W tym roku byłam na urlopie w Finlandii. Chciałam podzielić się z Wami moimi spostrzeżeniami dotyczącymi podróżowania z FIP-em po Finlandii.
Bilet FIP upoważnia do podróżowania wszystkimi rodzajami pociągów, a dopłaty obowiązują tylko w szybkich pociągach "Pendolino". Wszystkie fińskie składy są czyste i komfortowe, a pociągi kursują punktualnie.
Odpowiednik naszych pociągów regionalnych to w Finlandii (H) "Taajamajuna". Pociągi zestawione są z jednostek elektrycznych (2 klasa) i kursują w ciągu dnia na podmiejskich i lokalnych liniach.
Odpowiednikiem naszych pociągów pośpiesznych są pociągi ekspresowe (P) "Pikajuna". Kursują przez całą dobę na wszystkich trasach i dojeżdżają do najbardziej wysuniętych na północ zakątków Finlandii. Składy dzienne zestawione są z wagonów kl. 1 i 2, natomiast składy kursujące w nocy z wagonów z miejscami siedzącymi 2 kl. oraz wagonów sypialnych (w Finlandii nie ma tzw. kuszetek). Rezerwacja fakultatywna czyli na życzenie podróżnego.
W Finlandii są także pociągi InterCity (IC) oraz InterCity2 (IC2). Pociągi kursują w ciągu dnia na najważniejszych trasach i zatrzymują się tylko na większych stacjach. Składy zestawione są z komfortowych wagonów kl. 1 i 2. Rezerwacja fakultatywna.
Ostatnia kategoria pociągów to fińskie (S) "Pendolino", które jako jedyne objęte są obowiązkową rezerwacją miejsc. Dopłaty uzależnione są od długości przejechanej trasy i tak np. na trasie Helsinki-Tampere do biletu FIP dopłacimy ok. 9 Euro w 2 kl.
"Pendolino" kursują w ciągu dnia na kilku najważniejszych trasach (m.in. do Turku i Tampere) i zatrzymują się tylko w największych miastach. Składy to włoskie Pendolino z wychylnym nadwoziem, osiągające prędkość 200 km/h.
Finlandia jest bardzo przyjaznym krajem dla turysty podróżującego z biletem FIP. Problem może stanowić dostanie się do tego kraju. Jedyne pociągi międzynarodowe dojeżdżają do Helsinek z Moskwy i Petersburga. Połączenia ze Szwecją przez Haparandę zawieszono parę lat temu. Najkrótsza droga do Finlandii wiedzie przez Tallin w Estonii, skąd odpływają promy do Helsinek. Ja jechałam pociągiem przez Petersburg.
_________________ Lady Makbet to typ kobiety, którą nieokiełznana ambicja prowadzi do zbrodni, a potem do wyrzutów sumienia.
Ceny promów z Tallina do Helsinek zależą od tego w jaki dzień płyniesz, o ktorej godzinie i jaki okres (lato i święta drożej). Ale ceny dla środka tygodnia w wakacjei wyglądają tak, poza wakacjami będzie ze 2-3 eura taniej, czyli różnica praktycznie żadna.
NordicJet 25 eur
Tallink 27 eur
VikingLine23 eur
LindaLine 27 eur
Eckero Line 25 eur
Silja 40 eur
tak więc trzeba powiedziec że ceny sa śmiesznie male.
pozdr
Hyń
A jak wygląda sprawa przejazdu przez Litwę, Łotwę i Estonię tzn bilet, dopłaty itd.
Składasz wniosek na wydanie biletu FIP na Finlandię oraz na bilet przez kraje nienależące do FIP podając trasę przejazdu, np. Trakiszki - Wilno - Ryga - Tallin, albo Terespol - Brześć - Petersburg - Wyborg.
Przejazd przez Białoruś i Rosję odradzam, bo potrzebna jest wiza i sporo zachodu kosztuje jej załatwienie. Najlepiej skorzystać z połączeń promowych z Tallina do Helsinek.
_________________ Lady Makbet to typ kobiety, którą nieokiełznana ambicja prowadzi do zbrodni, a potem do wyrzutów sumienia.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum