Wysłany: 23-03-2009, 10:47 PLK może zamknąć nawet 7 tys. km linii
PKP może zamknąć aż 7 tys. km linii.
Bez dodatkowych środków budżetowych na infrastrukturę kolejową spółka zarządzająca siecią torów będzie zamykać linie, bo nie stać jej ani na remonty, ani na dalsze ich utrzymywanie. Przy obecnych niewystarczających środkach na utrzymanie linii kolejowych będziemy zmuszeni zamknąć część niemodernizowanych od lat linii - mówi GP Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK).
Według jego opinii z przyczyn ekonomicznych i ze względu na zły stan torów zamkniętych powinno być nawet 7 tys. km linii z obecnie istniejących 19 tys. km.
W najbliższym czasie spółka PKP PLK zaprezentuje mapę najbardziej zdegradowanych, nierentownych i najsłabiej wykorzystywanych tras w Polsce. Jak twierdzi Zbigniew Szafrański, spółka zarabia zaledwie na ok. 3 tys. km linii, które są jednocześnie głównymi szlakami komunikacyjnymi kraju. To pozwala utrzymać kolejnych 7 tys. km linii. Na pozostałych, czyli ok. 10 tys. km torów, PLK notują poważne straty.
- Takich odcinków nie ma tylko w dwóch województwach: łódzkim i mazowieckim. Należy się zastanowić, czy w wielu z tych miejsc tańszy nie okazałby się transport drogowy - proponuje Zbigniew Szafrański.
Przyznaje, że pomysł zamykania linii kolejowych jest kontrowersyjny.
- Trzeba jednak pamiętać, że w większości mówimy o liniach w bardzo złym stanie technicznym z parametrami nieprzystającymi do XXI w. To sprawia, że władze lokalne nie będą w stanie utrzymać transportu kolejowego i drogowego funkcjonującego równolegle - mówi Zbigniew Szafrański.
Według wyliczeń spółki wyremontowanie 1 km torów kosztuje 2 mln zł. Na przykład odbudowa kilkudziesięciokilometrowej linii z Sandomierza do Skarżyska to koszt rzędu 400 mln zł. To niemal równowartość całych wpływów gotówki z Funduszu Kolejowego zasilanego opłatami paliwowymi. PKP PLK nie planuje tego remontu. Polskie Linie Kolejowe będą proponować w podobnych przypadkach utrzymanie tylko jednego toru, a modernizacje prowadzone będą przy pomocy materiałów odzyskanych z remontów innych linii kolejowych, w lepszym stanie. W ubiegłym roku na utrzymanie torów spółka przeznaczyła 700 mln zł. W tym roku będzie to co najwyżej 300 mln zł i to pod warunkiem, że PKP Cargo, spółka z grupy PKP, nie utraci płynności finansowej. Kłopoty finansowe PKP PLK są bowiem ściśle związane z zatorami płatniczymi w kolejowej grupie. Spółka zarabia głównie na opłatach dostępowych za użytkowanie torów, których nie dostaje na czas od przewoźników. Jak ujawnił w Sejmie Juliusz Engelhardt, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej, w terminie nie płaci nie tylko przeżywająca głęboki kryzy spółka PKP Cargo, ale także prywatni przewoźnicy. Dochody PKP PLK spadają także dlatego, że zmniejsza się ruch na polskich torach. W przypadku PKP Cargo, głównego klienta PKP PLK, spadek przewozów w styczniu tego roku wyniósł 38 proc., a w lutym 32 proc.
Ratunkiem dla budżetu PLK może być transfer dodatkowych środków budżetowych. Na ostatnim posiedzeniu Komisji Infrastruktury posłowie zaproponowali pomoc dla spółek Grupy PKP, w tym 1,5 mld zł dla PLK w trzech najbliższych latach.
- Te pieniądze pozwoliłyby nam wykonać niezbędne remonty - zapewnia Zbigniew Szafrański.
Rece opadaja...
Wiem, ze liczy sie kalkulacja... ale dlaczego w niektorzych panstwach rzady pchaja miliony euro w infrastrukture kolejowa?! A u nas tak sie nie da? Przeciez w takiej glupiej Szwajcarii linie kolejowe sa praktycznie wszedzie i wszedzie uzywane.
Przeciez, to co nie zostalo zniszczone przez wojne, to w Polsce zostanie zniszczone teraz!
Wysłany: 23-03-2009, 16:47 Re: PLK może zamknąć nawet 7 tys. km linii...
Ja też bym zamknął... ale tych wszystkich którzy są za to odpowiedzialni. Przecież to istne barbarzyństwo. W ostatnich latach zamknęli ok 8 tys. km linii kolejowych. Dlaczego przed wojną i po wojnie jakoś to wszystko funkcjonowało, a teraz jakoś nie może? Przecież wtedy jeździły ciężkie i nieekonomiczne parowozy a teraz mamy lekki tabor. Ehhh brak słów normalnie
Cytat:
PKP może zamknąć aż 7 tys. km linii.
Według wyliczeń spółki wyremontowanie 1 km torów kosztuje 2 mln zł. Na przykład odbudowa kilkudziesięciokilometrowej linii z Sandomierza do Skarżyska to koszt rzędu 400 mln zł.
To co to za wyliczenia skoro 99 kilometrowa linia z Sandomierza do Skarżyska zamiast ok 200 mln kosztowałaby 400 mln ?
Niedlugo zostaną tylko szlaki między wiekszymi miastami i tyle. Ba znajac zycie zostaną zamkniete szlaki ktore przynosza jakies tam pieniadze a zostana nie rentowane .
_________________ Lepiej jechać pospiesznym niż IC - mniej kosztuje a warunki takie same. drverde
drverde, też tak uważam. Jest to efekt zaniedbania polskiego rządu który w poprzzednich latach doprowadził infre do takiego stanu jaki mamy dziś, nie dotując po prostu.
Bo to jest cala polska , czasem mam wrazeie ze ktos sedzi za biurkiem, rzuca dlugopisem wypada jakis przystanek/stacja , szlak kolejowy i na oslep remontuja ta bo tak wypadlo/
_________________ Lepiej jechać pospiesznym niż IC - mniej kosztuje a warunki takie same. drverde
Przy obecnych niewystarczających środkach na utrzymanie linii kolejowych
A czy szanowny pan prezes wziął pod uwagę środki z UE?? Przecież tam jest za...cie gruba kasa do wzięcia! Tylko trzeba ruszyć tyłek ze stołka i pomyśleć. Dla chcącego nie ma nic trudnego!
Ale po co się męczyć i myśleć! Lepiej rzucić hasło , jak nie dacie kasy to zamykamy, i po kłopocie.
Śledząc różne doniesienia prasowe, mam wrażenie, że ten tzw. kryzys bardzo ale to bardzo służy wszelkiej maści kombinatorom - jest kryzys, dajcie kasę albo zamykamy interes a ludzi na bruk. Co ciekawe większość takich haseł pada ze strony prezesów spółek skarbu państwa.
to tyle co mam na razie do powiedzenia. Jak coś wymyślę to napiszę.
cała ta wierchuszka administracyjna to się nadaje do obozu na Kołymie za to zamykanie linii to powinien być sąd z,a w wyroku uzasadnienie: za naruszanie bezpieczeństwa transportowego i strategiczny interesów państwa i działanie na szkodę firm i pasażerów. Pot o unia daje tą kasę w latach 2007-2013 by ją sensownie wykorzystać , jeśli się tego nie zrobi środki przepadną i więcej nikt nie da skoro się nie umiemy wyrządzić , do tego dochodzi fundusz kolejowy, to coś tych likwidowanych linii by się uratowało. U nas przede wszystkim powalone są procedury przetargowe stąd często ten chaos w remontach i złodziejstwo. Zamiast ogłaszać przetargi na modernizację np. jednej czy dwóch stacji powinno się robić przetargi na cały odcinek np. 30 km lub 50, następnej firmie by nie robiła blokady inwestycji odwołaniami dać następny.byłoby lepiej i szybciej.Tak mi się wydaje.
Czytałem ostatnio że w Polsce są jedne z nawyższych opłat za dostęp do torów - to jak to jest że nie mają pieniędzy na remonty.
A i jeszcze jedno - koszt przewiezienia wegla ze Sląska do portu nad morzem jest większy niż w USA z jednego końca na drugi.
Hmmm miały byc rządy cudów i widze że są - o co tu chodzi??!!!!!!
Czytałem ostatnio że w Polsce są jedne z nawyższych opłat za dostęp do torów - to jak to jest że nie mają pieniędzy na remonty.
A i jeszcze jedno - koszt przewiezienia wegla ze Sląska do portu nad morzem jest większy niż w USA z jednego końca na drugi.
Hmmm miały byc rządy cudów i widze że są - o co tu chodzi??!!!!!!
---------- gdzie to czytałeś w "NIE" ---- " a świstak siedzi ......"
Ceny stawek zostały opublikowane w Rzeczpospolitej - prosze sobie sprawdzić a nie sieddzieć tylko za biurkiem.
Do tego mam z dobrego źródła to jest z kopalni a jesli chodzi o USA to z firmy która przewozi materialy sypkie (w Rzeczpospolitej też zostało to opisane).
Zresztą każdy student logistyki o tym wie. Wystrczy poczytać branżową prase amerykańską i przyjrzeć sie rozwiązaniom logistycznym firm z USA. Nic dodac nic ując.
Więc prosze tutaj takich bzdetów nie pisać a jak nie pisze prawdy to prosze podac tutaj cennikiz Europy w tym Z Czech Słowacji Węgier, Rumunii czy nawet Niemiec i Francji wraz z prędkościami handlowymi.
Porozmiawiajmy o faktach a nie o jakimś Nie. Co ono mnie obchodzi no chybą że jest to Pana podstawowe żródło informacji - w takim razie gratuluje wiedzy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum