Wysłany: 18-04-2009, 16:08 Będą przetargi na pomorskie przewozy regionalne
Będzie 6 przetargów na pomorskie przewozy regionalne
Szykuje się rewolucja w organizacji pasażerskich przewozów kolejowych w Pomorskiem. Urząd Marszałkowski w maju ogłosi sześć przetargów na obsługę pociągów regionalnych - zwycięży ten, kto zażąda najniższych dopłat od samorządu i równocześnie spełni wyśrubowane warunki dotyczące taboru.
Przetarg może przełamać monopol, jaki dotychczas miała na Pomorzu spółka PKP Przewozy Regionalne. Urzędy marszałkowskie, które wspólnie przejęły kontrolę nad tą firmą w grudniu, są przekonane, że pociągi PKP PR są za drogie. O tym, że tak jest, świadczy pierwszy przetarg na obsługę pociągów regionalnych w Polsce, ogłoszony w 2007 r. przez Kujawsko-Pomorskie. Tam od PKP PR tańsza okazała się Arriva.
Jednak nasz pomorski przetarg będzie pierwszym o tej skali w Polsce. Ważnym elementem jest długość umowy - zwycięzca będzie realizował przewozy od grudnia tego roku przez sześć lat, a więc na tyle długo, że będzie mu się opłacało specjalnie dla pomorskich pasażerów sprowadzić lub wyleasingować odpowiedni tabor.
Czy poza SKM i PKP PR ktokolwiek stanie do przetargu? Największe wątpliwości budzi pakiet linii niezelektryfikowanych - jest tak duży, że przedstawiciele prywatnych przewoźników już poddali w wątpliwość swoje możliwości zorganizowania takiej ilości taboru.
- PKP PR najprawdopodobniej nie będzie w stanie spełnić naszych wymogów dotyczących standardu technicznego pociągów. Dlatego pewnie wejdzie w konsorcjum z jednym z "prywaciarzy" bądź dużym partnerem z zagranicy, który dostarczy nowoczesne pociągi - mówi anonimowo jeden z urzędników Urzędu Marszałkowskiego.
Co ważne, przetarg praktycznie przesądza o tym, że przez najbliższe sześć lat liczba pociągów na pomorskich trasach będzie już tylko rosła.
- Żadna linia kolejowa na Pomorzu nie zostanie już zawieszona. Przeciwnie, jeśli pojawi się możliwość uruchomienia kursów do Kartuz czy Bytowa, będziemy mogli to zrobić w ramach umów podpisanych ze zwycięzcami przetargu - mówi Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Ogłoszenie przetargu planowane jest na maj.
źródło: Gazeta Wyborcza
_________________ Co cię nie zabije, da ci moc i siłę !!!
Do Kartuz pojadą pociągi najwcześniej dopiero przy budowie drugiej części Kolei Metropolitalnej łączącej cały teren kaszub (Kartuzy, Bytów,itp.) z Gdańskiem i Gdynią. Prawdopodobnym operatorem będzie SKM.
_________________ Niekończąca się Podróż...Ostatnie etapy
Na linię Kościerzyna - Bydgoszcz przymierza się już od dłuższego czasu Arriva, ale u niej krucho z dodatkowym taborem. Poza tym województwa muszą się dogadać a z tym także różnie bywa. Chociaż po reaktywacji Kwidzyn - Grudziądz może i z tą linią się dogadają.
_________________ Niekończąca się Podróż...Ostatnie etapy
No właśnie a co będzie z liniami poza wojewódzkimi ??? Chodzi mi głównie o linie Chojnice-Szczecinek i Chojnice- Piła . A wracając do tematu to myśle że gdyby Arriva się zmobilizowała była by w stanie sprowadzić potrzebny tabor. Najgorzej mogłoby być na liniach ze Słupska do Tczewa , z CHojnic do Tczewa . Moja propozycja była by taka aby połączenia Tczewa Gdańska Gdynii Słupska obsługiwała SMK. A Reszte połączeń Arriva. Tych połączeń nie było by dużo licząc że będą 4 połączenia międzywojewódzkie i 8-9 wojewodzkich.
W przyszłym tygodniu Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ogłosi 6 osobnych przetargów na przewozy pasażerskie. O ile prowadzenie pociągów na liniach zelektryfikowanych zostanie podzielonych na cztery części (Tczew - Wejherowo, Gdynia - Słupsk, Gdynia - Laskowice oraz Gdynia - Elbląg/Iława), o tyle w przypadku linii niezelektryfikowanych nie można mówić o podziale rynku.
Wszystkie linie niezelektryfikowane, poza odcinkiem Malbork-Grudziądz obsługiwanym od 1 marca przez Arriva PCC, a także odcinkami stycznymi z innymi województwami (np. Chojnice-Tuchola), znajdą się bowiem w jednym pakiecie.
Co na temat warunków przetargu sądzi Arriva PCC, której szefowie od dawna nie ukrywali, że mają zakusy na pomorski rynek? – Na pewno pozytywnym, aspektem jest to, iż przetarg zostanie ogłoszony na sześć lat – mówi Damian Grabowski, wiceprezes Arrivy, odnosząc się do faktu, iż nowe umowy obejmą okres od grudnia 2009 do grudnia 2015 r. Obecne umowy, z konsorcjum PKP Przewozów Regionalnych i SKM (na cały pomorski rynek lokalny z wyłączeniem linii Malbork - Grudziądz) oraz z Arrivą (na odcinek Malbork - Grudziądz), wygasają 10 grudnia br.
– Liczyliśmy, że rynek przewozów spalinowych zostanie podzielony – mówi Damian Grabowski, dodając iż Arriva będzie analizować warunki, jakie zostaną przedstawione w przetargu.
Nie tylko Arriva, ale także SKM nie ujawniła jeszcze, jaką obejmie strategię. By zachować dotychczasowy rynek, SKM musiałaby wystartować zarówno w przetargu na odcinek Tczew-Wejherowo, jak i Gdynia-Słupsk. Mieczysław Struk, pomorski wicemarszałek od dawna podkreśla, że jest przeciwnikiem jeżdżenia SKM-ki do Słupska i że ta spółka powinna skupić się na przewozach aglomeracyjnych. Szefowie SKM nie ukrywają jednak, że zależy im na utrzymaniu odcinka do Lęborka, dlatego nie wykluczają, że wystartują jednak w przetargu na pakiet Gdynia-Słupsk.
źródło: Rynek Kolejowy
_________________ Żelazna kadra też z czasem rdzewieje.
A beton kruszeje...
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego skorygował informacje dotyczące przetargów na przewozy pasażerskie na okres od grudnia 2009 do grudnia 2015 r.
Oto informacje z UMWP dotyczące podziału pomorskiego rynku na pakiety:
Odcinki styczne, na liniach z Chojnic w kierunku Tucholi, oraz ze Słupska w kierunku Koszalina, władze woj. pomorskiego chcą przekazać do obsługi sąsiednim województwom. Większość umów ma być podpisana na 6 lat, wyjątek dotyczy linii przechodzących przez granicę woj. pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. W tym przypadku umowy mają być roczne. Ma to związek z tym, że w 2010 r. kończą się umowy Urzędu Marszałkowskiego Woj. Kujawsko-Pomorskiego z PKP Przewozami Regionalnymi i Arrivą.
UMWP zgłosił już przetargi do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. Ogłoszenie przetargu nastąpi prawdopodobnie 1 czerwca.
Otwarto oferty w przetargu na wykonywanie przewozów pasażerskich w woj. pomorskim w okresie od 13 grudnia 2009 r. do 12 grudnia 2015 r. Oferty złożyło czterech przewoźników - SKM, PKP Przewozy Regionalne, Arriva PCC oraz Dolnośląskie Linie Autobusowe (na licencji DLA przewóz podróżnych prowadzą Koleje Dolnośląskie).
Analizując złożone oferty można przyjąć założenie, że wraz z grudniową zmianą rozkładu jazdy sytuacja na pomorskim rynku przewozów lokalnych nie zmieni się: SKM nadal kursować będzie w relacji Tczew - Słupsk, PKP PR pozostaną największym lokalnym przewoźnikiem w regionie, nie zmieni się "stan posiadania" Arrivy, która jako jedyna złożyła ofertę na odcinek Malbork - Grudziądz, natomiast w dwóch innych zadaniach złożyła znacznie wyższą ofertę od PKP PR.
Oto szczegóły wszystkich ofert:
Zadanie 1: Lębork – Łeba, Chojnice – Kościerzyna, Kościerzyna - Gdynia Gł., Gdynia Gł. – Hel. Okres 13.12.2009 – 12.12.2015.
Oferta PKP PR. Dofinansowanie w kolejnych rozkładach jazdy (kolejno: SJRP 2009/10, 2010/11, 2011/12, 2012/13, 2013/14, 2014/15): 8,97 zł za kilometr, 9,04, 9,08, 9,13, 9,17, 9,20; punktualność 95 proc.
Oferta DLA. Dofinansowanie w każdym kolejnym rozkładzie jazdy 18,53 zł za kilometr; punktualność 97 proc.
Oferta Arriva PCC. Dofinansowanie w każdym kolejnym rozkładzie jazdy 30,00 zł za kilometr; punktualność 90,5 proc.
Zadanie 2: Słupsk – Ustka, Tczew – Chojnice, Chojnice – Czarne – gr. woj. - (Szczecinek), (Szczecinek) – gr. woj. - Słosinko – Słupsk. Okres 13.12.2009 – 12.12.2015.
Oferta PKP PR. Dofinansowanie w kolejnych rozkładach jazdy: 13,52 zł za kilometr, 13,62, 13,69, 13,75, 13,81, 13,86; punktualność 95 proc.
Oferta Arriva PCC. Dofinansowanie w każdym kolejnym rozkładzie jazdy 30,00 zł za kilometr; punktualność 90,5 proc.
Zadanie 3: Gdynia Gł. – Smętowo Gr. – gr. woj. – (Laskowice Pom.). Okres 13.12.2009 – 11.12.2010.
Oferta PKP PR. Dofinansowanie w SJRP 2009.10: 10,82 zł za kiliometr; punktualność 95 proc.
Zadanie 4: Gdynia Gł. – Słupsk. Okres 13.12.2009 – 12.12.2015.
Oferta SKM. Dofinansowanie w kolejnych rozkładach jazdy: 9,81 zł za kilometr, 9,84, 10,37, 10,47, 10,64, 10,73; punktualność 95 proc.
Zadanie 5: Wejherowo - Gdynia Główna - Gdańsk Gł. – Tczew. Okres 13.12.2009 – 12.12.2015.
Oferta SKM. Dofinansowanie w kolejnych rozkładach jazdy: 3,46 zł za kilometr, 3,49, 3,51, 3,53, 3,57, 3,60; punktualność 95 proc.
Zadanie 6: Gdynia Gł. - Malbork – Stare Pole – gr. woj. – (Elbląg), Malbork – Prabuty – gr. woj. – (Iława Gł./ Olsztyn Gł.). Okres 13.12.2009 – 12.12.2015.
Oferta PKP PR. Dofinansowanie w kolejnych rozkładach jazdy: 12,96 zł za kilometr, 12,89, 12,77, 12,64, 12,49, 12,32; punktualność 95 proc.
Zadanie 7: Malbork - Kwidzyn – Gardeja – gr. woj. – (Grudziądz). Okres 13.12.2009 – 11.12.2010.
Oferta Arriva PCC. Dofinansowanie w każdym kolejnym rozkładzie jazdy 18,00 zł za kilometr; punktualność 94,44 proc.
Zadanie 8: Chojnice – Bukowo Człuchowskie – gr. woj. – (Piła). Okres 13.12.2009 – 12.12.2015.
Oferta PKP PR. Dofinansowanie w kolejnych rozkładach jazdy: 16,66 zł za kilometr, 16,97, 17,26, 17,56, 17,86, 18,16; punktualność 95 proc.
Zadanie 9: Kościerzyna – Szlachta / Łąg Południowy – (Wierzchucin). Okres 13.12.2009 – 11.12.2010.
Oferta Arriva PCC. Dofinansowanie w każdym kolejnym rozkładzie jazdy 18,00 zł za kilometr; punktualność 94,44 proc.
* * *
Oświadczenie Arriva Polska Sp. z o.o. dotyczące przetargu na świadczenie pasażerskich usług kolejowych w województwie pomorskim
Arriva Polska, z naszym partnerem konsorcjalnym PCC Rail S.A., w dniu dzisiejszym złożyła ofertę przetargową na linie obsługiwane trakcją spalinową w województwie pomorskim. Jest to pierwsze i jedyne województwo, które od czasu usamorządowienia spółki PKP Przewozy Regionalne zdecydowało się ogłosić otwarty i konkurencyjny przetarg. Uwidacznia to, iż istotne dla działań władz tego województwa jest interes pasażerów i rozsądne wydatkowanie pieniędzy publicznych. .
Pomimo tego, z dwóch powodów, oferta naszego Konsorcjum, którą dziś złożyliśmy w zadaniach 6-letnich, znacznie odbiega od naszych oczekiwań.
Czynnik 1: Gwarantowany Okres Świadczenia Usług
Zasady ogłoszonego obecnie przetargu zostały oparte na treści art. 100 pkt 3 ppkt 2 Ustawy o zamówieniach publicznych, zgodnie z którym Zamawiający może podpisać umowę ramową z kilkoma wykonawcami. Jest to przepis ogólny, mający zastosowanie przy ogłoszaniu jakichkolwiek przetargów, obejmujących różne branże.
Tymczasem mając na uwadze specyfikę branży transportu kolejowego, właściwe i mające racjonalne uzasadnienie, jest zastosowanie w rozpatrywanym przypadku przepisu art. 100 pkt 3 ppkt 1 Ustawy o zamówieniach publicznych. Przepis ten daje bowiem możliwość Zamawiającemu zawarcia Umowy Ramowej z tylko jednym wykonawcą, jeżeli Zawarcie umowy ramowej z więcej niż jednym wykonawcą byłoby z przyczyn technicznych lub organizacyjnych dla Zamawiającego niekorzystne.
Przygotowanie jakiegolwiek podmiotu obecnie nie realizującego kolejowych usług przewozowych na danej linii to proces długotrwały i kosztowny. Nie jest racjonalne, aby koszty tych jednorazowych inwestycji były rozkładane jedynie na jeden gwarantowany rok świadczenia usług.
Możliwość wprowadzenia wygodnego taboru i nowoczesnych rozwiązań dla podróżnych jest zależna od gwarantowanego okresu świadczenia usług. Im dłuższy ten okres (w innych krajach europejskich przeważnie od 7 do 15 lat), tym większa motywacja dla wykonawcy, do wprowadzenia takich rozwiązań i jednocześnie niższe koszty po stronie Samorządów, związane z dofinansowaniem takich usług.
Ponadto dotychczasowa sytuacja może doprowadzić do corocznej zmiany operatora, co z uwagi na różne ich podejścia do świadczenia usług, np. w zakresie rozkładów jazdy, czy taryf, może wiązać się z poważnymi niedogodnościami i słuszną krytyką ze strony podróżnych.
Czynnik 2: Okres Mobilizacji
Wysoka kwota dofinansowania zaproponowana przez nas jest także odzwierciedleniem krótkiego okresu na przygotowanie się do świadczenia usług. Złożona przez nas oferta będzie wiążąca do dnia 22 pażdziernika br. Możliwe, że dopiero po tej dacie będą przeprowadzone postępowania przetargowe na pierwsze umowy roczne, które prawdopodobnie zakończą sie nie wcześniej niż w listopadzie br. W takiej sytuacji każdy wykonowaca obecnie nie wykonujący usług na danym terenie ponosi ogromne ryzyko, że do dnia 13 grudnia 2009 r. nie zdoła przygotować składów, baz technicznych i wykwalifikowanej kadry.
Wniosek:
Te dwa czynniki, w naszym mniemaniu, blokują prawdziwą możliwość zaoszczędzenia publicznych środków i wprowadzenia znaczącej poprawy w obsłudze podróżnych.
W związku z tym, apelujemy do Marszałków pozostałych 9 województw, którzy nie mają jeszcze podpisanych nowych umów o świadczenie usług kolejowych, aby przedłużyli obecnie obowiązujące umowy z dotychczasowym operatorem na okres kolejnego roku, zaś jesienią tego roku ogłosili konkurencyjne przetargi z datą rozpoczęcia świadczenia usług od grudnia 2010 roku. Pozwoli to Samorządom pozostać w zgodzie z Ustawą o Transporcie Kolejowym, Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 kwietnia 2004r. w sprawie organizawania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, zasadami prawidłowego wydatkowania środków publicznych, oraz zaleceniami Najwyższej Izby Kontroli. W przypadku ogłoszenia przetargu ze stosownym wyprzedzeniem i przy wyborze tylko jednego kilkuletniego zwycięzcy, istnieje realna możliwość solidnego przygotowania się do świadczenia usług na wysokim poziomie oraz zaoferowania kwot dofinansowania, które pozwolą na zwiększanie oferty przewozowej, przy takich samych nakładach finansowych samorządów.
Z wyrazami szacunku,
Damian Grabowski
Dyrektor Handlowy
Arriva Polska Sp. z o.o.
(źródło: Paweł Rydzyński/Arriva PCC, 23 lipca 2009)
PKP PR zaproponowały takie, a nie inne stawki? Ok. To do jasnej do końca umowy jeździć za te stawki. Bez wycia o dodatkową kasę, bez szantażowania odwoływaniem i zawieszaniem kursów, i bez kasowania 100mln w woj. śląskim. A jak "koszty nagle wzrosną", to Marszałek powinien pogonić PKP PR na cztery strony świata! Dość ochronki socjalnej dla braci kulejarsko-związkowej! IV filar emerytalny, czy co?
A oświadczenie Arrivy dobre i trafiające w sedno.
Powoli polską specjalnością stają się przetargi dla picu!
Przecież i tak wiemy jak będzie... Że pkp pr za parę miesięcy i tak będą skomleć o więcej - i dostaną! A gdyby to samo zrobiłą Arriva, to posypałyby się gromy.
Damian Grabowski, wiceprezes Arriva PCC, uważa że stawki zaoferowane przez PKP Przewozy Regionalne dla woj. pomorskiego, są ryzykowne.
– Ciężko jest się wypowiadać na temat stawek zaoferowanych przez konkurencję, natomiast te ceny wydają się nierealne. Przy podpisywaniu umów ramowych deklaruje się najwyższą stawkę. Kwoty zaproponowane przez PKP PR wydają się zatem ryzykowne – zwraca uwagę Grabowski.
Dwa tygodnie temu w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Pomorskiego miało miejsce otwarcie ofert na prowadzenie kolejowych przewozów lokalnych w woj. pomorskim w okresie od grudnia 2009 do grudnia 2015 r. W przypadku trzech zadań, w których PKP PR nie były jedynym przewoźnikiem zainteresowanym obsługą pociągów, oferta PKP PR była znacznie tańsza od konkurentów - Arriva PCC i Dolnośląskich Linii Autobusowych, na licencji których ruch prowadzą Koleje Dolnośląskie. Udział Arrivy na pomorskim rynku zatem prawdopodobnie nie zmieni się - polsko-brytyjskie konsorcjum jako jedyne złożyło ofertę w przetargu na zadanie 7 (Grudziądz - Malbork), które teraz obsługuje.
Fakt pojawienia się w przetargu DLA, Damian Grabowski komentuje tym, że rynek się otwiera. – Nie ma już tak, że są Przewozy Regionalne i gdzieniegdzie Arriva. Widać, że dzięki temu jest szansa, żeby rynek był bardziej zliberalizowany – mówi Grabowski.
Wiceprezes Arriva PCC pytany, czemu jego firma zaoferowała stawki kilkakrotnie wyższe od PKP PR (a także wyższe od DLA), odpowiada: – Zdecydowały dwa czynniki. Okras na przygotowanie do kontraktu jest bardzo krótki. Druga sprawa to podpisanie umów ramowych i coroczne negocjacje. Co roku teoretycznie może zmienić się przewoźnik. Będziemy rokrocznie startować do rozmów i liczymy, że będą się one dla nas wieńczyć sukcesem. Wszystkie koszty trzeba liczyć, naszym zdaniem podyktowane przez nas stawki są realne.
źródło: Rynek Kolejowy
_________________ ⚠ Bossowie związków zawodowych, zarządy i rady nadzorcze spółek PKP to partacze, nieudacznicy, ludzie niekompetentni! Jest to banda kretynów, idiotów i darmozjadów pierdzących w stołki, którym los PKP zwisa i powiewa!
Władze województwa pomorskiego zdecydowały się rozpisać przetarg na realizację regionalnych usług kolejowych od grudnia 2009 do grudnia 2015 roku. Przetarg, który miał oznaczać znaczny krok wprzód okazuje się być zaledwie lekkim przesunięciem stopy. Postępowanie mające na celu wprowadzenie konkurencji może doprowadzić jedynie do konserwacji obecnego stanu.
Przetarg na obsługę pociągów regionalnych na Pomorzu na półmetku. Do II etapu przeszły: Przewozy Regionalne, PCC Arriva, Dolnośląskie Linie Autobusowe i Szybka Kolej Miejska
Dotychczas większość połączeń regionalnych na Pomorzu obsługiwała spółka Przewozy Regionalne. Wyjątkiem były linie z Chojnic do Wierzchucina, z Czerska do Laskowic Pomorskich i Lipowej Tucholskiej, gdzie operował przewoźnik z Kujawsko-Pomorskiego, czyli PCC Arriva. Od roku to konsorcjum obsługuje połączenie Malbork - Kwidzyn - Grudziądz, a w lecie uruchomiło weekendowe pociągi na nieużywanej od lat linii Szymankowo - Nowy Dwór Gdański.
Nową szansą dla tego i innych przewoźników miał być przetarg na obsługę ruchu regionalnego przez najbliższe 6 lat. Pomorski Urząd Marszałkowski podzielił sieć kolejową województwa na 9 pakietów. Chętni mogli zaproponować kwotę wymaganej przez nich dopłaty za uruchomienie przewidzianej w przetargu liczby pociągów. Zgłosiło się czterech oferentów: Przewozy Regionalne, PCC Arriva, Dolnośląskie Linie Autobusowe (spółka ma licencję na przewozy kolejowe) i Szybka Kolej Miejska. Wszystkie przeszły do II etapu.
Teraz będziemy negocjowali z przewoźnikami obniżenie proponowanych cen. Podobnie było na Kujawach z linią Bydgoszcz - Chełmża, gdzie w II etapie udało się oszczędzić pieniądze podatników - mówi Eugeniusz Manikowski z departamentu infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego.
Umowy mają zostać podpisane przed 13 grudnia - wtedy w życie wchodzi nowy rozkład jazdy, a dotychczasowe umowy na przewozy kończą ważność.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum