Piętrowe pociągi Pesy i Newagu dla PKP Intercity. Mamy wizualizacje!
Największe zamówienie w historii polskiej kolei, na 38 piętrowych pociągów push-pull może wykonać tylko konsorcjum dwóch liderów krajowej branży taborowej – Pesy i Newagu. PKP Intercity w końcu zakończyło przedłużający się okres zbierania ofert. Cena zwala jednak z nóg – prawie 8 miliardów złotych to znacznie więcej, niż planował wiele miesięcy temu przewoźnik.
Czy PKP Intercity stać na nowe piętrowe push-pulle?
W końcu stycznia PKP Intercity otrzymało ofertę w przetargu na zakup 38 piętrowych, szybkich zestawów push-pull. Jedyna oferta złożona przez konsorcjum Pesy i Newagu jest znacznie droższa niż oczekiwało tego PKP Intercity.
Drugi przetarg na piętrowe push-pulle. Jakie będą pojazdy dla PKP Intercity?
PKP Intercity ponownie rozpisało przetarg na 38 piętrowych siedmiowagonowych zestawów push-pull i 45 wagonów. Zajrzeliśmy do specyfikacji tego zamówienia.
Jak już informowaliśmy, PKP Intercity ogłosiło drugi przetarg na dostawę 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi oraz świadczeniem usług utrzymania lokomotyw wielosystemowych. Teraz poznaliśmy szczegóły zamówienia.
Podoba mi się ta gra słowna. Rynek Kolejowy bardziej optymistycznie — Jakie będą składy, co sugeruje, że jednak będą. Kolejowy Portal już nieco ostrożniej — Takie składy chce kupić Intercity, a więc jest pewna doza niepewności.
A ja patrząc na potrzeby i realia finansowe przewoźnika, uważam niestety, że push-pulli nie będzie, nawet jak będą to obciążenie dla przewoźnika będzie tak duże, że wiele innych projektów nie zostanie zrealizowanych. Mówimy o kwocie rzędu 8 mld złotych i nie sądzę, żeby w drugim podejściu było taniej.
Wiatr polityczny wieje tak, że środków z KPO nie zobaczymy, a od tego zależał nie tylko ten przetarg, ale wiele projektów, na które liczą regiony. Obecnie już po terminie widać, że nawet Intercity zdaje sobie sprawę, że tych środków nie będzie i liczą, że państwo będzie sypać ratami, więc jakoś ten projekt uda się zmęczyć.
Pamiętajmy, że planowany jest nadal zakup 450 nowych wagonów i 95 lokomotyw, co też moim zdaniem wyjdzie w podobnych pieniądzach, więc obawiam się, że za niedługo się okaże, że z czegoś trzeba będzie zrezygnować.
Dość ciekawy sygnał biorąc pod uwagę coraz bardziej realną szansę na odblokowanie KPO. Może Intercity już czuje, że kończy się efekt wydajemy ile się da, by tylko wydać, bo na kolej wrócą "bankomaty"?
Miejmy nadzieję, że kolej będzie miała szczęście do jakiegoś sprawnego ministra, który postawi pewne rzeczy na nogi, co w tym przypadku może oznaczać przeliczenie realnego kosztu miejsca pasażera i np. dopuszczenie piętrowych składów EZT. Są na rynku warianty od 3 do 56 wagonów, można więc spokojnie uzyskać efekt zwiększania podaży mp. w weekendy.
Jak już informowaliśmy w PKP Intercity analizowane są alternatywne kwestie związane z obsługą dużej liczby pasażerów. Przewoźnik ogłosił właśnie postępowanie RFI dotyczące dostawy fabrycznie nowych piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
PKP Intercity: Piętrowe ezety mogą być alternatywą dla drogich push-pulli
Tomasz Gontarz przyznaje, że zainteresowanie spółki piętrowymi zespołami trakcyjnymi, jakie przejawia w ostatnim czasie, może być wyrazem poszukiwania alternatywy dla bardzo drogich ofert, jakie PKP Intercity otrzymało w dwóch przetargach na piętrowe zestawy push-pull.
Newag: Rezygnacja z push-pulli przez Intercity nie jest dobrą informacją
Olbrzymia różnica pomiędzy zaplanowanym kosztorysem a realną ofertą z rynku w ofercie na zakup piętrowych pociągów push-pull dla PKP Intercity, prawdopodobnie sprawi, że przewoźnik zamiast wagonów i lokomotyw kupi zespoły trakcyjne.
Na ogłoszone przez PKP Intercity zapytanie ofertowe w sprawie ewentualnego zakupu piętrowych ezetów zgłosiło się aż sześciu producentów. Ich propozycje mogą stać się alternatywą dla bardzo drogiej oferty konsorcjum Pesa-Newag w powtarzanym i nierozstrzygniętym przetargu na piętrowe zestawy push-pull.
PKP Intercity ogłosiło plany unieważnienia przetargu na dostawę 38 pociągów typu push-pull i zamiast tego zainicjowania procedury zakupu piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Według informacji przekazanych przez rzecznika spółki, Cezarego Nowaka, nowy przetarg ma być ogłoszony w maju. Decyzja ta odzwierciedla zmianę strategicznego kierunku w planach zakupowych spółki, której celem jest modernizacja i rozszerzenie taboru.
PKP Intercity właśnie ogłosiło przetarg na dostawy 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z usługą ich utrzymania. Postępowanie zawiera w sobie również prawo opcji dotyczące zamówienia kolejnych, maksymalnie 30 “piętrusów”. Przewoźnik może więc kupić nawet 72 pojazdy tego typu.
Sprawdzamy, jakie mają być oraz gdzie pojadą nowe “piętrusy” PKP Intercity
PKP Intercity chce kupić 42 lub nawet 72 nowe piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne. Pojazdy mają być wielosystemowe, rozpędzać się do co najmniej 200 km/h i zabierać na pokład minimum 500 pasażerów na siedząco a ich maksymalna długość to 160 metrów. W pojazdach będzie strefa z maszynami vendingowymi, strefa konsumpcji oraz dziecięca i do przewozu rowerów. Czego jeszcze oczekuje od potencjalnych dostawców PKP Intercity?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum