Dolnośląskie: Pociąg Regio do Łodzi jechałby zbyt długo
W kolejnym rocznym rozkładzie jazdy ponownie nie znajdą się pociągi kategorii Regio łączące Łódź z Wrocławiem. Dolnośląski samorząd tłumaczy, że pomiędzy miastami kursuje coraz więcej składów dalekobieżnych. Przekonuje też, że możliwy do zaoferowania czas przejazdu pociągiem Regio byłby nieatrakcyjny dla podróżnych.
Koleje Dolnośląskie dojadą do kolejnych miast. Padły daty
Koleje Dolnośląskie uruchomią połączenia do kolejnych miast w naszym regionie, a nawet w Wielkopolsce i na Opolszczyźnie. Kolejowe plany na najbliższe miesiące ogłosiły dziś władze Dolnego Śląska.
* Oława i Brzeg - od grudnia 2025
* Leszno, Żmigród, Oborniki Śląskie - od czerwca 2026
* Bierutów - od czerwca 2026
Przedpołudniowy pociąg do Lubania wyjedzie z Wrocławia kwadrans wcześniej (o 11:30) i będzie to kurs przyspieszony, natomiast pociąg o 11:45 pojedzie do Zgorzelca.
I to tyle pozytywnych zmian. Nadal będzie brakować późnowieczornego (po 22-ej) pociągu do Bolesławca i Zgorzelca (ostatni pociąg o 21:45). Natomiast ostatni pociąg z Wrocławia do Lubania nadal o 19:45 co jest stanowczo za wcześnie.
Niestety, ale miasta położone na zachód od Legnicy są pod tym względem konsekwentnie dyskryminowane przez KD i myślę, że to najwyższa pora, żeby podjąć stanowcze działania. Temat wielokrotnie podnoszony na forum jest przez decydentów z KD i UMWD notorycznie olewany:
Nadal będzie brakować późnowieczornego (po 22-ej) pociągu do Bolesławca i Zgorzelca (ostatni pociąg o 21:45). Natomiast ostatni pociąg z Wrocławia do Lubania nadal o 19:45 co jest stanowczo za wcześnie.
Niestety, ale miasta położone na zachód od Legnicy są pod tym względem konsekwentnie dyskryminowane przez KD i myślę, że to najwyższa pora, żeby podjąć stanowcze działania.
Ustalmy fakty. Oto planowane ostatnie w dobie połączenia KD z Wrocławia do dolnośląskich miast:
W zasadzie nie odbiega to od stanu obecnego, więc kolejny rok z rzędu mamy marazm i stagnację. Jeśli chodzi o miasta powiatowe to tutaj najgorzej ma Lubań. Zaś najbardziej uprzywilejowana jest Legnica, gdyż aż trzy ostatnie w dobie pociągi z Wrocławia w kierunku Legnicy (odj. 22:15, 22:45, 23:45) będą dojeżdżać tylko do Legnicy!
Trzeba zmienić politykę kolejową KD w kwestii ostatnich połączeń z Wrocławia. Ostatni lub ewentualnie przedostatni pociąg w dobie powinien jechać do końca trasy. I poniekąd tak jest wszędzie z wyjątkiem linii zgorzeleckiej. Nie może być tak, że dla betonu KD po zmroku Polska kończy się na Kaczawie. Na zachód od Legnicy też mieszkają ludzie, którzy mają potrzebę wyjechać późnym wieczorem z Wrocławia, żeby dotrzeć po północy do domu, z pracy bądź z przesiadek z pociągów IC.
Tak jak prawie 20 lat temu szantażem, groźbami i straszeniem sądami wymusiliśmy na betonie PR Wrocław uruchomienie pociągu z Wrocławia do Węglińca o 21:45 (wtedy ostatni pociąg był przed godz. 20, tak jak teraz do Lubania), tak do dziś nic się nie zmieniło. Przez te kilkanaście lat KD nie wniosły tutaj absolutnie nic nowego, tylko z pietyzmem utrzymują zastany patologiczny stan. Ba, jest nawet gorzej, bo wtedy jeździł jeszcze nocny pospieszny do Drezna i można było uniknąć w nocy wielogodzinnego koczowania na Dworcu Głównym we Wrocławiu.
Wystarczy zrobić kilka kosmetycznych zmian w rozkładzie jazdy, żeby wszyscy byli w miarę zadowoleni. Możliwości jest kilka, a oto moja propozycja:
21:45 Lubań Śl.
22:15 Lubin
22:45 Zgorzelec
W tej sprawie trzeba pisać do UMWD, bo tylko on może wpłynąć na beton KD, który moim zdaniem ma jakąś awersję do linii zgorzeleckiej. I to pomimo faktu, że Bolesławiec generuje średnio większy potok pasażerów na jeden pociąg niż Legnica:
_________________ ⚠ Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
KolejowaMława, to też skandal, ale to już nie moja działka. W tym regionie prężnie działa KODLK, który niestety skupia się niemal wyłącznie na połączeniach dalekobieżnych. A połączenia regionalne są nie mniej ważne, a nawet dużo ważniejsze.
Skoro czynnik społeczny nie patrzy decydentom KD/UMWD na ręce, to beton KD robi co chce, kompletnie olewając istotne zagadnienia, które od lat podnoszę na forum. Niestety, ale sama nic nie wskóram.
_________________ ⚠ Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
Co do Szklarskiej Poręby. Znamy tą trasę bardzo dobrze i wiemy, że ma ona charakter mocno turystyczny. O ile linia do Karpacza jest konkurencyjna względem samochodów i autobusów PKS o tyle tutaj jest problem. Często jest tak, że na odcinku Jelenia Góra- Szklarska nawet w ciągu dnia poza weekendami pociągi jeżdżą mocno pustawe i pchanie jeszcze czegoś dodatkowego od Jeleniej w stronę Szklarskiej nie ma żadnego wytłumaczenia. Linia do Szklarskiej ze względu na swoje położenie geograficzne nigdy niestety nie będzie konkurencyjna z samochodami. Co do innych regionów ciężko jest nam wywnioskować cokolwiek odnośnie natężenia potoków pasażerskich w pociągach regionalnych bo musielibyśmy na stałe kontrolować ruch w każdym mieście. Dlatego w większości nasze działania skupiają się na poszerzaniu siatki połączeń międzywojewódzkich, bo na tak zwanych końcówkach jest ona nadal mocno zaniedbana a tym w województwie nie zajmuje się prawie nikt. Czekamy obecnie na odpowiedź z Ministerstwa w sprawie poszerzenia oferty dla Zgorzelca od rj 2026/27 (Kraków, Warszawa, Trójmiasto) Jeleniej Góry (Lublin, Szczecin, Kraków) i Kłodzka i Nysy (Warszawa). Na początku przyszłego roku 2026 utworzymy wykaz poprawek do wprowadzenia na poszczególnych liniach do UMWD. Pozbieramy wszystkie opinie i skargi i wyślemy do władz województwa.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum