Maszynista obsługuje lokomotywy lub zespoły trakcyjne w jazdach pociągowych, manewrowych i roboczych. Może prowadzić zarówno lokomotywy pociągów pasażerskich jak i towarowych w obsadzie jednoosobowej lub dwuosobowej z pomocnikiem. W swej pracy maszynista jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo podróżnych, taboru, ładunków i współpracowników. Odpowiada również za przestrzeganie nakładanych na niego ram czasowych.
Prowadząc pociąg maszynista dostosowuje prędkość do przepisów kolejowych, rozkładu jazdy i warunków trasy. W czasie jazdy uważnie obserwuje szlak kolejowy i reaguje na wszelkie sygnały podawane na tarczach, semaforach oraz na sygnały ręczne. Prowadząc elektryczny zespół trakcyjny otwiera i zamyka drzwi podczas postoju na stacji. Pracując w pojedynkę maszynista musi także reagować na sygnały urządzeń zabezpieczających, które mają mu uniemożliwić zaśnięcie. Brak reakcji ze strony maszynisty powoduje automatyczne wyhamowanie pociągu. Gdy z maszynistą współpracuje pomocnik, który sam nie może prowadzić pociągu, to jego zadaniem jest obserwacja szlaku i sygnałów tak, by maszynista niczego nie przeoczył.
WARUNKI PRACY
Miejsce pracy maszynisty to przede wszystkim kabina lokomotywy lub pociągu elektrycznego. Kabina musi dawać bardzo dobrą widoczność w kierunku jazdy. Maszynista pracuje sam lub z pomocnikiem. Prowadząc pociąg pasażerski współpracuje z zespołem konduktorów. W czasie pracy ma kontakt radiowy z dyżurnym ruchu, a także kontaktuje się z nim poprzez sygnały kolejowe.
Maszynista w PKP pracuje w ruchu ciągłym nazywanym na kolejach turnusem. W turnusie zazwyczaj pracuje po 12 godzin najpierw w dzień, a po 24 godzinach w nocy, po której ma 48 godzin wolnych. Sytuacja u prywatnych przewoźników może być inna. W czasie pełnienia służby wykonuje polecenia dyżurnego ruchu i ściśle przestrzega przepisów kolejowych.
WYMAGANIA
Kandydat do pracy jako maszynista musi przejść badania psychotechniczne, które sprawdzają jego refleks, podzielność uwagi, zdolność koncentracji i poziom zdolności intelektualnych, a więc umiejętności niezbędne w pracy. Prowadząc lokomotywę lub pociąg maszynista musi być skupiony na trasie i uważnie obserwować wszystkie znaki kolejowe, a także pulpit pociągu. Od szybkości jego reakcji zależy bezpieczeństwo pasażerów.
Jazda zazwyczaj trwa kilka godzin i maszynista jest w ciągłym napięciu psychicznym, a nie może sobie pozwolić na odpoczynek. Wymaga to od niego samokontroli i opanowania emocji. Osoba pracująca na tym stanowisku musi być odpowiedzialna i rozważna, a jednocześnie mieć dużą wyobraźnię, która pozwoli mu przewidzieć konsekwencje podejmowanych decyzji.
Do pracy w tym zawodzie konieczna jest I kategoria zdrowia (w tym I kategoria wzroku i I kategoria słuchu). Do tego potrzebna jest wysoka sprawność całego organizmu. Przeciwwskazaniem do wykonywania zawodu są zaburzenia równowagi, padaczka, niepoddające się korekcji wady wzroku, choroby ograniczające sprawność ruchową, a także choroby psychiczne.
WARUNKI PODJĘCIA PRACY
Do podjęcia pracy w tym zawodzie konieczne jest średnie wykształcenie techniczne, najlepiej elektrotechniczne lub kolejowe. W całym kraju jest wiele szkół średnich o profilu kolejowym. Osoby, które chcą podjąć pracę maszynisty zaczynają od stanowiska pomocnika maszynisty. Po przejechaniu 10 tys. km są kierowani na specjalny kurs, który zakończony jest egzaminem teoretycznym i praktycznym.
Ze względu na duże wymagania zdrowotne i czas przygotowania do zawodu do pracy tej przyjmowani są mężczyźni do 30 lat.
MOŻLIWOŚCI ZATRUDNIENIA
Największym pracodawcą dla maszynistów są Polskie Koleje Państwowe. Oprócz państwowego przewoźnika maszynistów zatrudniają też bocznice kolejowe oraz inne koleje zajmujące się przewozem towarowym.
ZAROBKI
Zarobki zależą od miejsca zatrudnienia. Inaczej jest w PKP, a inaczej u prywatnego przewoźnika. Nawet w samej PKP zarobki różnią się w zależności od spółki. Pomocnik maszynisty zarabia około 2 tys. zł brutto. Maszynista z wieloletnim stażem zarabia około 2 tys. netto.
Maszynista to stanowisko pracy, a nie zawód.
Badania wstępne, czy okresowe wg tabeli stanowisk S1 wykonuje się na stanowisko maszynisty, a nie na zawód maszynisty...
Gwoli ścisłości - maszynista to nie jest ani zawód ani stanowisko pracy.
Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. z 2004 r. Nr 265. poz. 2644 z późn. zm) mamy między innymi następujące zawody w grupie 8:
8 OPERATORZY I MONTERZY MASZYN I URZĄDZEŃ
83 KIEROWCY I OPERATORZY POJAZDÓW
831 Maszyniści kolejowi, dyżurni ruchu i pokrewni
8311 Maszyniści kolejowi i metra
831101 Kierowca lokomotywy spalinowej o mocy do 300 KM
831102 Maszynista pojazdu trakcyjnego
831103 Maszynista taboru pasażerskiego metra
831104 Pomocnik maszynisty pojazdu trakcyjnego
831105 Kierowca drezyny i wózka motorowego
831106 Maszynista pomocniczych pojazdów kolejowych metra
831107 Maszynista wieloczynnościowych i ciężkich maszyn do kolejowych robót budowlanych
831190 Pozostali maszyniści kolejowi i metra
8312 Dyżurni ruchu, manewrowi i pokrewni
831201 Dróżnik przejazdowy
831202 Dyżurny ruchu kolejowego
831203 Manewrowy
831204 Nastawniczy
831206 Operator pociągowy
831207 Rewident taboru kolejowego
831208 Zwrotniczy
831209 Dyspozytor ruchu metra
831210 Dyżurny ruchu i stacji metra
831211 Manewrowy metra
831212 Ustawiacz
831290 Pozostali dyżurni ruchu, manewrowi i pokrewni
Grupa 8. Operatorzy i monterzy maszyn i urządzeń
Grupa ta obejmuje zawody wymagające wiedzy, umiejętności i doświadczenia niezbędnych do prowadzenia pojazdów i innego sprzętu ruchomego, nadzorowania, kontroli i obserwacji pracy maszyn i urządzeń przemysłowych na miejscu lub przy pomocy zdalnego sterowania oraz do montowania produktów z komponentów według ścisłych norm i metod. Wykonywanie zadań wymaga głównie posiadania wiedzy i zrozumienia zasad funkcjonowania obsługiwanych urządzeń.
Opisy poszczególnych zawodów http://www.praca.gov.pl/index.php?page=klasyfikacja_zawodow
Opis zawodu Maszynista pojazdu trakcyjnego http://www.praca.gov.pl/index.php?page=klasyfikacja_zawodow&klasyfikacja_zawodow_id=19
W zakładzie pracy pracownik jest zatrudniany na stanowisku pracy, które powinno mieć nazwę taką samą jaka jest w wykazie zawodów i specjalności - załącznik do w/w rozporządzenia. Na przykład Maszynista pojazdu trakcyjnego. Wówczas to ocenę ryzyka zawodowego, badania, szkolenia itd., itp. wykonuje się zgodnie z postanowieniami obowiązujących w RP przepisów prawnych i innych, w tym również przepisów wewnętrznych na PKP.
SzwagierPKP-NAPISAŁ:
Gwoli ścisłości - maszynista to nie jest ani zawód ani stanowisko pracy.
Nie życzę Ci takiego doświadczenia. Jak myślisz ? Co czuje w tej chwili, i póżniej do końca swojego życia ten Bogu Ducha winny maszynista ?
Nie kpij facet. Przez szacunek dla tragicznie zmarłego przede wszystkim.
Źródło: Express Ilustrowany
[ Dodano: 17-02-2009, 21:45 ]
Fragment tytułowej strony Expressu Ilustrowanego z dnia 16.01.2009r.
fisch - niestety, ale jesteś w błędzie - maszynista to nie jest ani zawód ani stanowisko pracy. Jak wciąż masz wątpliwości to przejdź się do działu personalnego lub do prawnika - oni Cię uświadomią.
Równocześnie wkładasz mi w usta słowa, których nie wypowiedziałem - ja kpię ? Wybacz! Zastanów się co piszesz zanim klikniesz na ENTER. Dokładnie przez szacunek dla tragicznie zmarłego maszynisty pojazdu trakcyjnego napisałem, że komisja umorzyła dochodzenie i to komisja zakpiła (zresztą nie pierwszy i być może nie ostatni raz?) z człowieka. Niestety, ale takie praktyki się zdarzają i nie tylko na kolei. A faktycznie człowiek ten w niczym nie zawinił.
Do pracy w tym zawodzie konieczna jest I kategoria zdrowia (w tym I kategoria wzroku i I kategoria słuchu). Do tego potrzebna jest wysoka sprawność całego organizmu. Przeciwwskazaniem do wykonywania zawodu są zaburzenia równowagi, padaczka, niepoddające się korekcji wady wzroku, choroby ograniczające sprawność ruchową, a także choroby psychiczne.
Czy do tego też się zalicza choroby żywieniowe??
ostatnio słyszałem że PKP ICC dało nowe warunki pracy wie kotś coś na ten temat??
We wtorek o godziny 17 na torach kolejowych relacji Siemianówka - Mikłaszewo w gminie Narewka pod jadącą lokomotywę wbiegł żubr. Maszynista nie zdążył wyhamować i najechał na zwierzę.
100 tonowej lokomotywie nic oczywiście się nie stało, jednak samca żubra nie udało się uratować.
Więcej TUTAJ
ubr.jpg samca żubra nie udało się uratować
Plik ściągnięto 89 raz(y) 29.06 KB
Lokomotywa.jpg 100 tonowej lokomotywie nic oczywiście się nie stało
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum