymi lub przejściami (...) na których ruch drogowy jest kierowany przez uprawnionych pracowników zarządcy infrastruktury lub przewoźnika kolejowego"
Zajrzyjmy teraz do rozporządzenia 1744, o przejazdach:
"§ 5. Przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia dzielą się na następujące kategorie:
1) kategoria A – przejazdy kolejowo-drogowe, na których ruch drogowy jest kierowany:
a) przez uprawnionych pracowników zarządcy kolei lub przewoźnika kolejowego, posiadających wymagane kwalifikacje,
b) przy pomocy sygnałów ręcznych albo systemów lub urządzeń przejazdowych wyposażonych w rogatki zamykające całą szerokość jezdni;"
Co z tego wynika? Ano, że minister podpisujący, chcący, niechcący, za sprawą czuwających nad tym, by przepisy miały ręce i nogi, specjalistów, podsekretarzy i innych podnóżków, wyr...ał wszystkich piejących z zachwytu, jak to teraz będzie przepięknie, trolli... I developerów. A ci ostatni, przecież z pustymi rękami, na Tytusa 4/6 nie przybyli.
No bo nie będzie - nadal trąbimy przed wszystkimi przejazdami kategorii A.
W Dzienniku Ustaw opublikowane zostało rozporządzenie Ministra Infrastruktury zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji nowelizacja. Jedną z kluczowych zmian jest zniesienie obowiązku nadawania przez maszynistów sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność” przed strzeżonymi przejazdami kolejowo-drogowymi.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum