Ładowanie strony... proszę czekać!



Jeśli strona nie chce się załadować kliknij Tutaj
 
 
 
 
  FORUM@INFOKOLEJ.PL   INFOKOLEJ.PL   WERSJA MOBILNA   WYSZUKIWARKA   FB.COM/INFOKOLEJ


Poprzedni temat :: Następny temat
Idź do strony 1, 2  Następny
Mijanka a stacja
Autor Wiadomość

kubanowy Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 29 Gru 2009

PostWysłany: 20-10-2012, 21:36   Mijanka a stacja Odpowiedz z cytatem

Witam, od 2 lat nurtuje mnie pewien problem i w końcu postanowiłem się spytać na forum, bo nigdzie nie ma na ten temat informacji. Definicje oraz podstawowe przykłady układów torowych stacji i mijanek oczywiście znam. Pytanie brzmi: Dlaczego definicja mijanki jest błędna i brzmi: "mijanka to posterunek ruchu, którego układ torowy pozwala jedynie na krzyżowanie i wyprzedzanie pociągów"? Przecież najprostsza mijanka to tor główny dodatkowy obok toru głównego zasadniczego połączony z nim na obu głowicach rozjazdami zwyczajnymi. A na takim układzie torowym na pewno możliwe jest oprócz krzyżowania i wyprzedzania: kończenie oraz rozpoczynanie biegu pociągu, zmiana kierunku jazdy, a nawet proste manewry. O co tu chodzi? Ja ewidentnie zaliczyłbym mijankę do małych stacji kolejowych i nie próbował na siłę znaleźć różnicy między nimi. Często widzę, że używa się tych słów zamiennie.
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Sebcio Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 06 Kwi 2007
Skąd: Lublin

PostWysłany: 21-10-2012, 13:14    Odpowiedz z cytatem

Ostatnio czytałem w jednej z książek że mijanka to prosta stacja kolejowa.

Stacje, gdzie są manewry muszą mieć wskaźnik W5. Nie wiem czy są na mijankach.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

KrzysiekkG Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 05 Paź 2008
Skąd: Kamienna Góra

PostWysłany: 21-10-2012, 14:20    Odpowiedz z cytatem

Ja w literaturze znalazłem następujące definicje mijanki:

Stacją, na której pociągi mogą się jedynie wyprzedzać i krzyżować nazywa się mijanką. - Książka Stacje Kolejowe WKiŁ, Warszawa 1992 ( Stanisław J. Cieślakowski)

Mijanka - > Stacja kolejowa, na której możliwe jest jedynie krzyżowanie i wyprzedzanie się pociągów. - Leksykon Terminów Kolejowych, KOW, Warszawa 2011 (Praca zbiorowa)

Mijanka umożliwia krzyżowanie się pociągów jadących w przeciwnych kierunkach (na liniach jednotorowych) lub wyprzedzanie pociągów wolniejszych przez szybsze, jadące w tym samym kierunku. Musi ona mieć co najmniej jeden tor główny dodatkowy. [...] - Infrastruktura Transportu Kolejowego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009 (Kazimierz Towpik).

We wszystkich trzech pozycjach mijankę zaliczono do stacji kolejowych, jednakże w pozycji trzeciej wyróżnione zostały jeszcze m.in. następujące pojęcia:

-stacje małe,
-stacje średnie,
-stacje duże.

Faktycznie taki podział może powodować pewne nieścisłości, jednak ja rozumiem mijankę jako posterunek ruchu, który niekoniecznie musi zapewniać możliwość postoju handlowego. Np. teoretycznie mijanka może zostać umieszczona w środku lasu, a tam przecież żaden pociąg nie będzie kończył biegu!
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

loony Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 05 Kwi 2011
Skąd: Leszno/Wroclove

PostWysłany: 21-10-2012, 15:45    Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Mijanka umożliwia krzyżowanie się pociągów jadących w przeciwnych kierunkach (na liniach jednotorowych) lub wyprzedzanie pociągów wolniejszych przez szybsze, jadące w tym samym kierunku. Musi ona mieć co najmniej jeden tor główny dodatkowy. [...] - Infrastruktura Transportu Kolejowego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009 (Kazimierz Towpik).


A ja to rozumiem jako mijankę. U mnie jest linia 359, która z Leszna do Wolsztyna leci jednym torem i praktycznie na każdej stacji był tor dodatkowy, nazywany przez wszystkich jako ,właśnie, mijanka. Gdy w Wilkowicach tor dodatkowy rozebrano, to mówiono o 'likwidacji mijanki'.

_________________
www.facebook.com/PKPJestZajebiste
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

EU07-469 Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 29 Lip 2010
Skąd: Polanów

PostWysłany: 21-10-2012, 15:47    Odpowiedz z cytatem

Mijanki bez stacji pasażerskiej (tzn. w środku lasu) były co najmniej dwie na linii 311 - jedna między Górzyńcem a Szklarską Porębą Dolną (nie pamiętam jej nazwy) i Nowy Świat (tam akurat była rampa). Teraz niestety obie już dawno są tylko wspomnieniem.

_________________
Gdyby cały beton PKP przerobić na podkłady, to można by zmodernizować wszystkie czynne szlaki Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

kubanowy Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 29 Gru 2009

PostWysłany: 22-10-2012, 11:34    Odpowiedz z cytatem

1. Jeśli jednak nie ma np. wskaźnika W5, to chyba dyżurny ruchu ma prawo dać zgodę na manewry.
2. Na tym linku: http://kolej.krb.com.pl/r1/rozdz1.htm jest instrukcja PLK, w której jest definicja mijanki:

Cytat:
Stacja, na której układ torowy umożliwia jedynie krzyżowanie i wyprzedzanie pociągów, nazywa się mijanką.


Czy możecie mi dać przykład takiego układu torowego mijankowego, na którym nie jest możliwe kończenie i rozpoczynanie biegu, zmiana składu i kierunku jazdy? Bo ja takiego nie umiem sobie wyobrazić, może poza jednym przypadkiem.

Cytat:
Faktycznie taki podział może powodować pewne nieścisłości, jednak ja rozumiem mijankę jako posterunek ruchu, który niekoniecznie musi zapewniać możliwość postoju handlowego. Np. teoretycznie mijanka może zostać umieszczona w środku lasu, a tam przecież żaden pociąg nie będzie kończył biegu!


Zgadzam się, mówimy o mijance, a nie o mijance z przystankiem osobowym. Zwróćcie uwagę, że już taki podział wyklucza zaliczenie mijanki do stacji. Skoro nie mówi się "stacja z przystankiem osobowym", tylko "stacja (osobowa)", a mówi się "mijanka z przystankiem osobowym", to wynika z tego, że mijanka nie jest stacją (osobową), bo jak by była, to by nie mówiono, że to "mijanka z przystankiem osobowym".

Ok, sens, aby pociąg kończył bieg w lesie, jest całkowicie zerowy. Ale przyznacie rację, że układ torowy mijanki położonej w lesie, na pustyni, nad morzem, w górach i na nizinie pozwala na zakończenie biegu? Zakończenie biegu pociągu na mijance byłoby bez sensu, ale jednak możliwe. Więc o co tu chodzi?

Ponadto, wszystkie definicje z literatury podane tutaj na forum, niejako odcinają się od układu torowego. Definicje mówią, że mijanka to stacja, na której... A nie: "mijanka to stacja, której układ torowy...".

Czekam na dalsze opinie i próby pomocy Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Pako Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 11 Wrz 2012

PostWysłany: 22-10-2012, 12:46    Odpowiedz z cytatem

EU07-469 napisał/a:
Mijanki bez stacji pasażerskiej (tzn. w środku lasu) były co najmniej dwie na linii 311 - jedna między Górzyńcem a Szklarską Porębą Dolną (nie pamiętam jej nazwy) i Nowy Świat (tam akurat była rampa). Teraz niestety obie już dawno są tylko wspomnieniem.


Proszę nie mylić mijanki z ładownią. Bo jeśli jest tylko jeden tor główny do przyjmowania pociągów, a pomimo że jest drugi tor, który służy tylko do celów ładunkowych ( często zabezpieczony z obu końców wykolejnicami) to mamy wtedy do czynienia z ładownią a nie mijanką. Takie ładownie częściej można było spotkać na kolejach wąskotorowych i bardzo często były w szczerym polu lub w środku lasu.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Sebcio Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 06 Kwi 2007
Skąd: Lublin

PostWysłany: 22-10-2012, 14:00    Odpowiedz z cytatem

Pako napisał/a:
Proszę nie mylić mijanki z ładownią.
Zgadzam się z przedmówcą. Ładownia to tylko punkt ekspedycyjny, podobnie jak przystanek osobowy.

kubanowy napisał/a:

Zgadzam się, mówimy o mijance, a nie o mijance z przystankiem osobowym. Zwróćcie uwagę, że już taki podział wyklucza zaliczenie mijanki do stacji. Skoro nie mówi się "stacja z przystankiem osobowym", tylko "stacja (osobowa)", a mówi się "mijanka z przystankiem osobowym", to wynika z tego, że mijanka nie jest stacją (osobową), bo jak by była, to by nie mówiono, że to "mijanka z przystankiem osobowym".
Kto używa pojęcia "mijanka z przystankiem osobowym". Nie spotkałem się jeszcze z czymś takim. Mijanka to stacja, jak pisał już niejeden użytkownik, a jeśli ma wybudowany peron to może służyć również pociągom pasażerskim.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora

kubanowy Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 29 Gru 2009

PostWysłany: 22-10-2012, 14:48    Odpowiedz z cytatem

PLK używa takiego pojęcia. Wszystko masz tutaj:
Cytat:
http://www.plk-sa.pl/fileadmin/Oferta/Regulamin_2012_2013/zalaczniki_1-9_v.beta/P_12-13_Z_2.4-opis_w.0.pdf


W dalszym ciągu czekam na próby wyjaśnienia.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

REXus Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 23 Maj 2010
Skąd: Żelistrzewo

PostWysłany: 23-10-2012, 14:30    Odpowiedz z cytatem

Teoretycznie - podkreślam teoretycznie, bo jedyny taki znany mi przypadek jest od jakiegoś czasu nieczynny - mijanka może działać samoczynnie. W tym przypadku sterownik mijanki może nie przewidywać końca biegu.

Nie wiem też, jak wygląda kwestia kończenia biegu na okręgach zdalnie sterowanych - tutaj oczywiście technicznych przeszkód nie ma, ale trudno mi określić, jak sprawa wygląda od strony przepisów.

_________________
... już pociąg będzie dyszał, powiesz krótko - mamy czas...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

lubelak195 Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 21 Lip 2010
Skąd: Lublin

PostWysłany: 23-10-2012, 18:53    Odpowiedz z cytatem

REXus, w najbliższym czasie samoczynnie ma działać Bystrzyca koło Lublina (sterowana z Lubartowa) oraz Wilkołaz i Lublin Zemborzyce (Ze stacji Niedrzwica). Obecnie wszystkie te inwestycje są w fazie realizacji.
Zdalnie sterowane mijanki są też na LHSie.

_________________
Polacy- weźmy przykład z Węgrów i pana premiera Orbana!
Z gazu łupkowego będą wielkie pieniądze- aż 4,90 za 1000m3.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Rita Płeć:Kobieta
Użytkownik


Dołączyła: 24 Sie 2012
Skąd: Suków-Modrzewie

PostWysłany: 23-10-2012, 21:14    Odpowiedz z cytatem

kubanowy napisał/a:
Czy możecie mi dać przykład takiego układu torowego mijankowego, na którym nie jest możliwe kończenie i rozpoczynanie biegu, zmiana składu i kierunku jazdy? Bo ja takiego nie umiem sobie wyobrazić, może poza jednym przypadkiem.
Kończenia i rozpoczynanie biegu, zmiana składu i kierunku jazdy nie zależy od układu torowego, tylko od szeregu innych kwestii (usrk, wskaźniki itd.). W zasadzie to, czy dana stacja będzie zwykłą stacją czy też mijanką, zależy od uznaniowości. Po prostu tam, gdzie nie ma potrzeby rozpoczynania/kończenia biegu, manewrów itd. tworzy się mijankę, na której z definicji możliwe jest jedynie krzyżowanie i wyprzedzanie się pociągów.

_________________
:-)
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

kubanowy Płeć:Mężczyzna
Użytkownik


Dołączył: 29 Gru 2009

PostWysłany: 23-10-2012, 22:12    Odpowiedz z cytatem

Cytat:
Kończenia i rozpoczynanie biegu, zmiana składu i kierunku jazdy nie zależy od układu torowego,


Chyba jednak od układu również zależy, bo można utworzyć taki układ, na którym nie będzie to fizycznie możliwe.

Czy zgodzisz się ze mną w takim razie, że ta definicja PLK mówiąca tylko o układzie torowym jest błędna, bo powinna zawierać również odwołanie do urządzeń SRK?

PS. W instrukcji sprawdziłem wskaźnik W5. Jeśli stacja go nie posiada, to dyżurny i tak może wydać zgodę na manewry, a nawet zezwolić manewrom na jazdę na szlak (przed semafor wjazdowy). Więc w sumie, jeśli mijanka nie posiada wskaźnika W5, to chyba również można zezwolić na manewry.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

Rita Płeć:Kobieta
Użytkownik


Dołączyła: 24 Sie 2012
Skąd: Suków-Modrzewie

PostWysłany: 23-10-2012, 22:57    Odpowiedz z cytatem

kubanowy napisał/a:
Chyba jednak od układu również zależy, bo można utworzyć taki układ, na którym nie będzie to fizycznie możliwe.
Do głowy przychodzi mi tylko mijanka rosyjska, ułatwiająca krzyżowanie się pociągów bez zatrzymywania. Ale i na niej możliwe są pewne manewry.
Może być jeszcze mijanka na odcinku linii stanowiącej splot torów o różnym rozstawie szyn, ale takie coś z tego co wiem nie było praktykowane w Polsce.

_________________
:-)
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość

pp Płeć:Mężczyzna
Przyjaciel


Dołączył: 28 Gru 2009
Skąd: Skądinąd

PostWysłany: 24-10-2012, 08:29    Odpowiedz z cytatem

Sebcio napisał/a:
Kto używa pojęcia "mijanka z przystankiem osobowym". Nie spotkałem się jeszcze z czymś takim. Mijanka to stacja, jak pisał już niejeden użytkownik, a jeśli ma wybudowany peron to może służyć również pociągom pasażerskim.

Mijanka nie musi być stacją. Patrz, np. Zborowice w km 40,738 na linii D29-96 Tarnów-Leluchów.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Strona 1 z 2 Idź do strony 1, 2  Następny
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  
Powered by phpBB modified by Przemo © phpBB Group. Copyright © 2005-2024 infokolej.pl